Hvorfor fortæller de ikke hvor de kommer fra??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

patella

Må jeg gerne spørge om noget  ?

Hvorfor er det at I ikke giver/modtager blod ?

Hvorfor fejrer I ikke fødselsdage osv ?

Bare af ren nysgerrighed ..

D ejligt du spørger og dejligt du er nysgerrig

Vi kigger meget på hvor de forskellige skikke stammer fra. Altså hvad deres oprindelse er. Ang. fødselsdag, så er det sådan, at de skikke der bliver fulgt i den forbindelse, har sin oprindelse i magien. Lykønskningerne, gaverne og festen, med levende lys, havde i gamle dage til hensigt at værne fødselaren mod dæmonerne og beskytte ham i det kommende år...

Det er desuden af hedensk oprindelse og har derfor ikke noget med det at være kristen at gøre. I meget gamle dage, undgik kristendommen endda også at fejre fødselsdag. 

Da Bibelen stærkt advarer mod brug af magi, eller at udføre handlinger der kan gå i den retning, føler vi at fødselsdage ikke er noget vi kan deltage i. 

Men ikke dermed sagt, at vi ikke kan lide at holde fest, more os og give hinanden gaver. Det er ligefrem noget vi bliver opfordret til i Bibelen. I Prædikeren kapitel 3 vers 12 og 13 står der: "Jeg er kommet til den erkendelse at der ikke er noget bedre for dem end at fryde sig og udrette noget godt i deres liv; og også at hvert menneske bør spise og drikke og nyde godt af al sin møje. Det er Guds gave."

Så vi er faktisk ret festlige mennesker, hvis vi selv skal sige det

Mht. blodet vil jeg lige vende tilbage, da min søn lige er vågnet ude i sin barnevogn Jeg skriver senere.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg har været meget skeptis mht. til JH.... Jeg har hørt l*rt osv. omkring  JH...

Jeg har en veninde, som er det, og hun er altså "normal." Desuden må jeg meget gerne spørge ind til selve troen.. Og det har jeg benyttet mig rigtig meget af, fordi jeg er så nysgerrig! Så hun har fået mit syn til at blive anderledes!

Dog bryder jeg mig ikke om, at der bliver ringet på ens dør rimelig tit! Dog er jeg høflig, fordi de har jo ikke svinet mig til. Men må indrømme at jeg blev lidt paf over nogle besøg jeg har haft.

De kom rimelig tidlig om morgenen i en weekend.. ved 8-9 tiden, og der sov jeg selvf. Men så faldt jeg ud af sengen, og det kunne de vist godt høre, så da jeg åbnede så grinte de lidt af/med mig og kom med en sød kommentar og sagde:"Nå, du sov vist...Så vil vi ikke forstyrre"

Men så flere måneder efter så kom 2 andre, og de nævnte den episode.. Det synes jeg var spooky, men det kan selvf. godt være noget man husker.

Jeg har heldigvis ikke selv oplevet at måtte gå til de "onde" metoder, men ved da at min egen bror har haft dem rendende 1 gang om ugen ca. Især fordi han elskede at diskutere med dem, og de prøvede jo at overbevise ham, men opgav til sidst...

Men måske skulle de overveje en anden måde at "formidle" sin tro på Synes det er ubehageligt de ringer på..

Anmeld

4. april 2011

patella

Må jeg gerne spørge om noget  ?

Hvorfor er det at I ikke giver/modtager blod ?

Hvorfor fejrer I ikke fødselsdage osv ?

Bare af ren nysgerrighed ..

Her lidt ang. hvorfor vi ikke vil modtage blodtransfusion

Det var faktisk en befaling der blev givet allerede på Noas tid, da de lige var kommet ud af arken. I 1. mosebog kapitel 9 vers 3 står der: "Alt hvad der bevæger sig og lever må tjene jer til føde. Ligesom de grønne planter, giver jeg jer hermed det alt sammen. Kun kød med dets sjæl - dets blod - må I ikke spise."

Befalingen blev gentaget langt senere, på de 1. kristnes tid.

I Apostelgerningerne kapitel 15 vers 28 og 29 står der: ”Den hellige ånd og vi, har nemlig besluttet ikke at lægge nogen yderligere byrde på jer ud over dette nødvendige: at I afholder jer fra det der er ofret til afguder og fra blod og fra kvalte dyr (dyr som er dræbt uden at blodet er løbet af dem) og fra utugt. Hvis I omhyggeligt holder jer fra disse ting, vil det gå jer godt. Lev vel!”

Som man kan se her, sidestilles det at få blod med utugt - noget den almindelige dansker i dag også syns er forkert. 

