Altså, jeg synes faktisk ikke man har ret til at dømme folk på denne måde, og sige de misbruger vagtlæge mv.
Børn er forskellige, og et barn som løber rundt og leger i et venteværelse kan sagtens være mere sygt end et barn som bare ligger og ikke vil lege! Man kender jo ikke baggrunden for vagtlægebesøget, og må stole på at forældrene kender sit barn bedst!
Og egen læge er jo også til for at hjælpe og berolige forældre.
Hvis vi tager mine børn f.eks.
Alberte på 16 mdr. er ekstremt ørebarn. Hun har aldrig været ved vagtlægen, stort set samtlige lægebesøg er resulteret i behandling mod møb. Hun har haft møb ca. 14 gange siden februar! Ellers har vi været forbi pg.a. børneeksem og en enkelt gang, da hun var 5 mdr. sov og sov og 40 i temp. DA ville jeg altså have det tjekket, og det var 'bare' virus. Men det er faktisk også eneste gang der ikke har været noget at behandle.
Elias, min store dreng er immundefekt, og har svær astma. Han skal ses af vagtlæge/læge med det samme feberen runder 38,5, eller ved over 38 i mere end 1 døgn! Han har atypiske lungebetændelser uden feber, og kan sagtens være meget meget dårlig og løbe rundt at lege alligevel! Og JA for fanden hvor har vi fået mange blikke og kommentarer når vi sidder ved vagtlægen med en dreng som for alle andre ser rask ud! Men han er ikke rask, og han skal tjekkes! Tænk lige på det en anden gang, for det er fandme ikke særlig fedt at sidde med en kronisk syg dreng og så få kommentarer om at han da vidst ikke fejler noget...! Det gør ondt langt ind i moderhjertet, for jeg ville da virkelig ønske han var rask og vi ikke skulle bruge tiden på at sidde ved lægevagten en lørdag aften f.eks.
Ja, beklager, men det er altså et emne der kan få mig op af stolen, for vi har så mange dårlige oplevelser fra venteværelser, og folk der ikke mener mit barn er sygt nok til at benytte en vagtlæge.
2 gange har han været afsted pg.a. udslæt. Første gang blev han indlagt direkte med ledhævelser, voldsomt udslæt. Anden gang fik han nældefeber og jeg ville afsted så han kunne få noget mod kløen så han ikke skulle lide unødigt. Vi har nu fundet ud af han er penicillinallergikker og begge udslæt her er udløst af penicillinbehandling.
Egen læge er han ved ugentligt nærmest og sådan er det bare.
Mig selv og kæresten, vi er stort set aldrig afsted selv.
Sidst jeg var ved vagtlæge, det var til min 18-års fødselsdag, for 9 år siden, hvor jeg havde fået øjenbetændelse en weekend. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været ved egen læge hvor det ikke har været pg.a. graviditetsundersøgelse eller andet 'fastlagt'.
Selvom vi benytter vagtlæge og egen læge ofte, så synes jeg på ingen måder vi misbruger det. Jeg er fint i stand til selv at vurdere hvornår mine børn har behov, også selvom de for andre ikke virker syge...!
Anmeld