Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

SjeBets

hov ja er man en bedre mor fordi ens afkom ikke har kommet ret meget ved lægen ?? 

Ja fordi så er jeg nok den væreste, min datter har røget ud og ind at sygehuse siden hun var 3 mdr gammel. Og vi har ofte siddet i et vente værelse på både sygehus og ved lægen HELT uden at være "syg" i jeres forstand, hun er hjerneskadet, og det forsvinder ikke men vi skal til tjek sjovt nok. så sid i bare og døm mig og min hjerneskadet datter næste gang i ser en mor med hendes "raske" barn ved lægen .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

Moar'en

jeg er lidt i begge lejre for ja der er nogen der ringer til vagt læge konstant også med ting der kunne vente til dagen efter.

Men så igen rammer det mig sgu lidt at læse at "de mødre" med snotnæser børn ikke burde rende til læge når der er folk der er "rigtig" syge. Når jeg er afsted til lægen sidder jeg som oftes med et barn der både løber, leger og griner. Han har slet ikke tid til at komme ind til lægen, så for nogle af jer er jeg jo "en pyller mor" fordi i ikke kender historien bag. Vi sidder med et hjertebarn som egentlig ikke ser syg ud. Sidst vi var til vagtlæge løb han rundt og legede, han havde lungebetændelse. Gangen før, kunne vi slet ikke få ham med ind fordi han legede så godt, her blev vi indlagt et døgn da hans iltmætning faldt. Så hvordan kan vi andre som ikke kender de mennesker der sidder i venteværelset bestemme om det er vigtigt?

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
SussieThyssen skriver:

Vi betaler enorme summer i skat..og så må der være nok til at dække lægehjælp m.v.

Jeg synes det er fint nok at man skal betale en vis "bod", hvis man bliver væk fra operative aftaler m.v. I dag hvor alle har mpbiler, kan man altid melde afbud..og undskyldningen med at have "glemt" det, er jo bare too sad too bad.
Så der mener jeg bestemt at man godt kan sende en regning for udeblivelse.

Netop det er jeg meget enig i. Jeg mener bestemt også man skal søge læge, hvis barnet har det træls af den ene eller anden grund, men det skade jo ikke at vente feks 3 dage når der er tale om snot og hoste og feber (medmindre den selvfølgelig er over 40 i feber). En almindelig forkøelse varer gerne ca 7 dage jo. Men jeg tænker da også at vi som forældre er lidt presset fordi vi jo gerne skulle passe vores job imens man har et sygt barn.

Derfor søger man jo hjælp ved lægen i håb om hurtig bedring, men ofte medfører det ikke andet end ordene "det er en virus" og det tager tid !

Ja vi betaler skat....men jeg synes ikke at det er rimeligt at jeg skal betale SÅ MEGET i skat, for at andre kan komme til lægen!

Ved det er forskellige systemer, men på visse sygehuse er ventelisterne faktisk op mod 6 mdr (ja helt op mod 1 år) på visse behandlinger....og når jeg skal have disse behandlinger, så mener jeg netop at det er i min ret at komme til i god tid fordi jeg betaler skat og samtidig bliver jeg vred over at pengene skal gå til den almindelig læge, som vi "desværre" er nødtil at have så mange af.

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
LLN skriver:

Sjov detbat. Mange synes at vagtlægen bruges for meget, men alligevel er det et standardsvaret herinde når nogle skriver om syge børn - ring til vagtlægen.

Ja det var egenlig også min første tanke

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Hansen97 skriver:

Jeg er helt enig. Jeg syntes at forældre skal begynde at tage lidt ansvar for sig selv og andre, ment på den måde at man selv tager en beslutning efter overvejelse og ja, 9 ud af 10 gange ved man godt at man bliver sendt hjem med besked på det er en virus.

Og at ringe og snakke med vagtlægen inden man giver panodil er da også spild af ressourcer. Børnepanodil er jo ikke receptpligtigt og derfor sker der ikke det store ved at give panodil når man ved de har ondt.

