Moderne at være racist?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2011

Mussen2

For mig dækker racisme over en generel holdning/opfattelse af nogle mennesker grundet deres nationalitet, tro, race eller andet, som intet har med deres opføresel eller menneskelighed at gøre.

Det er i min verden noget af det mest snæversynede at "hade" andre for noget generelt og ikke for noget konkert, som netop det menneske har gjort.

Racisme er en forudindtaget holdning om bestemte mennesker og føj, hvor jeg synes det er klamt. Man er et meget lille og dårlg menneske i min verden, hvis man har sådan en holdning.

Jeg tager nemlig stilling til det enkelte menneske ud fra deres menneskelighedog holdninger, ja, alle de bløde værdier som gør os til individuelle mennesker. Det gør racister ikke!

Jeg er trist over den udvikling der er og har været i mange år i Danmark, hvor det er accepteret at sige Perker og andre negativ laede generelle betegnelser om mennesker.FØJ

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2011

MinNoah

sarahb skriver:

ja for min mand har fx slet ikke et temperament, her i huset er det mama her der har den, han er ikke aggressiv og har ALDRIG råbt af mig osv osv. Han er super mild og er opdraget med nogle sindsyg stærke familie værdier som jeg beundre og en kæmpe respekt for ældre mennesker (dem ældre end sig selv) Han tager sig så godt af mig og hele min danske familie, og hjælper dem så snart der er brug for det. Han har ALDRIG sat sig selv højere end os og tager altid beslutninger der gavner mig og os som familie.

det lyder da dejligt  De findes jo både "gode" og "dårlige" mænd både blandt danskere og udenlandske mænd.

Anmeld

1. juni 2011

mor-til-vanessa

MinNoah skriver:

Nej.... Altså er faren fx fra sverige eller Iran (fuldstændig ligegyldigt hvad land) så har barnet da fx svenske rødder - og er dermed halv dansk / halv svensk.. Som et eksempel! Kender dig ikke.... Men at hun BOR i danmark er en anden sag.. Men kommer jo an på hvordan man definerer det at være "dansker".

ok.

men min defination af en dansker er en der bor/ har ophold/ danksstatborgerskab/ snakker dansk/ føler sig dansk, uanset rødder

Anmeld

1. juni 2011

mor-til-vanessa

Mussen2 skriver:

For mig dækker racisme over en generel holdning/opfattelse af nogle mennesker grundet deres nationalitet, tro, race eller andet, som intet har med deres opføresel eller menneskelighed at gøre.

Det er i min verden noget af det mest snæversynede at "hade" andre for noget generelt og ikke for noget konkert, som netop det menneske har gjort.

Racisme er en forudindtaget holdning om bestemte mennesker og føj, hvor jeg synes det er klamt. Man er et meget lille og dårlg menneske i min verden, hvis man har sådan en holdning.

Jeg tager nemlig stilling til det enkelte menneske ud fra deres menneskelighedog holdninger, ja, alle de bløde værdier som gør os til individuelle mennesker. Det gør racister ikke!

Jeg er trist over den udvikling der er og har været i mange år i Danmark, hvor det er accepteret at sige Perker og andre negativ laede generelle betegnelser om mennesker.FØJ

gode ord

Anmeld

1. juni 2011

MinNoah

mor-til-vanessa skriver:

ok.

men min defination af en dansker er en der bor/ har ophold/ danksstatborgerskab/ snakker dansk/ føler sig dansk, uanset rødder

Ok min definition er så nok mere genetisk... Men derfor kan dit barn (eller en hvilken som helst anden) føle sig 100 procent dansk - og fred være med det, men rødderne vil jo stamme fra et andet land...

Men ja - man skal nok lige definere hvad det vil sige at være dansker, før man debatterer

Anmeld

1. juni 2011

sarahb

MinNoah skriver:

det lyder da dejligt  De findes jo både "gode" og "dårlige" mænd både blandt danskere og udenlandske mænd.

Præcis, men det er meget svært for folk at indse at der både er godt og ondt i alle samfund/lande.

Ville det ikk være skrækkeligt hvis folk fra et andet land fx så alle danske mænd som jaloux ægtemænd der dræbte deres koner i jaloxi. Eller alle danske mænd som drukkenboldte der ikke kan holde pikken i bukserne?!

Anmeld

1. juni 2011

Mussen2

mor-til-vanessa skriver:

gode ord

Jeg er simpelthen rystet over de udtalelser der kommer i denne tråd.

Hvordan kan man dømme alle overen kam? Det er da så uintelligent og ikke et hak bedere end at sige alle rødhårede er massemordere.

Jeg synes det er så frygteligt, for netop denne generaliserende og forudindtagede holdning gør integration MEGET svær. Og det slår man jo hen, med at "de" ikke vil indordne sig de danske forhold osv.

Det smerter mig at danskere kan være sådan.synes man burde skamme sig.

Anmeld

1. juni 2011

skønneunger

MinNoah skriver:

Ok min definition er så nok mere genetisk... Men derfor kan dit barn (eller en hvilken som helst anden) føle sig 100 procent dansk - og fred være med det, men rødderne vil jo stamme fra et andet land...

Men ja - man skal nok lige definere hvad det vil sige at være dansker, før man debatterer

og hvor mange 100% danskere er vi så i danmark hvis man skal kigge på generne? jeg tror nok at måske 99% har noget udlandsk i generne langt tilbage eller i nyere tid

mine børn er DANSKERE selvom deres fædre har en anden farve end mig. de er født i danmark, vokser op i danmark, og ja sørme om de ikke har dansk statsborgerskab også.

Anmeld

1. juni 2011

Mussen2

skønneunger skriver:

og hvor mange 100% danskere er vi så i danmark hvis man skal kigge på generne? jeg tror nok at måske 99% har noget udlandsk i generne langt tilbage eller i nyere tid

mine børn er DANSKERE selvom deres fædre har en anden farve end mig. de er født i danmark, vokser op i danmark, og ja sørme om de ikke har dansk statsborgerskab også.

Anmeld

1. juni 2011

Hasselnødden

Macrolf skriver:

Hvad sker der dog for folk? Mange jeg kender siger gerne at de er racister - hvad er det dog for en afstumpet og usympatisk holding at have til andre mennesker? Det er faktisk lidt som om det er lidt smart og sejt at sige at man er racist. I mine øje er det præcis det modsatte, det bevidner at folk er uvidende, mindre begavede og voldsomt usympatiske..

Altså, der er da folk af anden etnisk baggrund som jeg ikke bryder mig om men det er enkelt personer, ikke et helt folkefærd eller folk af en bestemt farve, med bestemt religion eller folk fra et bestemt land. Der er også mange danskere jeg ikke bryder mig om, der er ingen forskel i min verden. Jeg kan bare ikke klare den generalisering der bliver lavet fordi man enten kender nogen trælse indvandrere eller fordi de er dem der sælger flest aviser hvis de laver lovovertrædelser.

Hvad tænker I andre?

Har det på selvsamme måde og er fuldstændig enig med det du skriver og den måde du forklarer det på. Som taget ud af min mund!  

Jeg tænker at samfundet har bevæget sig i den retning, den er blevet mere egocentreret, nyhederne/aviserne vælter i de grumme historier fra virkeligheden og efterlader ikke megen spalteplads til de dejlige og varme historier. Sorg og død sælger. Mig mig mig-kultur. Brug og smid væk. Træd på andre, for du skal selv først frem..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.