Men man kan selvfølgelig spørge om blodtransfusion er omfattet af dette påbud? Altså der står jo ”spise blod”...

Det vil jeg gerne prøve at illustrere. Forestil dig at din læge siger at du skal afholde dig fra alkohol. Ville det så være okay, hvis du bare valgte at få alkoholen tilført gennem en vene? Nej vel?! Selvom det i første række betyder at du ikke må DRIKKE alkohol, så er det selvfølgelig ikke ok bare at få det tilført intravenøst. 

Svarende hertil, betyder det at afholde sig fra blod, at man ikke på nogen måde indtager det i sit legeme. Så hvis man vil adlyde befalingen om at afholde sig fra blod, må man altså konsekvent sige nej til blodtransfusion.

Til sidst vil jeg tilføje at, det i dag ikke er noget som helst problem ikke at ville modtage blod. Der findes læger over hele verden (inkl. mange i Danmark) der med glæde opererer uden blod. Der er masser af alternativer til blodtransfusion, som samtidig gør at man kommer sig langt hurtigere efter en evt. operation, end hvis man havde fået blod.

Personligt er jeg ikke bange for at blive syg, eller at mit barn skulle blive syg. Jeg véd at der er masser af læger der kan og vil hjælpe. Og jeg véd at der i dag ikke er nogle operationer der ikke kan behandles med blodløs kirugi....

I USA er der endda hele hospitaler der opererer udelukkende uden brug af blod. Derudover kan det nævnes at det langt fra kun er Jehovas Vidner der ikke ønsker at modtage blod. Rigtig mange, der ikke er Jehovas Vidner, ønsker at få behandling uden brug af blod, da det gir en lang hurtigere restitution og der er ingen følgesygdomme, hvilket der kan være MASSER af når man får blod. 

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg har været meget skeptis mht. til JH.... Jeg har hørt l*rt osv. omkring  JH...

Jeg har en veninde, som er det, og hun er altså "normal." Desuden må jeg meget gerne spørge ind til selve troen.. Og det har jeg benyttet mig rigtig meget af, fordi jeg er så nysgerrig! Så hun har fået mit syn til at blive anderledes!

Dog bryder jeg mig ikke om, at der bliver ringet på ens dør rimelig tit! Dog er jeg høflig, fordi de har jo ikke svinet mig til. Men må indrømme at jeg blev lidt paf over nogle besøg jeg har haft.

De kom rimelig tidlig om morgenen i en weekend.. ved 8-9 tiden, og der sov jeg selvf. Men så faldt jeg ud af sengen, og det kunne de vist godt høre, så da jeg åbnede så grinte de lidt af/med mig og kom med en sød kommentar og sagde:"Nå, du sov vist...Så vil vi ikke forstyrre"

Men så flere måneder efter så kom 2 andre, og de nævnte den episode.. Det synes jeg var spooky, men det kan selvf. godt være noget man husker.

Jeg har heldigvis ikke selv oplevet at måtte gå til de "onde" metoder, men ved da at min egen bror har haft dem rendende 1 gang om ugen ca. Især fordi han elskede at diskutere med dem, og de prøvede jo at overbevise ham, men opgav til sidst...

Men måske skulle de overveje en anden måde at "formidle" sin tro på Synes det er ubehageligt de ringer på..

Her hvor jeg bor, bliver vores distrikter (som  patella har været så flink at skrive lidt om i denne tråd) gennemgået én gang hver 4 år, det vil sige, at folk altså genneralt ikke får besøg andet end hver 4 år her.

Men selvfølgelig, hvis man møder én fra hus til hus som har vist interesse over for vores blade, eller på anden måde har virket interesseret, så kommer vi klart igen, da vi jo også er ivrige for at møde folk som er positive og som har nogen tanker omkring livet, hvad meningen er med livet og sådan nogen interessante emner.

Og jeg vil så faktisk også sige, at det her vi laver nu, går ind under at forkynde for andre mennesker, at fortælle om sin religion. 

Hvordan har du det med at jeg og  patella fortæller om vores tro på den her måde? er det mere behageligt (hvis man kan sige det sådan) end når vi kommer og banker på din dør?

-Skovrup (glad Jehovas Vidne)

Anmeld

4. april 2011

Savannah

Synes det er rigtig ærgeligt at nogle føler de er nødt til at true eller sende deres hunde efter Jehovas vidner. Pudser man så også hunden på dem der samler ind til røde kors eller børnene der er ude og rasle? 
Synes det er fuldstændigt urimeligt. De er blot mennesker der ønsker at viderebringe et positivt budskab. Hvis man føler ens grænse bliver overtrædet kan man jo pænt sige det. Er sikker på, at man ikke får flere besøg hvis man frabeder sig det. Synes ikke det er ok at behandle dem dårligt bare fordi de er Jehovas vidner. Jeg har da også hørt helt vildt mange skrækhistorier.. om nogen der kendte nogle der kendte nogle hvis børns venners forældre blablabla...

