Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

1000Ben

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Jeg er som mor ikke uddannet læge og derfor tager jeg altså mine børn til lægen hvis de hoster, får mystiske knopper eller andet som jeg kan blive urolig for. Det kunne jo være et allergiudslæt eller en koldlungebetændelse som jo faktisk er farlig og når det kommer til mine børn tager jeg altså ingen chancer. Så nej, jeg mener ikke at vi misbruger det danske sundhedssystem - jeg betaler min skat til et velfærdssystem og så vil jeg også have lov at bruge det, når der en gang imellem er noget som gør mig utilpads.

Knus

Stefanie 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

ano14316

medhensyn til lægevagten og skadestuen, så er det i mit hovedet nummeret før ambulance. Det er egentlig der hvor man ikke selv kan køre, men man kan blive kørt derind. Man er så syg at man under ingen omstændigheder kan vente til dagen efter. 

Og så er man altså ikke forkølet, eller har et sår der skal renses. 

mht. egen læge.. jeg har været typen der kom alt for meget hos min egen læge.. det bundede i at jeg havde det dårligt psykisk, så hvis der bare var det mindste fysisk, så måtte jeg hellere få det tjekket. 

Tror også det er derfor man ser mange ældre, der optager pladser hos lægen. men som måske egentlig ikke har behov. men der er simpelthen der de møder andre mennesker. Så tror ikke det er noget der kan løses med brugerbetaling, der skal tryghed til at folk ikke kommer unødvendigt til lægen. 

Jeg tror en del kunne klares med en hotline hvor man kan ringe og spørger om de synes det er nødvendigt at blive tilset af en læge. ved godt at man skal ringe til lægevagten inden man kommer, men tror egentlig ikke de er særlig "hårde" i deres dom, og der er sikkert massere der kunen blive sorteret fra allerede i telefonen.

Anmeld

30. september 2011

Hansen97

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Jeg er helt enig. Jeg syntes at forældre skal begynde at tage lidt ansvar for sig selv og andre, ment på den måde at man selv tager en beslutning efter overvejelse og ja, 9 ud af 10 gange ved man godt at man bliver sendt hjem med besked på det er en virus.

Og at ringe og snakke med vagtlægen inden man giver panodil er da også spild af ressourcer. Børnepanodil er jo ikke receptpligtigt og derfor sker der ikke det store ved at give panodil når man ved de har ondt.

Som forældre ved man godt når noget er helt galt. Vi fralægger os ansvaret for så kan man ikke bagefter klandre en selv.

Vi mangler at tage ansvaret tilbage. Og jeg mener ikke det er at tage ansvar at gå til lægen/ringe til lægen om basale ting.

Mine børn har tit været syge, men det er kun få gange jeg har været ved læge med dem.

(Kan godt være det er rodet og ansvar er et forkert ord, men det var lige hvad jeg kunne finde af ord)

Anmeld

30. september 2011

raca

jeg giver altså panodil når mine børn har ondt... jeg kan ikke se hvorfor min søn skal sidde op og blunde med kraftige øre smærter og sove dårligt pga høj feber, hvis han kan få panodil til natten og sove ok.. jeg mener at søvn er med til og gøre en rask..

jeg spiser også smærtestillende når jeg har ondt og er syg..

jeg gider ikke lide bare forde...

Anmeld

30. september 2011

SussieThyssen

Tin skriver:

Synes desværre også ofte vi ser det i jylland. Mange tøffer til lægen for ingenting, og en del bruger vagtlægen, da de jo så er fri for at tage fri fra job, så de kan gå til egen læge istedet.

Synes det er lidt til grin, da vi her i valgkampen jo har haft en masser der har råbt op om kortere ventetid mv.

Jeg mener at man muligvis kunne komme det lidt til livs ved at indføre delvis brugerbetaling! Det ville få dem der ikke havde et reelt behov til at falde fra.

Og hvad så med alle de mennesker der IKE har råd til brugerbetaling??

