Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

afrobabies

mrs X skriver:

Nu læste jeg godt dit svar i den anden tråd og det fremgår faktisk af "barnets bog" at lægen skal diagnoticere alle børnesygdomme. Så det vælger jeg at følge

Om man så synes det er overdrevet tja det er jo op til en selv indtil der er andre officielle retningslinier så følger jeg dem

Kh Kirsten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

Prinsessens'Mor<3

Er enig der er mange der gør det uden grund, men ved andre ting vil jeg sige better safe, than sorry!!  Men igen en forkølelse eller lignende er jo spild af tid.. Men samtidig synes jeg fx lægen vil have en ind til tid hvor de kunne spare den tid, ved godt de ikke skal udskrive reepter til alt og alle, men fx min datter har mange gener af sine tænder i øjeblikket og lægen har noget dolodent (staves) der skulkle hjælpe, men de ville have hende ind til tjek først, der synes jeg det er spild af tid?

Min mening..

Anmeld

30. september 2011

afrobabies

Fenja09 skriver:

Jeg synes man skal have mulighed for at tage til lægen - også selvom det kun drejer sig om røde knopper. Det er vores ret i et samfund som dette. Hvis man er urolig som forældre over røde knopper, hvorfor skal andre så vurdere hvornår det er acceptabelt at gå til lægen.

Kan ikke se sammenligning med kræft og barnløshed - alle får en tid og sidder ikke og venter i venteværelset i flere timer. Man kunne jo også komme til lægen med disse røde knopper og finde ud af at det faktisk skal behandles - men man kan da håbe på, at lægen siger at det går over igen. Desuden tror jeg mest at det drejer sig om forældre der "kun" har fået deres første barn - man er bare mere nervøs når det er første gang. Tror ikke på, at en kvinde der har 4 børn render til lægen med noget hun udmærket godt ved hvad er på forhånd og som ikke kan behandles.

Mht tandlægen, så kan det da aldrig være dit eller andres problem at en forældre vælger at tage barnet med til tandlæge for at få af vide at det er en 6 års tand - det er da folks egne penge og tænk hvis nu de ikke ved hvad "kløen" skyldes!

Synes man skal passe på med at dømme andre og sammenligne en masse problemstillinger - det kan være en bagatel for nogen og kæmpestort for andre. Heldigvis har vi et sundhedssystem der gør at vi kan få svar på alle vores spørgsmål, hvis vi ønsker det.

Jeg synes IKKE det er okay at misbruge de ting som udelukkende er oprettet til akutte situationer, f.eks vagtlæge og skadestue.

/Fenja

Anmeld

30. september 2011

<3

afrobabies skriver:

Anmeld

30. september 2011

<3

Og vil sige mht til "de snottede børn", nu har mit store barn to gange haft lungebetændelse hvor det eneste man kunne høre var snotten så det argument holder ikke i min bog.

Tænk hvad der ville være sket hvis jeg ikke havde reageret men i stedet for sagt "nå der er nok nogen der synes det ikke er nødvendigt" - ej man går til lægen når det føles som den bedste beslutning og hvornår den er må og skal være op til en selv.

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

Fenja09

Tin skriver:

Altså nu betaler vi jo endnu ikke for tandlægebesøg for børn

Ved vores læge er det faktisk næsten umuligt at få en tid her og nu!! mange må vente ikke i timer, men dage for at blive tilset, da der altid ( læs : Hver dag) sidder folk med børn der er snottet!

Ja folk "smertegrænser" er forskellige, men jeg forventer at kunne komme til lægen når jeg har et reelt behov, hvilket vil sige når jeg eller mine børn faktisk ER syge......så forventer jeg at kunne blive tilset med det samme, og det er bare ikke altid muligt hvilket jeg personligt er lidt harm over, netop fordi der er mange der bare tager til lægen pga ingenting!

Hvis man ringer til lægen og det er akut eller noget som skal behandles, så tror jeg ganske enkelt ikke at man skal vente flere dage på tid - hvis man har et akut behov for lægehjælp så er der ingen læge der siger at man skal komme om f.eks 3 dage. Hvis dette er tilfældet så er det ikke så akut som man selv mener - derfor kan man måske så sige, at det ikke er mere nødvendigt end andre der har fået tid?

Og noget helt andet er, at når jeg f.eks sidder i et venteværelse, så ved jeg faktisk ikke noget som helst om hvorfor andre folk har fået en tid, selvom jeg kan se at "lille Peter" har snotnæse. Kan være at der er andre ting i vejen, som ikke er synligt for det blotte øje. Desuden tænker jeg ikke over, hvad andre laver og hvorfor DE lige har ringet til lægen.

