børnepengene og satser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2011

Mette+Mathias

132319 skriver:

Er det synd at hun skal tjene sine egne penge?  

Jamen dig om at synes det, det synes jeg kun er god opdragelse.

Hvis hun bliver mobbet pga. sit tøj, så skal jeg nok tage fat i forældrene til børnene og forklare dem at det er uacceptabelt.

Jeg er aldrig selv vokset op med mærketøj og er aldrig blevet mobbet.

Det hjælper ikke nødvendigvis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2011

Mette+Mathias

132319 skriver:

Muligt, men når de ellers er færdige med at vokse, skal de jo ikke have nye bukser hele tiden.

Mine børn kommer til at få lommepenge hver måned og tøjpenge hver 3. måned. Derudover laver jeg en opsparing til lejrture, fodboldture osv.

Hvad de derudover vil bruge penge på, må de selv tjene.

Mad kommer der naturligvis altid på bordet, det behøver ikke blive en plat diskussion det her.

Mange drenge er først færdige med at vokse når de er 18-19 år!!

Jeg synes det er interessant at alle de forældre som svarer, OG som har store børn siger, at det er dyrere at have store børn, mens at du, som ikke har store børn, siger at det er det ikke?!?

Hvilke erfaringer har du egentlig selv?

Og de argumenter jeg har med at forskellige ting er dyrere, bliver der bare svaret "muligt" til.

Muligt?? Det er ikke muligt, det er et faktum!! Det ER et faktum at et barn på 16 betaler voksentakst med bussen, mens et barn på 6 kommer gratis med en voksen, - det er ikke "muligt"!!

Anmeld

11. april 2011

Mette+Mathias

Kofoed33 skriver:

Det kan godt være tingene koster mere eller man priotere (staves) anerledes når ungerne bliver ældre, men bfy er et tilskud, synes bestemt ikke landet skal betale alt. At forældrene vælger som de gør, er op til dem. Alle skal have det samme, om det er drenge eller piger (jeg tror piger er dyre ). Så må mor og far bestemme om tilskudet går til mode tøj, god mad, fritidsinterresser eller alt det barsale.

Nu ved jeg udmærket hvordan teens er i dag og synes forældre nogen gange (ikke altid, men det ses) bakker lidt for meget op omkring "det rigtige mærke" og "fordi de andre i klassen har det".

Men hvis man kun køber det der er nødvendig for at overleve, tror jeg et blebarn er lidt dyre end en på 15/16 år (og IKKE vokser mere).

Hvad er forskellen overhovedet? ved et barn fra 0-3 år for man 4200 i kvartalen, men hvad er det ved en på 16?

Min far fik mere, da han var eneste forsørger, så aner ikke hvad standrat beløbet er.

Men der er jo heller ingen som siger at, staten skal betale det hele, diskussionen går kun ud på om man skulle "flytte rundt" på pengene, således at man får færrest penge til de små og flere penge til de store.

Anmeld

11. april 2011

Victoriasmor88

netdaddy skriver:

Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Hos os er økonomien lagt an på at der IKKE er en børnecheck og det betyder at vi har til det nødvendige i hverdagen og når børnechecken så kommer er der til lidt luksus til børnene.

Vores drenge skal absolut heller ikke lære at man kun kan gå i mærketøj, og hvis de virkelig vil have det, så må de selv tjene til det.

I bund og grund mener jeg (med fare for at blive voldsomt upopulær), at man burde fjerne børnechecken helt, for jeg ser ingen rimelighed i at jeg (via skatten) skal være med til at finansiere at naboen kan få børn, eller at naboen skal være med til at finansiere at jeg kan få børn.
Hvis man fjernede børnechecken og kanaliserede pengene over hvor de virkelig kunne gøre gavn (daginstitutioner m.m.), så ville de som det første kunne blive væsentligt billigere (husk at vi jo i forvejen ikke betaler det fulde beløb af hvad fx en vuggestueplads koster), og der ville kunne blive flere penge til aktiviteter og ordentlige forhold for vores børn når de bliver passet. Hvor mange af jer har eksempelvis ikke oplevet nedskæringer på pasningsområdet de seneste år...?

Det at få børn er i den grad et personligt ønske hos det enkelte menneske, og så må man vel også være ansvarlig nok til ikke at få flere børn end man har ressourcer til.
Jeg er godt klar over at teenagere ikke er billige....langt fra....men det er de små altså heller ikke.
Man er bare nødt til som forældre at prioritere og træffe nogle valg som måske ikke altid er lige ideelle ift. hvad man ønsker for sine børn...og det gælder uanset om man er enlig forælder eller om man er 2 om børnene med 2 indtægter.

Det handler måske også om at man skal tænke lidt langsigtet en gang imellem istedet for kun at tænke på imorgen.

