Fair at de "rige" mister børnechecken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

Muhmi

Loa skriver:

Det er jo langt fra alle dem som betegnes som rige, som bare lige går bruger flere 1000 på tøj hver måned, eller prada solbriller.

Men den højere løn hænger jo som regel sammen med lang uddannelse, flere arbejdstimer, og det kræver jo også sit offer.

Så jeg syntes nu det er ganske fair. Det står jo alle frit for at tage en lang uddannelse eller lign.

Men du svarede ikke på det med frivilligt deltid eller hjemmegående, skal de have børnecheck?

Hvordan skal jeg eller staten kunne se om du vælger at arbejde deltid, eller om det er det du er blevet ansat på?

Men jeg tænker lidt at hvis man virkelig er så emsig at man vælger at gå hjemme for at få 4000,- hver trejde måned istedet for at have sine dejlige ting og friheden til at beholde bil og mulighden for at tage ud og spise på en lækker restaurent en gang imellem, så har den lange uddannelse da været lidt spildt, for så er man da egentlig ikke blevet klogere... Man skal da være glad for det man har og man burde lade være med at stikke næsen i hvad, dem der ikke har ligeså meget at gøre godt med, får af tilskud...

Som sagt, jeg ville elske hvis kunne sige at jeg var rig...

Og nu vil jeg lige sige til alle, at jeg absolut ikke peger fingre af nogle, hverken rige eller fattige... Eller dem midt imellem... Jeg debatterer og dette er ikke personlige angreb på NOGLE!

Kan nemlig godt se at dette kan udvikle sig til at folk tror jeg angriber og det gør jeg ikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

Carl-Emil's mor

Mor010711 skriver:

Inspireret af anden debat:

Er det fair hvis de "rige" mister børnechecken, fordi de har rigeligt og kan klare sig selv, eller er det unfair fordi de betaler skat som alle andre?

Jeg kan slet ikke se hvad en overlæge og en direktør skal med børnechecken ( min familie ) så jeg synes egentlig det er fint den ryger. Hvis der bliver set på indkomsten og ikke rådighed pr mdr vel og mærke

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

raca skriver:

ok vi ville så lige ramme dit 30000kr efter skat loft..

dvs min mand har vist ca 23000 udbetalt og jeg har knapt 5000kr.

vi har eget hus og engen bil også 2 børn.. og bestemt ikke mange penge.. dvs hvis bankerne skulle betemme kunne vi knapt låne til et hus pt.. forde vores rådighedsbeløb er mendre en forskreven.. og nej vi har ikke dårlig økonomi, og nej vores hus er ikke dyrt

men vi tjæner så meget tilsammen at.

der ingen tilskud er.

vores børnepenge har vi friholdt af bygget.. ikke forde vi ikke har brug for dem.. for de letter hverdagen, så vi kan få års kort til zoo og børne kan få nyt tøj frem for arvet. at de kan få godt fodtøj i stedet for bilkaplast.. osv... også giver det lidt luft.. men sku ikke til ekstra ude og spise i byen ol...også tør vi ikke basere vores okonomi på offenlige tilskud

hvis de fjerede den var det der bedst kunne betale sig for os.. at jeg droppede studiet og tog børne ud af ins. og overdragede mit fradrag til manden.. så kunne vi så også nå ned under grænsen så vi kunne få dem..

er det i samfundets interesse at kun den eneforældre arbejder?

Det håber jeg da ikke at det er... Men hvis det bedst kan betale sig for jer at gøre, så er det vel det i MÅ gøre?

Kan godt se der er nogle der ville komme i klemme, men mon ikke at de tager dem i betraktning? Kunne næsten ikke forestille mig andet

Anmeld

12. januar 2012

Wimmie

Muhmi skriver:

Det skal jeg jo ikke kunne bedømme... Men med 38.000,- udbetalt så ja, så ville jeg betegne jer som værrende rige

At i så har en masse gæld, det er i jo sådan set selv skyld i, hvis du forstår? Selvfølgelig skal der være plads til at man skal betale sine regninger, men det er jo også en prioritering at i vælger at afbetale så meget tænker jeg? I vil vel allerhelst se de lån komme ud af verdenen som muligt og så brager i en kæmpe afbetaling af hver måned?

