raca skriver:
jeg tror den er dobbelt..
engang var adoption den ENESTE muglighed det er det ikke idag.
vejen til adoption og til at komme i behandlig kan begge være lange.
+ det er stadig billigere og nemre og få behandling end det er at adoptere..
jeg tror først det ville blive ligeligt hvis man lod pengene følge barnet.. dvs der også blev ydet tilskud til adoption de svaree til det en fertilitetsbehandling kostede..
også mener jeg faktisk godt der kunne komme en for for uvildig vudering ind over der så på ens forældre evner. inden man kom i barnløsheds behandling.
og jeg syntes en form for bruger betaling er ganske ok.. det er ikke et krav at få børn, det kan forringe livskvaliteten ikke at få det JA.. men man dør ikke af det, og de børn der ikke bliver født pga manglende penge/priotering de lider ikke.. men det gør dem med dvs sygdomme der ikke kan få behandling eller er på alen lange ventelister ... de lider uden selv og havde muglighed for at ændre på sitiotioen..
dem der ikke kan få børn, kan bare sparre sammen i nogle år.. så kan de enten adoptere eller få dem lavet på klinik, ønskrbørne.
Brugerbetaling på fertilitetsbehandling er jo egentlig et sidespor Danmark er på vej ind på.
Infertilitet er klassificeret som sygdom hos WHO, og bør i den forstand ikke være brugerbetalt i Danmark, da vi ikke betaler for at få behandlig for vores sygdomme.
Derudover er der også rigtig mange der glemmer de følelsesmæssige omkostninger det har, ikke at kunne få børn.
Det er måske ikke en dødelig sygdom, men nogen går jo helt ned på det, og bliver deprimerede, som jo så også skal behandles, så i sidste ende, havde det måske alligevel været billigere, at undgå brugerbetalingen.
De penge vi skal betale for behandlingen, kunne nok være brugt bedre, når man først har fået barnet. Det er jo ikke billigt at have et barn, og skal man ud at betale mellem 50.000 og 150.000 - alt efter hvad man vælger osv. - INDEN man overhovedet får et barn, så er der jo altså de færre penge at købe møbler, betale for pasning osv. for.
Personligt håber jeg at vi får en ny regering, som vil tage brugerbetalingen op til genovervejelse. For hvad bliver det næste? Skal vi til at have penge med på skadestuen?