børnepengene og satser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2011

ekzunz

Zette skriver:

Spændende debat,

Må jeg spørge hvorfor dit barn der går i 1.g ikke tjener nogle penge ved siden af selv? 

Det spørger jeg også ofte om.... Vi forsøger alt hvad vi kan at få ham til at få et job, men han er doven! Jeg har hentet ansøgningsskemaer til McD, SunSet osv, fundet tlf.numre han kan ringe på osv.....men han gør intet. Han får så heller ikke faste lommepenge herhjemme mere (et forsøg på at lokke ham ud på arbejdsmarkedet) men han undværer bare......

Så fif modtages meget gerne, da det bestemt ikke er med vores gode vilje han ikke har et job

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2011

132319

Znuzke skriver:

Her i byen koster det 500 kr. pr. halve år. Det er jo ingen herregård. Så skal de lige have noget tøj, benskinner og nogle støvler - støvler holder måske 1 sæson. Så skal de også have løbesko, for der er en del løbetræning indlagt. Så arrangerer de en tur til Ikast. Den koster måske 500 kr. + lommepenge. Så har de da også arrangeret en tur til Barcelona. Den koster 2000 kr. + lommepenge......

Man kan sige nej (og det gør vi også af og til) men ungerne bliver jo i den grad holdt uden for fællesskabet.

Vi har en dreng i gymnasiet - i 1.g. De skulle da lige et smut til Italien (1800+ lommepenge), i teatret (200 til mad+transport), i Tivoli (entre+turpas+mad/drikke) - alt dette i Marts måned.....

Det gør de altså bare ikke så megt i vuggestuen vel??

Nej da, men det koster 4000 kr at have sit barn i vuggestue om måneden, det er gratis at have et barn i 1.G 

Til det med tøjet og den dyreste mobil. Tja, men sådan bliver det ikke her. Mine børn får at vide at der er andre kvaliteter i livet. Jeg vil ikke risikere at gå fra hus og hjem fordi de skal have det dyreste af det dyreste. Det vil JEG ikke byde MINE børn.

Igen laver de billige mærker nu også tøj der er pænt uden at man behøver at blive ruineret.

Anmeld

11. april 2011

Anonym trådstarter

Znuzke skriver:

Det kan jeg rigtigt godt følge dig i. Jeg gik selv i virkelig grimt tøj (alt var jo grimt i 70'erne) og der var også ofte huller i, men jeg var fagligt og socialt ret stærk, så jeg blev ikke drillet. Men det var jo alligevel frygteligt at stå der med sko hvor sålen ikke sad ordenligt fast osv.

Det skal mine børn heller aldrig opleve, det behøver ikke være det dyreste, men jeg skal altså kunne stå inde for hvordan de ser ud.

jeg vil vende den om og sige hvis valget stod imellem 2 ting... en jakke som var pissegrim og som kostede 200 kr og mit barn bare blev vildt ulykkelig da jeg viste hende den eller at jeg skulle afdrage med 200 kr i 5 mdr så ville jeg afdrage med de 200 kr.

det er ulogisk for nogle men for mig som selv har haft modbing på min egen krop og ved hvad det gør ved en så vil jeg gøre alt for at undgå at mit barn skal føle sig forkert og udenfor gruppen.

Anmeld

11. april 2011

ekzunz

Kofoed33 skriver:

Fordi man skal have noget, at sove på, sagde ikke det skulle værre en tremmeseng/vugge. Men hvis børne "skal" på lejreskole, må det være på familiens egen regning, for kom ikke og sig det er en nødvendighed, at kunne komme på lejretur, det er det at sove.

Bukser koster 100-200 kr stykket i bilka, venter i til det er sildt og ikke kan lappes/redes, så skal man ikke købe mere end 3-4 par om året. bluser holder endnu bedre og er tit billige. Sko holder ved ordenlig brug mindst et halvt år. Jakker holder mange år (kommer an på hvor meget de vokser). Så tror ikke på, hvis man kun køber det nødvendige, at tøjet bliver dyre med alderen.

At de går ofter i bad, ja det er rigtig nok, men på års basis er det ikke så dyrt igen. Strømmen, jamen så skal lære og slukke på kontakten og alle de andre fif der findes, så igen er det max en plovmand mere på års basis.

Maden bliver måske dyre, men med et flaske barn er det dyrt i MME, så tror jeg ikke det bliver så meget billigere med en på 14.