Men jeg kan jo ikke vudere den enkelte person, men det håber jeg da at staten vil gøre inden de tager penge fra folk der virkelig har behov for dem

Men jeg synes det lyder som en smart idé med at man kigger på rådighedsbeløbet.. Men samtidig se om man evt. kan afbetale lidt mindre på sine lån?

Hvis vi ikke afbetaler 6800 pr. måned i privatlån, så har vi ikke råd til at jeg holder barsel på dagpenge, da vi skal have gælden væk inden...

Så ja, naturligvis er det vores egen gæld, men det ændrer jo bare ikke på det faktum at vi ikke har flere penge end vi har...

Anmeld

12. januar 2012

Carl-Emil's mor

Muhmi skriver:

Jeg har stemt ja...

Grunden til dette er at jeg personligt mener at man er rig hvis man kan bo i lækker villa, have nyt køkken, nyt badeværelse, nyt alting og gå ud og bruge 1000-5000,- på tøj eller at spise ude... Det er der rigtig mange der kan og de 4000 der så kommer hver 3. måned det betyder ingenting for dem...

Dermed er man rig når ens børnepenge ikke bliver lagt ind i bugettet for at betale regninger, men at de egentlig bare står og ser lækre ud...

Og hvornår er det så at det er sådan?

Tjaa.. Når hver voksen hiver ca. 15-16.000 hjem efter skat hver måned.. Eller én af dem 17-18.000 og den anden 12-13.000...

Dermed sagt synes jeg ikke at det er fair at de skal miste de penge, for alle elsker jo at få nogle ekstra penge.. Men hvis det store behov for dem egentlig ikke er der, så kan det vel være ligemeget og så kan dem der virkelig trænger få lidt andre goder istedet?

Er man rig når man ikke har sin børnecheck med i budgettet?! Jeg er studerende og vi har den IkkE med fordi VI prioterere anderledes! Tilgengældmvælger VI at bo på 62 kvm og kun have 2 værelser - er det at være rig? Nej det handler om at priotere og sige hvad giver kvalitet for os!

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

Wimmie skriver:

Hvis vi ikke afbetaler 6800 pr. måned i privatlån, så har vi ikke råd til at jeg holder barsel på dagpenge, da vi skal have gælden væk inden...

Så ja, naturligvis er det vores egen gæld, men det ændrer jo bare ikke på det faktum at vi ikke har flere penge end vi har...

Ja det er jo kedeligt...

Men som jeg skrev før så tænker jeg da at de tager det til betragtning...

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

Höör skriver:

Er man rig når man ikke har sin børnecheck med i budgettet?! Jeg er studerende og vi har den IkkE med fordi VI prioterere anderledes! Tilgengældmvælger VI at bo på 62 kvm og kun have 2 værelser - er det at være rig? Nej det handler om at priotere og sige hvad giver kvalitet for os!

Hvis du prøver at læse nogle flere af de svar jeg har givet....

Anmeld

12. januar 2012

wamse

Jeg synes bestemt det er fair, for det skal handle om behov og ikke om ret til. 

Anmeld

12. januar 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg synes, som jeg også læste flere politikere talte om, at alle der er forsørgere skal have et højere skattefradrag og så dem, der har en lav indkomst kan søge ekstra hver måned/kvartal afhængigt af rådighedsbeløb. På den måde får alle uanset indkomst børnepenge - man får dem bare ikke udbetalt på samme måde.

Anmeld

12. januar 2012

raca

Muhmi skriver:

Det håber jeg da ikke at det er... Men hvis det bedst kan betale sig for jer at gøre, så er det vel det i MÅ gøre?

Kan godt se der er nogle der ville komme i klemme, men mon ikke at de tager dem i betraktning? Kunne næsten ikke forestille mig andet

jammen det jo i det store sammenhæng ektemt kortsigtet at tvinge lavtlønnede mødre hjem forde det ikke kan betale sig at arbejde.. for jeg tvivler på vi er de eneste hvor mandens inkomst er langt højre en min...

det er da mere øk i at jeg tager en uddannelse nu mesn ungerne er små og derefter kan arbejde...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.