Hvorfor fortæller de ikke hvor de kommer fra??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

Ellim

Nu har jeg (næsten) læst alle svarene igennem..

Jeg kender personligt nogle stykker som er jv'er.. (de høfligeste mennesker jeg kender) I starten havde jeg som mange andre svær at forstå meningen med fx det store spørgsmål om blod..

Efter nogle rigtig godt samtaler om div emner - hvor de også havde hør på hvad jeg havde at sige og gav mig ret i nogle af tingene.. Andre emner var vi meget uenige omkring... NÅ MEN det jeg vil frem til er at det godt kan være at vi har en forskellig forforståelse for mange ting men vi kan jo prøve at fostå hvad den anden forstår, selv om vi aldrig kommer til at forstå det (lyder lidt indviklet, men det skulle gerne give mening)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

Mum33

patella skriver:

Først og fremmest vil jeg lige slå noget fast med syvtommersøm Vi, Jehovas Vidner, elsker vores børn ligeså meget, ustyrligt og overvældende som alle I andre. Vi ØNSKER at leve, og vi ønsker af hele vores hjerte at vores børn skal leve, vokse op og få et skønt, lykkeligt liv!

Vi ønsker også af hele vores hjerte at blive raske, hvis vi skulle blive syge. Det samme ønsker vi for vores børn, måske endnu mere end vi ønsker det for os selv. 

Vi vil GERNE have lægebehandling, vi vil gerne have den BEDSTE lægebehandling og den mener vi IKKE indbefatter brugen af blod! Dette er utallige læger enige med os i, desværre er det bare ikke noget man hører så meget om i Danmark. Det kommer ofte som en overraskelse for folk, når vi fortæller dem om hvor langt lægevidenskaben er kommet på dette område - det er ikke noget der tales højt om - bl.a. fordi at blod er så populært at bruge i Danmark. Danmark er det sted i verden hvor der bruges mest blod - også i mange tilfælde, hvor det slet ikke er nødvendigt. Om det er fordi det er billigt, det ved jeg ikke. I andre lande er de altså bare meget længere fremme, end vi er i DK, og det er synd, ikke kun for Jehovas Vidner, men for alle der ønsker den bedste lægebehandlig.

Til dit spørgsmål, om hvad jeg ville gøre, HVIS mit barn intet andet alternativ havde, end blodtransfusion, så har du ret, så vil jeg vælge blodet fra. Hvis mit barn skulle gå hen og dø vil jeg være så dybt dybt ulykkelig, ligeså ulykkelig, som jeg ville være hvis mit barn døde af en anden grund. Og nøjagtig ligeså ulykkelig, som I andre ville være, hvis I mistede et barn. Jeg ønsker på ingen måde at miste mit barn, uanset hvad årsagen måtte være.

Men jeg ville samtidig have et håb, hvis det skulle ske, et håb som står meget virkeligt for mig og for alle andre Jehovas Vidner. Vi tror fuldt og fast på, at som Jesus blev oprejst, efter han havde været død, nøjagtig som Lazarus (en bibelsk person, som mange måske har hørt om) blev oprejst efter at have været død, og nøjagtig som mange andre fra de Bibelske beretninger er blevet oprejst, sådan ønsker Gud at oprejse alle dem der er døde op i gennem tiden. 

I Johannes kapitel 5 vers 28 står der: "I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre hans (Jesu) røst om komme ud."

Apostelgerningerne kapitel 24:15 siger: "Der vil finde en opstandelse sted af både retfærdige og uretfærdige."

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at dette vil ske en dag, og det vil indbefatte at få dem igen, som man evt. har mistet i døden. 

Jeg er godt klar over, at nogle vil synes dette lyder mærkeligt, at man kan have tro der er så stærk, som jeg beskriver her. Og jeg ville ønske mange flere kunne få den samme tro, det betyder nemlig at man kan have et lyst syn på fremtiden og det er bare alt værd

Hvis jeg ikke havde fået blod, så havde denne lille trold ikke have haft en mor, og min dejlige mand ikke haft sin kone. Der er ikke noget bibelord der dækker over noget så forfærdentligt Beklager.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Ellim skriver:

Nu har jeg (næsten) læst alle svarene igennem..

Jeg kender personligt nogle stykker som er jv'er.. (de høfligeste mennesker jeg kender) I starten havde jeg som mange andre svær at forstå meningen med fx det store spørgsmål om blod..

Efter nogle rigtig godt samtaler om div emner - hvor de også havde hør på hvad jeg havde at sige og gav mig ret i nogle af tingene.. Andre emner var vi meget uenige omkring... NÅ MEN det jeg vil frem til er at det godt kan være at vi har en forskellig forforståelse for mange ting men vi kan jo prøve at fostå hvad den anden forstår, selv om vi aldrig kommer til at forstå det (lyder lidt indviklet, men det skulle gerne give mening)

respekt til dig! 

Der skal være plads til alle, og det er så super fedt at have nogen konstruktive "diskutioner" 

Anmeld

4. april 2011

Ellim

Fru. Skovrup skriver:

respekt til dig! 

Der skal være plads til alle, og det er så super fedt at have nogen konstruktive "diskutioner" 

Lige præcis..

Hvor i landet er du fra?