Personligt er jeg aldrig blevet mobbet, selv om jeg ikke gik i de rigtige mærker og ofte havde hjemmesyet tøj, som jeg idag aldrig ville turde vise mig offentligt i, og den dag idag er jeg fuldstændig ligeglad med om der står H&M, Hugo Boss eller noget helt andet i nakken på mig - bare det ser ordentligt ud. Men mine forældre fik opdraget mig til at det ikke handler om det lille dumme mærke der sidder i nakken (og som ingen alligevel kan se), men hvordan stilen og sammensætningen er. Og stil og sammensætning behøver ikke koste en bondegård, men kan derimod skabe et mere unikt menneske, der alligevel falder fint ind i samfundet og sociale sammenhænge.

Man skal også huske på hvem det er der skruer forventningerne op hos børnene - det gør vi som forældre i høj grad selv, selv om der også er eksterne influenter på det. Hvem er det der sender barnet til forskellig fritidsaktiviteter? Det er os som forældre! Vi behøver måske ikke lige sende vores børn til ridning og købe en hest til dem, som vel nok er en af de dyreste fritidsaktiviteter, hvis ikke den dyreste, som vores børn kan deltage i.

Så måske vi skulle gribe i egen barm først inden vi ligger vores børn til last at de vil have mærketøj, gå til ridning m.m., hvis dagligdagen så ikke kan hænge sammen med det.

Anmeld

11. april 2011

ekzunz

Mette+Mathias skriver:

Jeg synes det er interessant at alle de forældre som svarer, OG som har store børn siger, at det er dyrere at have store børn, mens at du, som ikke har store børn, siger at det er det ikke?!?

Og de argumenter jeg har med at forskellige ting er dyrere, bliver der bare svaret "muligt" til.

Muligt?? Det er ikke muligt, det er et faktum!! Det ER et faktum at et barn på 16 betaler voksentakst med bussen, mens et barn på 6 kommer gratis med en voksen, - det er ikke "muligt"!!

Anmeld

11. april 2011

wamse

Mette+Mathias skriver:

Helt enig 

Anmeld

11. april 2011

132319

Mette+Mathias skriver:

Har jeg nogen steder modsagt dig hvad en busbillet koster -Nej vel? 

Jeg synes du er meget agressiv i dine udtalelser og ubehagelig at debattere med, derfor lader jeg den ligge her.

Vil dog til sidst sige at jeg ingen steder har skrevet at jeg ved hvordan det er men jeg har en intetion om hvordan jeg gerne vil have det bliver, herhjemme.

Anmeld

11. april 2011

132319

Mette+Mathias skriver:

Det hjælper ikke nødvendigvis.

Nej, men man kan gøre et forsøg.

Igen, så håber jeg at min datter får veninder og kommer til at omgåes folk der kan lide hende for det dejlige menneske hun er -Ikke for hvad der står i hendes tøj.

Der er en milevid forskel på at være "grimt" klædt og være klædt i tøj der er pænt, omend ikke så dyrt.

Anmeld

11. april 2011

Kofoed.

Mette+Mathias skriver:

Men der er jo heller ingen som siger at, staten skal betale det hele, diskussionen går kun ud på om man skulle "flytte rundt" på pengene, således at man får færrest penge til de små og flere penge til de store.

Nu er jeg ikke den værste angående det du svare til mig, men sjovt man stille spørgsmål og folk svare på noget andet. Men jeg har svaret på TS spørgsmål og nej, jeg kan ikke se grunde til, at man for mere, hvis ungen er 13 (og selv KAN, ikke skal, arbejde) end ved en ble-/flaskebarn. Mellem gruppen melder jeg pas til, da jeg simplehen ikke kender nok til deres forbrug og hvordan det lige er (husker ikke meget fra før jeg var 10-11 år).

Anmeld

11. april 2011

132319

Mette+Mathias skriver:

Hmm, jeg ville rette mit indlæg men det kunne jeg ikke få lov til 

Vil egentlig have skrevet dette:

Har jeg nogen steder modsagt dig hvad en busbillet koster -Nej vel?  Man kan jo vende den om og sige at det store børn koster i busbilletter, koster små børn i bleer. Store børn skal ikke have betalt pasning, det skal små.

Jeg tror ærlig talt at det er en endeløs diskussion for begge grupper koster rigtig mange penge men i den lange ende tror jeg der en mening med at man får flere penge til de små. Igen SKAL store børn jo ikke gå i dyrt mærketøj og have de nyeste ting indenfor IT. Små børn skal have bleer og passes så mor og far kan arbejde og bidrage til samfundet.

Vil til sidst sige at jeg ingen steder har skrevet at jeg ved hvordan det er men jeg har en intetion om hvordan jeg gerne vil have det bliver, herhjemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.