Da jeg gik i 7'ne klasse startede der en pige i min klasse - Hun var gennem hele sin skolegang blevet mobbet og holdt udenfor.. udelukkende fordi hun var Jehovas vidne. Hvis man ville kramme hende eller kom for tæt på gik hun nærmest i panik fordi hun var van til at folk var så onde ved hende!!! Hende, hendes søskende, forældre og bedsteforældre.. har mødt dem alle.. de er de sødeste og mest positive mennesker og deres syn på livet er så afslappet og de er bare nogle helt fantastiske mennesker som folk kigger skævt til fordi de er troende. - selvom vi (nogle, de fleste) døber vores børn og kalder os kristne.. og ALDRIG nogensinde bare OVERVEJER at følge biblens ord.. hvem er vi at dømme andre bare fordi de vil hjælpe os til at se det lys de selv har i deres liv. ?! 
Ved ikke om det gav nogen mening, men ud kom det  

Anmeld

4. april 2011

Savannah

Og lige en ting til, har boet det samme sted i 8 år og har aldrig haft besøg.. hmm??  

Anmeld

4. april 2011

Carina1977

Fru. Skovrup skriver:

Jeg vil lige indskyde, at jeg er ked af du fik det indtryk af Jehovas Vidner at de kommer anmassende i tide og utide, og det er da slet ikke passende når din plejemor lige er død, det har klart ikke været med vilje, og hvis man ikke vil have besøg kan man sige det til dem at man ikke ønsker besøg frem over, og det kan man sagtens gøre på en pæn måde, uden at råbe eller skrige. Og det er noget vi vægter meget højt, at vi respektere i ikke ønsker besøg.

Jeg vil så også sige at det er faktisk ikke særlig tit folk får sagt det pænt, hvilket bestem ikke er rart, da man kommer i bedste mening.

Vi går altså ikke og holder øje med om man er gravid, eller lige har mistet et nært familie medlem, vi er slet ikke så udspekuleret... 

-Skovrup

Jeg plejer pænt at sige, at det ingen interesse har, og så går de igen og ønsker mig en god dag og det samme gør jeg 

Jeg synes det er så dejligt, når det bliver respekteret, at man ikke er interesseret. Jeg har kun et problem, når de bliver anmasende. Det har jeg desværre prøvet et par gange, hvor de ligefrem ville have at vide, hvorfor jeg ikke var interesseret i at høre om det. Da jeg så forklarede hvorfor, blev de ved. til sidst blev jeg nødt til at smække døren i  Der vil jeg så sige, at deres opførsel gjorde, at jeg ikke var så imødekommende.

Anmeld

4. april 2011

Ansemusen

Min kæreste blev stoppet af en ældre dame fra JV forleden, da han var ude og gå med vores dreng. Hun prøvede at overtale ham til at tage imod bladene, og snakkede også om, at verden var et ondt sted, men at Gud ville rede dem, som havde valgt den rigtige side.

Jeg respekterer fuldt ud, at folk har en tro/religion/overbevisning, men jeg har ikke respekt for, at man forsøger at proppe den ned over hovedet på andre, og jeg har ikke respekt for, at man kommer med dommedagsprofetier og fortæller andre, at de er fortabte, hvis de ikke vælger at tilslutte sig deres tro! Det synes jeg er grænseoverskridende og uhøfligt!

Og så synes jeg, at JV er modbydeligt mht. udstødelse osv. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvordan man kan elske en Gud, som muligvis slet ikke eksisterer, mere end sin familie, mere end sin partner og mere end sine egne børn!
Jeg synes det er rigtig trist, at man vælger at leve for en anden fremtid, som man tror kommer, frem for at leve i nuet!

Jeg forstår det ikke, men jeg har som sagt fuld respekt for at vi er forskellige, og at vi kan tro på noget forskelligt -så længe man ikke forsøger at trække noget ned over hovedet på andre!

Anmeld

4. april 2011

Ansemusen

patella skriver:

Her lidt ang. hvorfor vi ikke vil modtage blodtransfusion

Det var faktisk en befaling der blev givet allerede på Noas tid, da de lige var kommet ud af arken. I 1. mosebog kapitel 9 vers 3 står der: "Alt hvad der bevæger sig og lever må tjene jer til føde. Ligesom de grønne planter, giver jeg jer hermed det alt sammen. Kun kød med dets sjæl - dets blod - må I ikke spise."

Befalingen blev gentaget langt senere, på de 1. kristnes tid.