Men jeg synes godt beløbet kunne sænkes lidt, under barselen, så længe mor stadig for sin løn, det er bare svært, hvordan det skal gøres og holdes styr på, så heller et fast beløb efter alder.

Hvis skolen arrangerer en lejrskole, så er det da en nødvendighed at de skal deltage. Men det er jo ikke om det er mest nødvendigt med en seng eller en lejrskole det handler om.

Der er bare ting som koster mere når man har teenagebørn end når man har mindre børn. Jeg har begge dele - og jeg mærker tydeligt forskellen.

Anmeld

11. april 2011

smokin

Znuzke skriver:

Det spørger jeg også ofte om.... Vi forsøger alt hvad vi kan at få ham til at få et job, men han er doven! Jeg har hentet ansøgningsskemaer til McD, SunSet osv, fundet tlf.numre han kan ringe på osv.....men han gør intet. Han får så heller ikke faste lommepenge herhjemme mere (et forsøg på at lokke ham ud på arbejdsmarkedet) men han undværer bare......

Så fif modtages meget gerne, da det bestemt ikke er med vores gode vilje han ikke har et job

ah ja, det kender jeg. Min bror på 20 har også tusind undskyldninger for hvorfor han ikke kan finde et fritidsjob, og jeg har da flere gange siddet med ham og set på nettet at de søger mange forskellige steder bl.a netto, fakta osv. 

Har ingen råd, da jeg jo kun har en baby... som jeg iøvrigt også synes er en dyr lille dame. I denne måned skal jeg bl.a købe sandaler, regntøj (dagplejemors ønske), gummistøvler, ny jakke eller fleecetrøje da hun er vokset ud af den, sommerdyne, ny sele til barnevogn da bavianen har lært at åbne den sele vi har nu  tøj da hun vokser som ukrudt, og helt sikkert flere ting som jeg har glemt nu haha  så jeg kan da godt se hvor hendes 4300 forsvinder hen til d.20. 

og mere til.. Men ja teenagere æder en ud af huset... det gør en baby nok ikke 

Anmeld

11. april 2011

Anonym trådstarter

132319 skriver:

Nej da, men det koster 4000 kr at have sit barn i vuggestue om måneden, det er gratis at have et barn i 1.G 

Til det med tøjet og den dyreste mobil. Tja, men sådan bliver det ikke her. Mine børn får at vide at der er andre kvaliteter i livet. Jeg vil ikke risikere at gå fra hus og hjem fordi de skal have det dyreste af det dyreste. Det vil JEG ikke byde MINE børn.

Igen laver de billige mærker nu også tøj der er pænt uden at man behøver at blive ruineret.

det er altså ikke KUN mærketøj der er dyrt... jakker til teens koster skam også 6-700 kr i H&M nu om dage!

jeg synes det er beundringsværdigt at du ønsker det ene og det andet for dine børn og jeg ville ønske det samme for mine men jeg tror bare min virkelighed ser anderledes ud end din. hvis det bare var så nemt så ville de fleste jo nok gøre det men det er det jo ikke. jeg var som sagt en der gik ud og stjal tøj såå langt vil jeg da ik mit barn kommer ud. det er jo et eksempel på hvor langt man vil gå for at bli accepteret i den alder.

Anmeld

11. april 2011

smokin

132319 skriver:

Men selvom du køber billige mærker så koster det da stadig en del penge når de springer i str. med mindre de kun har 2 par bukser selvfølgelig.. 

Anmeld

11. april 2011

ekzunz

132319 skriver:

Hvor i landet betaler man 4.000 kr. pr. md for en vuggestue plads??

Anmeld

11. april 2011

Anonym trådstarter

Zette skriver:

Men selvom du køber billige mærker så koster det da stadig en del penge når de springer i str. med mindre de kun har 2 par bukser selvfølgelig.. 

Anmeld

11. april 2011

Tanja1234

132319 skriver:

Fritidsjob behøver jo ikke tage en hel eftermiddag hver evig eneste dag og jeg synes det er godt for børn at lære at tjene egne penge så tidligt som muligt. På den måde kommer jeg ikke til at stå med to 18årige der overhovedet ikke kan stå på egne ben.

Er meget enig...

Alle unge burde have et fritidsjob. Det lærer dem penges værdi, fordbereder dem til et liv udenfor skolens trygge rammer og kan bestemt også styrke dem socialt.

Jeg har selv altid haft fritidsjob - også i gymnasiet og det kunne altså sagtens hænge sammen med venner, lektier osv.

Ps: jeg 26, så mener godt at mine erfaringer kan gælde for de unge i dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.