Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

Maja88

Carina:-) skriver:

Jeg er enig .

I Herning kommer spædbørn først i køen,og min kæreste sad med galdestensanfald og stærke smerter,og imens gik den ene forældre efter den anden ind til vagtlægerne med rollinger der var snottede

Folk fiser til lægen bare barnet siger atjuu,og jeg kunne godt tænke mig en opstramning sådan der var "plads" til de børn og voksne der reelt havde et behov.

bare lige info.. så er det altså fordi de har været meget bekymret for baby- altså lægerne.

jeg havde lægen ude til Aprilla da hun var 9 dage fordi hun kastede blod op... det tog så 2 timer..

anden gad sad vi ved vagtlægen da hun var en måned. vi ventede så lige omkring de 2 timer igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

<3

ano14316 skriver:

medhensyn til lægevagten og skadestuen, så er det i mit hovedet nummeret før ambulance. Det er egentlig der hvor man ikke selv kan køre, men man kan blive kørt derind. Man er så syg at man under ingen omstændigheder kan vente til dagen efter. 

Og så er man altså ikke forkølet, eller har et sår der skal renses. 

mht. egen læge.. jeg har været typen der kom alt for meget hos min egen læge.. det bundede i at jeg havde det dårligt psykisk, så hvis der bare var det mindste fysisk, så måtte jeg hellere få det tjekket. 

Tror også det er derfor man ser mange ældre, der optager pladser hos lægen. men som måske egentlig ikke har behov. men der er simpelthen der de møder andre mennesker. Så tror ikke det er noget der kan løses med brugerbetaling, der skal tryghed til at folk ikke kommer unødvendigt til lægen. 

Jeg tror en del kunne klares med en hotline hvor man kan ringe og spørger om de synes det er nødvendigt at blive tilset af en læge. ved godt at man skal ringe til lægevagten inden man kommer, men tror egentlig ikke de er særlig "hårde" i deres dom, og der er sikkert massere der kunen blive sorteret fra allerede i telefonen.

De er hårde i deres "dom" og har ofte brugt nummeret til lægevagten som en forespørgsel. En gang har jeg insisteret at komme til på trods af deres "dom" og der havde min søn lungebetændelse. Jeg kunne høre der var noget i vejen.

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

eElak

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Jeg er til dels enig med dig. 

Når jeg endelig har været til lægen med knægten (og der går altså længe imellem), så er det fordi jeg reelt har været i tvivl om det var noget der krævede medicin eller ej.

Lægerne er også meget hurtige til at sige at man skal komme forbi med barnet, hvis der er noget - også selvom der er tale om en virus som de alligevel ikke kan gøre noget ved.

Så ja - jeg har rollen som "misbruger af systemet", men det er kun fordi jeg er blevet beordret til at tage op til lægen, og ikke fordi jeg har en favorithobby med at sidde og glo på væggene i deres venteværelser.

Min pointe er ikke at jeg vil skyde skylden på andre - men jeg gør som jeg bliver bedt om af fagpersoner.. Jeg tillader mig at gøre det som jeg får besked på af dem, og lader dem vurdere hvad der er bedst - også selvom jeg kan tænke at det er at overreagere ;-) 
AF samme grund har vi gennemført "tour de hospitaler" i Københavnsområdet - fordi de ville have ham på sygehuset for at blive undersøgt for det ene og andet. Hvor det egentlig gik i sig selv igen...  

^^ Med det sagt - så har jeg KUN ringet til og været til vagtlægen 1 gang med ham - og det var pga det var weekend, og han havde høj feber i flere dage, så fik af vide af flere at jeg skulle ringe.  

Anmeld

30. september 2011

<3

KaLee skriver:

Jeg er til dels enig med dig. 

Når jeg endelig har været til lægen med knægten (og der går altså længe imellem), så er det fordi jeg reelt har været i tvivl om det var noget der krævede medicin eller ej.

Lægerne er også meget hurtige til at sige at man skal komme forbi med barnet, hvis der er noget - også selvom der er tale om en virus som de alligevel ikke kan gøre noget ved.

Så ja - jeg har rollen som "misbruger af systemet", men det er kun fordi jeg er blevet beordret til at tage op til lægen, og ikke fordi jeg har en favorithobby med at sidde og glo på væggene i deres venteværelser.

Min pointe er ikke at jeg vil skyde skylden på andre - men jeg gør som jeg bliver bedt om af fagpersoner.. Jeg tillader mig at gøre det som jeg får besked på af dem, og lader dem vurdere hvad der er bedst - også selvom jeg kan tænke at det er at overreagere ;-) 
AF samme grund har vi gennemført "tour de hospitaler" i Københavnsområdet - fordi de ville have ham på sygehuset for at blive undersøgt for det ene og andet. Hvor det egentlig gik i sig selv igen...  

^^ Med det sagt - så har jeg KUN ringet til og været til vagtlægen 1 gang med ham - og det var pga det var weekend, og han havde høj feber i flere dage, så fik af vide af flere at jeg skulle ringe.  

Anmeld

30. september 2011

SussieThyssen

Tin skriver:

Ja jeg er da heller ikke milionær med 5 børn og min mand som ene forsørger.....Men stadig er jeg sikker på at det er (bemærk : )delvist vejen frem at vælge brugerbetaling til visse behandlinger

Vi betaler enorme summer i skat..og så må der være nok til at dække lægehjælp m.v.

