Åh hvor jeg synes det er trist:-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2011

wamse

dorthemus skriver:

Hmm ja jeg blir nok upopulær når jeg siger det her, men jeg er slet IKKE enig i, at forældre altid "liiige skal prøve at være forældre før de får fjernet barnet"...hvorfor??  Det er et lille barn, ikke en prøveklud/bamse/dukke...men et menneske der er totalt afhængig af de voksne.

Hvis kommunen har vurderet...og det gør de sgu for sjældent , efter min opfattelse, at et forældrepar ikke er egnet til at varetage et lille spædbarns basale behov, så er der nok noget om snakken.

Ja det var så min menig.

Dorthe (der har arbejdet på et hjem for tvangsfjernede børn, hvor forældrene har fået chancer på chancer på chancer, så de børn var totalt ødelagte )

Er helt enig med dig 

Kan sagtens forstå forældrenes sorg, men det er altså barnets trivsel, der skal være i fokus her. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2011

Meliora

cmks2007 skriver:

Jeg føler mig meget splittet. På den ene side er jeg sikker på, at kommunen har op til flere gyldige og gode grunde til at fjerne det lille barn - set med økonomiske briller, er tvangsfjernelser vanvittig dyre, så tror bestemt ikke kommunerne gør det, hvis der ikke er en meget stærk årsag.

På den anden side kan jeg virkelig godt forstå deres sorg. At de ikke er egnede som forældre betyder jo ikke, at de ikke elsker deres barn ligeså højt som alle vi andre elsker vores unger! Og hvor ondt ville det ikke gøre på os, hvis nogen tog vores børn fra os for alvor lige efter fødslen (eller nogensinde?).

Og så synes jeg virkelig det er under bæltestedet at klandre DEM for deres manglende forældreevner - at sige, at så må de da bare selv søge hjælp. Der er en årsag til deres problemer - f.eks. svigt under deres egen barndom. Dea-Louise blev da vist selv tvangsfjernet på et tidspunkt? Og det svigt gør dem så uegnet som forældre. Men det er da på ingen måde deres egen skyld -  og deres ønske om et lille barn kan jo være ligeså stærkt som os andres. Og det er da dybt dybt tragisk for DEM, at det åbenbart ikke kan lade sig gøre.

Så alt i alt er jeg enig i, at barnets tarv er det vigtigste, og at der nok er en ganske god grund til at dette barn bliver fjernet. Men derfor kan man godt udvise forståelse, medfølelse og omsorg for de forældre, der for knust drømmen om deres barn. Lige meget hvor egnet eller uegnet vi er som forældre, tror jeg på, at vi alle elsker vores børn uendeligt.

Men man er da nød til at tage et ansvar selv! Det der skræmmer mug mest er at de fleste af de forældre der får fjernet deres børn, lever i en drømmeverden hvor det hele er kommunens skyld, i stedet for at vende blikket indad. Min fars forældre var nogle skodforældre der kun tænkte på penge og social status, min far er sjovt nok blevet en lortefar der er blottet for følelser og som jeg derfor ikke har kontakt med idag, og jeg synes da jeg er i min fulde ret til at synes det er hans egen skyld og at han byrde have fået noget hjælp inden han fik børn. Det er fandme for nemt bare at skyde skylden på arv og miljø, og så ikke tage et ansvar selv.

Anmeld

11. maj 2011

Meliora

maria_wt skriver:

Jeg er enig med jer..

Et lille barn SKAL have de bedste chancer lige fra starten, og det ville lille Rosa desværre ikke få hvis hun blev hos dem...

Præcis:-)

Anmeld

11. maj 2011

Lisbeth85

GitteC78 skriver:

Det bliver genudsendt søndag aften

Tak for info, Gitte Vil såå gerne se det, men gik i seng tidligt i går

Anmeld

11. maj 2011

hekran

dorthemus skriver:

Hmm ja jeg blir nok upopulær når jeg siger det her, men jeg er slet IKKE enig i, at forældre altid "liiige skal prøve at være forældre før de får fjernet barnet"...hvorfor??  Det er et lille barn, ikke en prøveklud/bamse/dukke...men et menneske der er totalt afhængig af de voksne.

Hvis kommunen har vurderet...og det gør de sgu for sjældent , efter min opfattelse, at et forældrepar ikke er egnet til at varetage et lille spædbarns basale behov, så er der nok noget om snakken.

Ja det var så min menig.