Anmeld

30. september 2011

Henri84

Altså, jeg synes faktisk ikke man har ret til at dømme folk på denne måde, og sige de misbruger vagtlæge mv.
Børn er forskellige, og et barn som løber rundt og leger i et venteværelse kan sagtens være mere sygt end et barn som bare ligger og ikke vil lege! Man kender jo ikke baggrunden for vagtlægebesøget, og må stole på at forældrene kender sit barn bedst!
Og egen læge er jo også til for at hjælpe og berolige forældre.
Hvis vi tager mine børn f.eks.
Alberte på 16 mdr. er ekstremt ørebarn. Hun har aldrig været ved vagtlægen, stort set samtlige lægebesøg er resulteret i behandling mod møb. Hun har haft møb ca. 14 gange siden februar! Ellers har vi været forbi pg.a. børneeksem og en enkelt gang, da hun var 5 mdr. sov og sov og 40 i temp. DA ville jeg altså have det tjekket, og det var 'bare' virus. Men det er faktisk også eneste gang der ikke har været noget at behandle.
Elias, min store dreng er immundefekt, og har svær astma. Han skal ses af vagtlæge/læge med det samme feberen runder 38,5, eller ved over 38 i mere end 1 døgn! Han har atypiske lungebetændelser uden feber, og kan sagtens være meget meget dårlig og løbe rundt at lege alligevel! Og JA for fanden hvor har vi fået mange blikke og kommentarer når vi sidder ved vagtlægen med en dreng som for alle andre ser rask ud! Men han er ikke rask, og han skal tjekkes! Tænk lige på det en anden gang, for det er fandme ikke særlig fedt at sidde med en kronisk syg dreng og så få kommentarer om at han da vidst ikke fejler noget...! Det gør ondt langt ind i moderhjertet, for jeg ville da virkelig ønske han var rask og vi ikke skulle bruge tiden på at sidde ved lægevagten en lørdag aften f.eks.
Ja, beklager, men det er altså et emne der kan få mig op af stolen, for vi har så mange dårlige oplevelser fra venteværelser, og folk der ikke mener mit barn er sygt nok til at benytte en vagtlæge.
2 gange har han været afsted pg.a. udslæt. Første gang blev han indlagt direkte med ledhævelser, voldsomt udslæt. Anden gang fik han nældefeber og jeg ville afsted så han kunne få noget mod kløen så han ikke skulle lide unødigt. Vi har nu fundet ud af han er penicillinallergikker og begge udslæt her er udløst af penicillinbehandling.
Egen læge er han ved ugentligt nærmest og sådan er det bare.
Mig selv og kæresten, vi er stort set aldrig afsted selv.
Sidst jeg var ved vagtlæge, det var til min 18-års fødselsdag, for 9 år siden, hvor jeg havde fået øjenbetændelse en weekend. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været ved egen læge hvor det ikke har været pg.a. graviditetsundersøgelse eller andet 'fastlagt'.
Selvom vi benytter vagtlæge og egen læge ofte, så synes jeg på ingen måder vi misbruger det. Jeg er fint i stand til selv at vurdere hvornår mine børn har behov, også selvom de for andre ikke virker syge...!

Anmeld

30. september 2011

Henri84

SussieThyssen skriver:

Og hvad så med alle de mennesker der IKE har råd til brugerbetaling??

Helt 100% ærligt så ville vi på ingen måder have råd til det hvis der kom brugerbetaling. JA vi benytter lægen rigtig meget med begge børn, men vi gør det sgu ikke for sjov!
Jeg ved slet ikke hvad vi skulle gøre hvis vi skulle betale for det.
I mine øjne er det et skridt i den helt helt forkerte retning!
Så hellere indføre gebyrer på operationer som folk ikke møder op til, hvis de ikke melder afbud i forvejen.

Anmeld

30. september 2011

SussieThyssen

Henri84 skriver:

Helt 100% ærligt så ville vi på ingen måder have råd til det hvis der kom brugerbetaling. JA vi benytter lægen rigtig meget med begge børn, men vi gør det sgu ikke for sjov!
Jeg ved slet ikke hvad vi skulle gøre hvis vi skulle betale for det.
I mine øjne er det et skridt i den helt helt forkerte retning!
Så hellere indføre gebyrer på operationer som folk ikke møder op til, hvis de ikke melder afbud i forvejen.

Helt enig.

Det er så let at sidde og sige, at man skal indføre brugerbetaling, hvis man HAR pengene til det..men hvad med os, der ikke har dem? Hvad med den enlige mor eller far med 3 småbørn? Hvad med os på overførselsindkomster, som lider af kroniske sygdomme og i forvejen lægger halvdelen af vores indtægt på medicin??

Og nej..jeg mener ikke folk misbruger lægerne, de bruger dem i det omfang de mangler viden til, og når samfundet sparer på oplysningen af sundhed og omsorg, så må man forvente en øget tilgang til lægebesøg.
Så enkelt er det.

Anmeld

30. september 2011

mortilflere

Vi havde et venne par der altid brugte læge vagten , fordi så kunne de begge jo tage med da de havde åbent efter arbejde ....

Vi bruger kun læge vagten hvis det er vildt ..

