Kofoed. skriver:
Men hvordan melder man det ud, uden der bliver gjort opmærksom på, at det allerede er sket og at personen ikke skal "tænkes dårligt om" af resten af familien? Ved ikke om det blev forklaret rigtigt.
Jeg tror altså ikke, der er den store sandsynlighed for, at noget lignende vil ske igen - hvor almindeligt er det lige med legetøj, der har med tvillinger at gøre?
Jeg forstår godt din reaktion LIGE NU - men om nogle år vil du kunne forholde dig til, at der eksisterer tvillinger, og til den tid kan du endda risikere at stå med den "modsatte" følelse: Tristhed over, at folk omkring dig har "glemt", at der skulle have været to børn. Derfor er det også en balancegang for andre at gøre det rigtige, for du ønsker jo heller ikke, at dit mistede barn nogensinde bliver glemt.
Omkring din datter, så synes jeg, du skal huske, at små børn ikke forstår døden, og at det for hende ikke behøver at være tragisk at høre om sin søster - jeg mistede min far, da jeg var 4, og forstod slet ikke omfanget af det, eftersom "aldrig" er et næsten ubegribeligt ord for et barn. Derfor gik der flere år, før jeg for alvor sørgede over ham - indtil da var jeg bare ked af, at han "var død lige i øjeblikket". Jeg synes, du skal fortælle din datter lidt om hendes søster i små bidder, så hun vokser med forståelsen af, hvad der skete, og ikke først får historien at vide, når hun er så stor, at den gør rigtigt ondt.
Anmeld