Som forældre ved man godt når noget er helt galt. Vi fralægger os ansvaret for så kan man ikke bagefter klandre en selv.

Vi mangler at tage ansvaret tilbage. Og jeg mener ikke det er at tage ansvar at gå til lægen/ringe til lægen om basale ting.

Mine børn har tit været syge, men det er kun få gange jeg har været ved læge med dem.

(Kan godt være det er rodet og ansvar er et forkert ord, men det var lige hvad jeg kunne finde af ord)

Jeg giver dig fuldstændig ret! Visse ting er netop ikke reseptpligtige af den simple grund, at der ikke sker noget ved at bruge dem, hvis de bruges med omtanke og hvis man lige skimmer vejledningen

Mener også at vi selv bør tage et ansvar istedet for netop at vaske hænder.....Nu har jeg ringet til lægen, så nu er det lægens ansvar! Se på barnet og den almene tilstand...sove, spise, hva med feber ( der forøvrigt er et tegn på at barnets krop virker fuldstændig efter bogen), drikker barnet.......så overlever han nok et par dage uden mad, eller kun med is.....

Anmeld

30. september 2011

Frk. Himmelblå

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Uenig. 

Tror ikke, folk i forvejen er sikre på, hvad barnet fejler. Som du påstår. Jeg tror nærmere, der kan være tale om nogle tilfælde af "better safe than sorry". Forståeligt.

Jeg kender forældre, som mistede deres 3-årige søn pga. en lungebetændelse. Han hostede...

Godaften.

Anmeld

30. september 2011

<3

hov ja er man en bedre mor fordi ens afkom ikke har kommet ret meget ved lægen ?? 

Ja fordi så er jeg nok den væreste, min datter har røget ud og ind at sygehuse siden hun var 3 mdr gammel. Og vi har ofte siddet i et vente værelse på både sygehus og ved lægen HELT uden at være "syg" i jeres forstand, hun er hjerneskadet, og det forsvinder ikke men vi skal til tjek sjovt nok. så sid i bare og døm mig og min hjerneskadet datter næste gang i ser en mor med hendes "raske" barn ved lægen .

Jep utroligt der er en holdning om at lang journal er lig med at være en dårlig eller usikker mor...

Og ked af at høre med din datter!

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

<3

Frk. Himmelblå skriver:

Uenig. 

Tror ikke, folk i forvejen er sikre på, hvad barnet fejler. Som du påstår. Jeg tror nærmere, der kan være tale om nogle tilfælde af "better safe than sorry". Forståeligt.

Jeg kender forældre, som mistede deres 3-årige søn pga. en lungebetændelse. Han hostede...

Godaften.

Jep hellere ringe en gang for meget end lige den gang hvor det er fatalt for lidt!

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

<3

Moar'en skriver:

jeg er lidt i begge lejre for ja der er nogen der ringer til vagt læge konstant også med ting der kunne vente til dagen efter.

Men så igen rammer det mig sgu lidt at læse at "de mødre" med snotnæser børn ikke burde rende til læge når der er folk der er "rigtig" syge. Når jeg er afsted til lægen sidder jeg som oftes med et barn der både løber, leger og griner. Han har slet ikke tid til at komme ind til lægen, så for nogle af jer er jeg jo "en pyller mor" fordi i ikke kender historien bag. Vi sidder med et hjertebarn som egentlig ikke ser syg ud. Sidst vi var til vagtlæge løb han rundt og legede, han havde lungebetændelse. Gangen før, kunne vi slet ikke få ham med ind fordi han legede så godt, her blev vi indlagt et døgn da hans iltmætning faldt. Så hvordan kan vi andre som ikke kender de mennesker der sidder i venteværelset bestemme om det er vigtigt?

Og ked af at høre med din søn!

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

Frk. Himmelblå

Moar'en skriver:

Forstår dig til fulde mht. andres dømmende blikke. 

Har selv lille pige med et hav af medicinske udfordringer, og de kan skisme være svære at gennemskue. Også for lægerne. Og andre forældre kan ikke nødvendigvis se, når der er problemer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.