Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.175 visninger
112 svar
0 synes godt om
30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

L.J.L

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

En god debat, tak!

Jeg er enig med dig. Jeg synes ofte at forældre er for hurtige på aftrækkerne når det gælder syge børn. Man bør lige mærke efter om det nu også er nødvendigt med vagtlæge etc.

Min dreng er snart 2 år og vi har ALDRIG gjort brug af vagtlægen, ikke en eneste gang.

Selvfølgelig skal man ikke være ligeglad med sit barn og dets helbred, men jeg synes man skal bruge sin sunde fornuft. Hvis barnet eks. nyser, hoster og måske har lidt feber, men alligevel er frisk nok og hopper rundt derhjemme, så er der nok ingen grund til det store alarmberedsskab

Anmeld

30. september 2011

hyskystar

Er enig

Jeg synes specielt vagtlægen og skadestuen bliver misbrugt en del.

HVorfor ringe til vagtlægen for at få sin recept på p-piller osv fornyet det er på ingen måder hans arbejde.

Med skadestuen er der også forældre der tager forbi, for at få renset sår dette kunne man lige så godt have gjort der hjemme.

Den gange vi har skulle til vagtlægen pga silas´s AB har vi skulle sidde og vente rigtig lang tid og mange gange de børn der er blevet slæbt med pga sygdom løber rundt og leger også havde man nok kunne tage til egenlæge imorgen

Anmeld

30. september 2011

pvejsen

Jeg synes, der er en tendens til, at det især er i hovedstadsområdet, folk tager til vagtlæge / skadestue med småting
Her i vestjylland, hvor man skal via vagtlæge for at komme på skadestuen, kommer man ikke ind for "småting" og ringer man til vagtlægen, får man ofte at vide, at man kan kontakte egen læge dagen efter

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
pvejsen skriver:

Jeg synes, der er en tendens til, at det især er i hovedstadsområdet, folk tager til vagtlæge / skadestue med småting
Her i vestjylland, hvor man skal via vagtlæge for at komme på skadestuen, kommer man ikke ind for "småting" og ringer man til vagtlægen, får man ofte at vide, at man kan kontakte egen læge dagen efter

Synes desværre også ofte vi ser det i jylland. Mange tøffer til lægen for ingenting, og en del bruger vagtlægen, da de jo så er fri for at tage fri fra job, så de kan gå til egen læge istedet.

Synes det er lidt til grin, da vi her i valgkampen jo har haft en masser der har råbt op om kortere ventetid mv.

Jeg mener at man muligvis kunne komme det lidt til livs ved at indføre delvis brugerbetaling! Det ville få dem der ikke havde et reelt behov til at falde fra.

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
hyskystar skriver:

Er enig

Jeg synes specielt vagtlægen og skadestuen bliver misbrugt en del.

HVorfor ringe til vagtlægen for at få sin recept på p-piller osv fornyet det er på ingen måder hans arbejde.

Med skadestuen er der også forældre der tager forbi, for at få renset sår dette kunne man lige så godt have gjort der hjemme.

Den gange vi har skulle til vagtlægen pga silas´s AB har vi skulle sidde og vente rigtig lang tid og mange gange de børn der er blevet slæbt med pga sygdom løber rundt og leger også havde man nok kunne tage til egenlæge imorgen

Synes vi skal indføre delvist egenbetaling i sundhedsvæsnet......hvor man selvfølgelig får tilskud, hvis man fejler noget mere alvorligt der kræver behandling!! Det kunne få "nogle typer" til at falde fra og undlade at misbruge systemet tror jeg.

Anmeld

30. september 2011

Carina:-)

Tin skriver:

En god debat, tak!

Jeg er enig .

I Herning kommer spædbørn først i køen,og min kæreste sad med galdestensanfald og stærke smerter,og imens gik den ene forældre efter den anden ind til vagtlægerne med rollinger der var snottede

Folk fiser til lægen bare barnet siger atjuu,og jeg kunne godt tænke mig en opstramning sådan der var "plads" til de børn og voksne der reelt havde et behov.

Anmeld

30. september 2011

Fenja09

Mener nu ikke at man kan misbruge egen læge medmindre man kommer hele tiden. Vagtlægen er en anden sag - der burde folk kun ringe, hvis det virkelig ikke kan vente til egen læge har åben og hvis det er akut.

Forstår ikke lige at du nævner tandlægen, som et eks? Der er trods alt brugerbetaling på og skal folk afsted til tandlæge udover de alm. åbningstider, så betaler man 200 % oveni den normale pris. Tror ikke folk bruger det, hvis ikke det er akut. Desuden må det være op til folk selv om de har lyst til at tage til tandlægen, hvis der ikke er behov for det. Det berører egentlig ikke os andre.

Selve sygehuset er ikke noget man som sådan kan misbruge, da de fleste undersøgelser og indlæggelser kræver henv. fra egen læge og så må man gå ud fra at lægen bedst kan vurdere om personen har brug for at komme på sygehuset til evt. undersøgelser.

/Fenja

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
L.J.L skriver:

Jeg er enig med dig. Jeg synes ofte at forældre er for hurtige på aftrækkerne når det gælder syge børn. Man bør lige mærke efter om det nu også er nødvendigt med vagtlæge etc.

Min dreng er snart 2 år og vi har ALDRIG gjort brug af vagtlægen, ikke en eneste gang.

Selvfølgelig skal man ikke være ligeglad med sit barn og dets helbred, men jeg synes man skal bruge sin sunde fornuft. Hvis barnet eks. nyser, hoster og måske har lidt feber, men alligevel er frisk nok og hopper rundt derhjemme, så er der nok ingen grund til det store alarmberedsskab

Nej mener heller ikke man skal være ligeglad, men en god sund fornuft. Stik lige en føler i jorden og kig på barnet. Tror mange glemmer at mærke efter.

Har 5 børn......og deres journaler er så korte at min læge undres når jeg så endelig er der! Tilgengæld får jeg en super service hos vores læge...hun ved nemlig at hun skal tage mig MEGET alvorlig når jeg ringer til hende......Det sker ikke tit og kun med meget god grund!!

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Fenja09 skriver:

Mener nu ikke at man kan misbruge egen læge medmindre man kommer hele tiden. Vagtlægen er en anden sag - der burde folk kun ringe, hvis det virkelig ikke kan vente til egen læge har åben og hvis det er akut.

Forstår ikke lige at du nævner tandlægen, som et eks? Der er trods alt brugerbetaling på og skal folk afsted til tandlæge udover de alm. åbningstider, så betaler man 200 % oveni den normale pris. Tror ikke folk bruger det, hvis ikke det er akut. Desuden må det være op til folk selv om de har lyst til at tage til tandlægen, hvis der ikke er behov for det. Det berører egentlig ikke os andre.

Selve sygehuset er ikke noget man som sådan kan misbruge, da de fleste undersøgelser og indlæggelser kræver henv. fra egen læge og så må man gå ud fra at lægen bedst kan vurdere om personen har brug for at komme på sygehuset til evt. undersøgelser.

/Fenja

Mht tandlægen tænker jeg mere på børnene der lige pylre lidt fordi de har lidt kløe bagerst i munden!!! forældrene der slæber dem til tandlægen for at få atvide at det er en 6 års tand der er på vej!!!

Og hvad angår sygehuset og egen læge!! Jo det er misbrug af egen læge når man sidder og venter på at blive tjekket pga røde knopper!! Mens andre venter i samme venteværelse for at blive behandlet for deres lungebetændelse, kræft eller barnløshed!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.