Jeg kan huske en x jeg havde glemt at bestille astma medecin til de store , fuck jeg var flov over at måtte bede vagtlægen om at skrive det ud ..

Min søster køre læge vagt og hun siger at folk kan ringe ind og bede om besøg i pausen i en fodboldt kamp , og kan de ikke opfylde det krav så kan det sg vente til næste dag

Anmeld

30. september 2011

Klumpe-dumpe

Henri84 skriver:

Altså, jeg synes faktisk ikke man har ret til at dømme folk på denne måde, og sige de misbruger vagtlæge mv.
Børn er forskellige, og et barn som løber rundt og leger i et venteværelse kan sagtens være mere sygt end et barn som bare ligger og ikke vil lege! Man kender jo ikke baggrunden for vagtlægebesøget, og må stole på at forældrene kender sit barn bedst!
Og egen læge er jo også til for at hjælpe og berolige forældre.
Hvis vi tager mine børn f.eks.
Alberte på 16 mdr. er ekstremt ørebarn. Hun har aldrig været ved vagtlægen, stort set samtlige lægebesøg er resulteret i behandling mod møb. Hun har haft møb ca. 14 gange siden februar! Ellers har vi været forbi pg.a. børneeksem og en enkelt gang, da hun var 5 mdr. sov og sov og 40 i temp. DA ville jeg altså have det tjekket, og det var 'bare' virus. Men det er faktisk også eneste gang der ikke har været noget at behandle.
Elias, min store dreng er immundefekt, og har svær astma. Han skal ses af vagtlæge/læge med det samme feberen runder 38,5, eller ved over 38 i mere end 1 døgn! Han har atypiske lungebetændelser uden feber, og kan sagtens være meget meget dårlig og løbe rundt at lege alligevel! Og JA for fanden hvor har vi fået mange blikke og kommentarer når vi sidder ved vagtlægen med en dreng som for alle andre ser rask ud! Men han er ikke rask, og han skal tjekkes! Tænk lige på det en anden gang, for det er fandme ikke særlig fedt at sidde med en kronisk syg dreng og så få kommentarer om at han da vidst ikke fejler noget...! Det gør ondt langt ind i moderhjertet, for jeg ville da virkelig ønske han var rask og vi ikke skulle bruge tiden på at sidde ved lægevagten en lørdag aften f.eks.
Ja, beklager, men det er altså et emne der kan få mig op af stolen, for vi har så mange dårlige oplevelser fra venteværelser, og folk der ikke mener mit barn er sygt nok til at benytte en vagtlæge.
2 gange har han været afsted pg.a. udslæt. Første gang blev han indlagt direkte med ledhævelser, voldsomt udslæt. Anden gang fik han nældefeber og jeg ville afsted så han kunne få noget mod kløen så han ikke skulle lide unødigt. Vi har nu fundet ud af han er penicillinallergikker og begge udslæt her er udløst af penicillinbehandling.
Egen læge er han ved ugentligt nærmest og sådan er det bare.
Mig selv og kæresten, vi er stort set aldrig afsted selv.
Sidst jeg var ved vagtlæge, det var til min 18-års fødselsdag, for 9 år siden, hvor jeg havde fået øjenbetændelse en weekend. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været ved egen læge hvor det ikke har været pg.a. graviditetsundersøgelse eller andet 'fastlagt'.
Selvom vi benytter vagtlæge og egen læge ofte, så synes jeg på ingen måder vi misbruger det. Jeg er fint i stand til selv at vurdere hvornår mine børn har behov, også selvom de for andre ikke virker syge...!

Åh ja det har jeg også prøvet en hel del gange :( og ikke nok med at man er ked af det på sit barns vegne, så bliver b´man såret og meget ked når der kommer sådan udtalelser :(

og ja min datter er også ofte til lægevagten, pga snot, da det i løbet af ingen tid sætter sig på ørene - og nej jeg ville skam meget gerne kunne undlade at bruge disse, men sådan er livet bare ikke altid skuret sammen.

Jeg selv bruge ikke læge eller lægevagten, sidst jeg var ved lægevagten i november, var efter jeg havde fået øjenbetændelse en onsdag, hvor jeg havde fået salve af egen læge, lørdag var det blevet meget slemmere så derfor valgte jeg at opsøge LV, som sendte mig akut til øjenamb. med mistanke om hornhindeløsning.

Men som en anden skriver, vi er IKKE uddannet læger, vi er mødre/fædre, som ikke skal stille os til dommer, om hvem og hvad der kræver LV og skadestue-besøg!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.