Dorthe (der har arbejdet på et hjem for tvangsfjernede børn, hvor forældrene har fået chancer på chancer på chancer, så de børn var totalt ødelagte )

Enig! Jeg får skræmmende billeder af lille Jørn og hans lillebror fra tv2s dokumentar fra nogle år tilbage, hvor Jørns forældre blev indlogeret på et 'forældrecenter' af en eller anden art og hvor Jørn blev forsømt på groveste vis. Begge forældre var vist mentalt retarderede. Faren misbruger. Jørn fik ingen opmærksomhed fra sine forældre, der valgte at sove længe om morgenen. Allerede da han var få uger gammel begyndte han at blive apatisk og undgå øjenkontakt, som er noget af det vigtigste at give sit barn. Andre der kan huske den dokumentar?  Det gjorde bare ondt helt ind i hjertet.

Nogle år senere fik moren endnu et barn der også blev fjernet for sent. Begge drenge er mentalt skadede. Hvor længe skal man vente med at fjerne et barn? Skaden kan jo være sket efter få uger!

Anmeld

11. maj 2011

Lisbeth85

Jeg føler med dem, ingen tvivl om det. Men som mange skriver herinde, så er barnet i første prioritet. Der skal så lidt tillidssvigt til i starten for at barnet tager evigt skade. Barnet skal have den bedste start, og det er de åbenbart blevet vurderet til ikke at kunne give.

Men ja... de kunne have været på et hjem, hvor de var under opsyn, så de kunne have fået en chance. Men hold da op deres hjem ville jeg ALDRIG have mit barn ind i. Føj en svinesti. Der skulle i hvert fald holdes nøje øje med dem, hvis de fik barnet hjem.

Anmeld

11. maj 2011

Lyksfyn

sarahb skriver:

No matter what så var og er deres hjem ikk et sted for et barn. Så i hvordan det så ud da de tog til hospitalet.. Det lignede lort... Og det havde kommunen været de dagen før, de ku næppe nå at rode så meget bar på 1 dag. Det var klamt..!
Jo de skulle ha lov at prøve, på et center eller noget så man ku vurdere dem for de virker kærlige, bare lidt dumme.. Man maler ikk værelse for 1000+ kroner hvis man ikk har råd til at købe en dyne og al inde basis ting til babyen, så kan maling, bort osv vente.. De kan ikk tá rationelle beslutninger ..
Men de ku måske lære det på et center eller ligende. Men nu ser vi kun brudstykker, mon ikk kommunen har rigtig mange og gode grunde til at tage hende med det samme..

Jeg blev også rørt af at se dem så kede af det, og ja det er slet ikke til at forestille sig hvor svært det er at få taget sit barn fra sig...

Men JA kommuner fjerner altså IKKE børn uden god grund, tilgengæld er de i mange andre tilfælde alt for lang tid om det!

Det handler først og fremmest om barnets tarv, og her MÅ kommunen have skønnet at Dea Louise og Rasmus ikke var istand til at varetage opgaven!

Vi ser jo langt fra alt i programmet, så det kan være svært at danne sig en mening, men mennesker i en ulykkelig sag er altid trist og jeg føler virkelig med dem!

Så utrolig super trist er det! Der er desværre kun tabere i sådan en sag

Anmeld

11. maj 2011

Corn

dorthemus skriver:

Ja det var så min menig.

Jeg er helt enig.

Det er ikke bare lige at fjerne et barn, så der ligger klart noget mere bag, men det virker ikke umiddelbart som om, at de forstår det.

Anmeld

11. maj 2011

Troldepussen

Carina1977 skriver:

Åhh jeg fik det slet ikke set  ved du hvornår det bliver genudsendt?

søndag kl 21

Anmeld

11. maj 2011

Chillien

FruRafn skriver:

Ej hold nu op, det er da tydeligt for enhver at de ikke er egnede til at tage sig af et barn, der er jo et eller andet galt med dem begge. I snakker alle om at de skal have chancer, men hvad med det lille barn, var det måske ikke på sin plads at give HENDE en chance, og prioriterede det højest? Forældrene har sgu haft deres chance til at vise at de er velfungerende mennesker der kan være forældre, men det kunne de ikke at bevise, deraf kommer konsekvenserne.

Er SÅ enig med dig!!

____

Der var en der nævnte den dokumentar med Jørn for nogle år tilbage.. Kan godt huske det... Og sådan noget må bare ikke ske... Har ikke set Dea Louise og hvordan de bor, men er sikker på kommunen har en rigtig god grund til at fjerne Rosa.. Nok også flere...

Det er trist og jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan det må føles at få fjernet et barn.. Men jeg er stensikker på det ikke bliver fjernet for sjov, så det er for det bedste...

Jeg går 100% inde for at ikke alle skulle have lov at være forældre....!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.