Jeg synes det er fint nok at man skal betale en vis "bod", hvis man bliver væk fra operative aftaler m.v. I dag hvor alle har mpbiler, kan man altid melde afbud..og undskyldningen med at have "glemt" det, er jo bare too sad too bad.
Så der mener jeg bestemt at man godt kan sende en regning for udeblivelse.

Anmeld

30. september 2011

BellaCiinea

SussieThyssen skriver:

Vi betaler enorme summer i skat..og så må der være nok til at dække lægehjælp m.v.

Jeg synes det er fint nok at man skal betale en vis "bod", hvis man bliver væk fra operative aftaler m.v. I dag hvor alle har mpbiler, kan man altid melde afbud..og undskyldningen med at have "glemt" det, er jo bare too sad too bad.
Så der mener jeg bestemt at man godt kan sende en regning for udeblivelse.

helt enig...

Anmeld

30. september 2011

Frk Mig

Nu har jeg kun været ved lægen med Noah de gange han skulle vacc og til undersøgelser .. Og 1 gang ved lægevagten pga at han havde skreget i en uge .. Men jeg vil da aldrig stemples som en der misbruger hverken læge eller lægevagten .. Hvis jeg er bekymret kommer han enten det ene eller andet sted .. det er jo derfor vi har det 

Anmeld

30. september 2011

Nemesis

Har heldigvis ikke oplevet nogle i venteværelset som ikke virkede til at være syge.

Vores egen læge har hver dag åben konsultation mellem 9-10 så alle dem der har et akut problem kan komme der og trække et nummer og så kommer man til efter nr.

På den måde er der tid til de alm. konsultationer.

Jeg er nu egentlig ret ligeglad med grunden til at sidde og vente hos vagtlægen, for alle har jo snakket med en læge og hvis den læge har bedømt at barnet skal tilses, hvad endten det er pga.barnets almen tilstand eller forældres bekymring så er det i min verden fair nok.

Oplever dog, at vagtlægerne her er rimelig gode til at sortere.

Personligt synes jeg lægebesøgene kommer i stimer..men helt bestemt årstidsbestemt også.

:-) Sisse

Anmeld

30. september 2011

klmf

Generelt synes jeg at man skal passe rigtig meget på med at dømme andre folk i venteværelset hos egen læge - alle har ret til at konsultere egen læge med deres helbred. Jeg tager jo også Oliver med til astmatisk bronkitis kontrol, 2-års undersøgelse osv., og det er ikke akut, men derfor skal vi jo alligevel afsted - og der vil jeg godt nok gerne have mig frabedt at blive betragtet som en misbruger af egen læge fordi jeg sidder der med et friskt barn!

Jeg har også siddet ved vagtlægen med et barn, der var friskt nok til at kunne lege - men Olivers astmatiske bronkitis er som regel værst om natten, så om dagen når vi bliver henvist til et lyt på lungerne kan han se nogenlunde frisk ud og så går det løs med anfald om natten.

Der kan være mange grunde til at komme til vagtlæge og så længe man ikke har det fulde indblik og den lægefaglige ekspertise, så synes jeg egentlig man skal blande sig helt udenom hvorfor andre mennesker tager til lægen.

Dog kan jeg blive helt elektrisk hvis folk bruger vagtlægen til at få FORNYET recepter, det er fuldstændig vanvittigt og jeg synes lægen blankt burde afvise dem.

Anmeld

30. september 2011

SjeBets

min kammerat døde her for nogle mdr siden af en blodprop, han fik det rigtigt skidt ringede til vagtlægen, noget han ellers aldrig gør, vagtlægen siger læg dig på sofaen og tag til egen læge i morgen. Det gjorde han så og vågnede aldrig op igen. 

Jeg bruger ikke selv lægen meget , og det har jeg satme også lært af, kom til lægen med noget eksem der klødede og jeg havde fået lavet hul, værsko dame du har helvedes ild og hvis du var kommet før kunne vi have taget dte med piller, men fordi du kom forsent ja så kan du døje med det i et års tid, Plus såret blev så dybt at jeg har meget arvæv der klør. 

Anden gang .. hoste hoste .. nej ikke lægen det var da bare influenza .. var det også som så¨udviklede sig til lungebetændelse, og så var der læge turere 6 gange på¨14 dage fordi jeg ikke ville indlægges.

og har fået bronitis og kighoste og meget mere. fordi jeg ikke kommer afsted i håb om det går i sig selv.

Jeg tager aldrig rigtigt til vagtlæge med mindre det er alvorlig og IKKE kan vente til dagen efter, mine bonus unger har en tendesn til at være noget forkølet og bare ved lidt hævet feber så skriver ders mor om vi skal afsted med dem, det vil jeg altså ikke for lidt feber, 

Men hvis jeg er usikker på om det er slemt så tager jeg afsted, de gange jeg har røget af min hest voldsomt har jeg været ved vagtlæge pga hjernerystelse 

nej tak til brugerbetaling,. der er nogle der har så lidt penge de ikke vil have råd læge, og vil udskyde det så langtid at det kan blive meget alvorligt bare se med tandlæger, hvor mange der ikke tager afsted selv om det er kritisk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.