Er enig i, at det er en skam at nogle folk udnytter systemet, men jeg vil ikke gøre mig til dommer over, hvad der er rimeligt og hvad der ikke er, før folk "må" ringe til lægen.

Tror helt ærligt at det er de færreste, som har til formål at udnytte systemet eller gøre det værre for andre.

/Fenja

Anmeld

30. september 2011

AnneBJ

Tin skriver:

Nej mener heller ikke man skal være ligeglad, men en god sund fornuft. Stik lige en føler i jorden og kig på barnet. Tror mange glemmer at mærke efter.

Har 5 børn......og deres journaler er så korte at min læge undres når jeg så endelig er der! Tilgengæld får jeg en super service hos vores læge...hun ved nemlig at hun skal tage mig MEGET alvorlig når jeg ringer til hende......Det sker ikke tit og kun med meget god grund!!

dog har jeg kun ét barn..

Anmeld

30. september 2011

raca

personligt syntes jeg ikke jeg misbruger vagtlæger og læger... er der meget sjældet..

min søn har dog oftere været ved vagtlægen end ved engen læge. men det er forde han altid får mellemørebetændelse kl 02 natten mellemfredag og lørdag...eller den 23 dec kl 18 dog har vi været udsat en par gange for at det var forkølede øre hvor det akustiske rør var hævet og derfor ikke udlignede trykket.. dvs det gjode sinsynt ondt på ham. men kan klares med næste dråber, så nu har vi altid næstedraber i huset..

den lille har kun været til lægen med falsk strubehoste og en enkelt gang ved vagt lægen..med formodet mellemørebetændelse...som var ganske rigtigt..

diare, hoste, feber, snot, utilpashed, dvs knupper klare vi normalt selv.. hvis der ikke støder andet til end.. de sædvanlige gener...

Anmeld

30. september 2011

Jibbe

Jeg synes den er svær den her. For jeg har været ved vagtlægen med Frej fordi de mente han havde falsk strubehoste. Min nevø er død pga en lægefejl vedr falsk strubehoste så Frej bliver tjekket hver gang. (3gange indtil nu, 2 gange af dem ved egen læge). Je synes også det har være ekstremt svært nu her som førstegangsforældre at vurdere hvornår der er noget i vejen. Og vi har også været afsted med ham til egen læge pga ekstrem tynd mave der varede næsten 4 uger. Der var intet vi kunne gøre. Det gik over af sig selv. Men efter 2 uger var det for lang tid! Jeg selv har haft voldsomme allergiske anfald hvoraf jeg var til lægen 4! Gange på en uge! Det var så lægen selv der ville have mig ind og tjekke mig og det endte med en indlæggelse. Men her har jeg da tænkt at det var svært for andre at se jeg havde udslæt over hele ryggen/nakken og hævelse i hovedet. Og følte mig lidt som en nasser fordi jeg blev nødt til at gå til lægen så meget. Så Nogengange ja, der misbruger vi systemet. Men det er svært at se på folk hvad de fejler i venteværelset.

Anmeld

30. september 2011

sne190810

millesofie skriver:

jeg er enig med dig men samtidigt synes jeg også at vagtlægen eller lægen skal blive bedre til at sige det over telefonen og kun henvise til besøg hvis de er i tvivl

jeg er ikke typen der fiser til lægen hele tiden, jeg bryder mig ikke om det og har også alt for mange mennesker omkring mig som tror at børnepanodil er noget man skal give sine unger "hver dag" bare som et eks

herhjemme ser vi tiden an med kamille te, varm mælk og honning  og som feks denne gang med tinke, hun har hostet, feber og snot næse (når ja hun er nok forkølet) efter en4-5 dage hvor hosten blev værre gik vi til lægen og hun havde så lungebetændelse, men havde den ikke blevet værre havde det jo bare været forkølelse og så er det kun kamille der hjælper

Åååh, det fænomen kender jeg også godt.

Jeg har det ikke i huset, og har kun haft købt det en gang på lægens anbefaling. Det var da min datter i vinters 6måneder gammel havde lungebetændelse. Jeg var ikke meget for at give det, (hun skulle have det udover penicillinen) men det løst lidt sig selv da hun kastede det op, lige så snart jeg havde bakset det ind i munden på hende.

Og det er ikke blevet et hit siden hen ..

Tænker nogle gange at hvad gjorde de i gamle dage, der klarede man sig igennem  Så det burde også være muligt idag, uden at fylde sig med alle mulige stoffer.

Mvh. hende som også hellere går en tur, drikker et glas vand eller sover en powernap og undgår pillen, hvis en hovedpine melder sig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.