I Apostelgerningerne kapitel 15 vers 28 og 29 står der: ”Den hellige ånd og vi, har nemlig besluttet ikke at lægge nogen yderligere byrde på jer ud over dette nødvendige: at I afholder jer fra det der er ofret til afguder og fra blod og fra kvalte dyr (dyr som er dræbt uden at blodet er løbet af dem) og fra utugt. Hvis I omhyggeligt holder jer fra disse ting, vil det gå jer godt. Lev vel!”

Som man kan se her, sidestilles det at få blod med utugt - noget den almindelige dansker i dag også syns er forkert. 

Men man kan selvfølgelig spørge om blodtransfusion er omfattet af dette påbud? Altså der står jo ”spise blod”...

Det vil jeg gerne prøve at illustrere. Forestil dig at din læge siger at du skal afholde dig fra alkohol. Ville det så være okay, hvis du bare valgte at få alkoholen tilført gennem en vene? Nej vel?! Selvom det i første række betyder at du ikke må DRIKKE alkohol, så er det selvfølgelig ikke ok bare at få det tilført intravenøst. 

Svarende hertil, betyder det at afholde sig fra blod, at man ikke på nogen måde indtager det i sit legeme. Så hvis man vil adlyde befalingen om at afholde sig fra blod, må man altså konsekvent sige nej til blodtransfusion.

Til sidst vil jeg tilføje at, det i dag ikke er noget som helst problem ikke at ville modtage blod. Der findes læger over hele verden (inkl. mange i Danmark) der med glæde opererer uden blod. Der er masser af alternativer til blodtransfusion, som samtidig gør at man kommer sig langt hurtigere efter en evt. operation, end hvis man havde fået blod.

Personligt er jeg ikke bange for at blive syg, eller at mit barn skulle blive syg. Jeg véd at der er masser af læger der kan og vil hjælpe. Og jeg véd at der i dag ikke er nogle operationer der ikke kan behandles med blodløs kirugi....

I USA er der endda hele hospitaler der opererer udelukkende uden brug af blod. Derudover kan det nævnes at det langt fra kun er Jehovas Vidner der ikke ønsker at modtage blod. Rigtig mange, der ikke er Jehovas Vidner, ønsker at få behandling uden brug af blod, da det gir en lang hurtigere restitution og der er ingen følgesygdomme, hvilket der kan være MASSER af når man får blod. 

Hvad så hvis du en dag står med et sygt barn, som mangler blod, fordi det er ved at forbløde? Hvad gør du så?

En ting er at vælge det fra, når der er andre alternativer. Men hvis der intet alternativ er, vil du så hellere lade dit barn dø end at lade det modtage blod?

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Ansemusen skriver:

Min kæreste blev stoppet af en ældre dame fra JV forleden, da han var ude og gå med vores dreng. Hun prøvede at overtale ham til at tage imod bladene, og snakkede også om, at verden var et ondt sted, men at Gud ville rede dem, som havde valgt den rigtige side.

Jeg respekterer fuldt ud, at folk har en tro/religion/overbevisning, men jeg har ikke respekt for, at man forsøger at proppe den ned over hovedet på andre, og jeg har ikke respekt for, at man kommer med dommedagsprofetier og fortæller andre, at de er fortabte, hvis de ikke vælger at tilslutte sig deres tro! Det synes jeg er grænseoverskridende og uhøfligt!

Og så synes jeg, at JV er modbydeligt mht. udstødelse osv. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvordan man kan elske en Gud, som muligvis slet ikke eksisterer, mere end sin familie, mere end sin partner og mere end sine egne børn!
Jeg synes det er rigtig trist, at man vælger at leve for en anden fremtid, som man tror kommer, frem for at leve i nuet!

Jeg forstår det ikke, men jeg har som sagt fuld respekt for at vi er forskellige, og at vi kan tro på noget forskelligt -så længe man ikke forsøger at trække noget ned over hovedet på andre!

jeg vil lige skynde mig at sige, at vi altså ikke fordømmer andre, eller kalder dem for fortabte, folk vælger selv hvad de vil tro på, og synes ikke på nogen måde at vi forsøger at sige: Tag imod denne tro eller dø, på ingen måde. 

Tværtimod prøver vi bare at stille nogen relevante spørgsmål i forhold til den verden vi lever i, såsom: har du tænkt på hvorfor der er så megen krig og ufred på jorden. Og at biblen faktisk kommer ind på en løsning?

Om vi er enige eller ej, er underordnet, men at man kan snakke om nogen relevante ting. Vi lære også at vi ikke skal dømme andre, ligemeget hvilken religion de høre til.

Det er vores mål i hvert fald  

-Skovrup

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.