Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Men man er da nød til at tage et ansvar selv! Det der skræmmer mug mest er at de fleste af de forældre der får fjernet deres børn, lever i en drømmeverden hvor det hele er kommunens skyld, i stedet for at vende blikket indad. Min fars forældre var nogle skodforældre der kun tænkte på penge og social status, min far er sjovt nok blevet en lortefar der er blottet for følelser og som jeg derfor ikke har kontakt med idag, og jeg synes da jeg er i min fulde ret til at synes det er hans egen skyld og at han byrde have fået noget hjælp inden han fik børn. Det er fandme for nemt bare at skyde skylden på arv og miljø, og så ikke tage et ansvar selv.
Jeg forstår slet ikke din tankegang - eller forstår den gør jeg, men kan slet ikke sætte mig ind i den rent medmenneskeligt. Det her forældrepar var også børn engang. De blev enten tvangsfjernet for sent eller svigtet på anden vis af det system, der netop nu er trådt i kraft for at hjælpe deres datter bedst muligt (=tvangsfjernelse).
De er vokset op med de svigt og kender ikke til andet, dét er deres virkelighed. Hvordan i alverden skulle de så vide, at det de gør ikke er ok? De har højst tænkeligt ikke de ressourcer, der skal til for at vende blikket indad, eller vide, at de har brug for hjælp - og så bliver det netop samfundets/kommunens skyld (i deres verden).
Vi er enige om, at barnet kommer først i alle henseender - ellers ender det måske som sine forældre. Og vi er enige i, at den her tvangsfjernelse nok er det bedste for den lille pige. Men lige i det her tilfælde synes jeg ikke, at forældrene er skyld i deres egen manglende forældreevne - det er omverdenen, fordi den ikke trådte til, dengang de var børn. Eller er det kun synd for dem, så længe de er børn - når de fylder 18 må de bare lærer at klare dem selv og så må de altså bare få fingeren ud og rette op på en mislykket barndom selv?
Det er da fint, at du har fundet en form for afklaring med dig selv omkring din far - men sådan som du fortæller det, så nej, så synes jeg faktisk ikke det er hans skyld, at han er sådan. Han har vel aldrig lært andet, og hvordan skulle han så vide det er forkert?
Anmeld