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Ellim skriver:

Lige præcis..

Hvor i landet er du fra?

Jeg kommer fra Næstved 

Anmeld

4. april 2011

Ellim

Fru. Skovrup skriver:

Jeg kommer fra Næstved 

Okay.. Der kender jeg ikke nogle.. Kunne være sjovt hvis vi kendte nogle af de samme mennesker..

Anmeld

5. april 2011

patella

ESV skriver:

Okay spændende, det håber jeg at høre mere om under min udd. er ikke så langt endnu, og hvis ingen bringer det på banen, Thja så må jeg jo selv gøre det!!

men hvad så med leukæmi?? vil det i princippet ikke sige at dit barn ikke kan behandles for det?? anæmi??

Igen jeg fordømmer dig absolut ikke, men syntes det er en rasende spændende debat og håber da egenlig også at få brudt nogle fordomme.....

Så er jeg lige tilbage

Vedr. anæmi er der faktisk meget man kan gøre. Min egen far har lidt af en blodsygdom, der gjorde at hans blodprocent var meget meget lav. Han var tæt på at dø af netop dette. Men hans holdning er den samme som min, og han fik Epo som alternativ. En meget dyr behandling, men en behandling alle er berettiget til. Han skulle sprøjte sig selv med dette en gang om ugen, efter han kom hjem fra sygehuset, og efter et lille års tid, var han blodprocent igen normal. Så Epo er et alternativ i den forbindelse. Er det akut anæmi, altså f.eks. efter en ulykke er der nogle retningslinier man skal følge. Og i dette tilfælde kan patienten også blive reddet uden brug af blod. Jeg kan ikke lige huske de 3 vigtige skridt man skal tage, (det ved lægerne dog) men hvis du gerne vil vide det, vil jeg gerne undersøge det nærmere

Ang. Leukæmi er det en af de meget alvorlige situationer, når man ikke vil ha blod. Der er ting man kan gøre og der bliver stadig forsket i dette. Jeg kender p.t. ikke detaljer i den forbindelse, men det er også noget jeg gerne vil undersøge, hvis du ønsker det.

Til slut vil jeg sige, som jeg har skrevet tidligere, at jeg ikke er bekymret i denne forbindelse. Der er flere der dør af at få blod, end der dør af at ungå dette. Det er endda sket, at nogle af vores trosfællers børn er blevet påtvunget blodtransfusion og er død af netop blodtransfusionen. Så naturligvis er vores holdning til blodspørgsmålet bibelsk begrundet, men vi mener også, fra et lægeligt synspunkt, at der er langt flere risici ved at modtage blod, end der er ved ikke at modtage blod.

Jeg ved godt, at vi kan blive ved med at diskutere frem og tilbage ang. dette, uden vi bliver enige Jeg er ikke læge, og kan ikke forklare alt, men jeg føler mig tryg i min viden om at jeg har nogle som kan hjælpe mig, hvis situationen opstår.

Som mange skriver, skal der være plads til os alle og jeg forventer ikke at man kan få forståelse for vores holdning. Dog er jeg glad for at ha fået lov til at forklare og forsvare mig her i denne tråd og taknemmelig for alle jer der har læst med. Jeg håber I har fået et bedre indblik i vores holdninger, på trods af at det kan være svært at følge os helt

Anmeld

5. april 2011

patella

Ansemusen skriver:

Tak for dit uddybende svar!

Jeg forstår bare slet ikke, hvordan man kan mene, at blod er forkert lægehjælp, hvis man mangler blod i kroppen (hvilket man jo helt åbentlyst gør, når man har mistet flere liter blod under en fødsel, en ulykke eller en operation). Man har jo en masse blod i kroppen helt naturligt, ergo er blod ikke noget forkert. Og bloddonorer er jo ikke ofrede kvæg, som der henvises til i bibelen.

Jeg ved godt, at jeg aldrig ville kunne overbevise dig eller andre fra JV, og det forsøger jeg slet heller ikke!

Jeg kan bare ikke se på det som andet en hjenevaskelse, at man fra fødslen opdrages til at se verden på en helt bestemt måde uden mulighed for selv at være nuanceret i sin tænkning og sætte spørgsmålstegn ved det, man har lært. At man slet ikke stiller sig kritisk overfor det, som ens forældre altid har inprintet en lige fra man var helt lille, sådan som mange andre teenagere gør. Jeg mener at det er hjenevask, at man inprinter en tro SÅ godt og grundigt i nogle mennesker inden de overhovedet selv har mulighed for at vælge og for at se tingene fra flere sider og ikke mindst, fordi man bliver udstødt af familien og hele det samfund man kender og hører til, hvis man skulle vælge anderledes. Det er uden tvivl med til at holde rigtig mange i JV, også mennesker, som faktisk stiller spørgsmålstegn ved hele overbevisningen og livformen!

Intet af det jeg skriver skal opfattes som hån eller noget i den dur, jeg skriver bare sådan som jeg ser det. At det ikke er noget man er i stand til at se, når man selv er blevet 'hjernevasket' til at se verden på en bestemt måde. Så er det ens virkelighed - den virkelighed, som man er blevet pålagt før man havde parader og ikke tog alt ind uden filter!

Det er sådan jeg ser det, ligesom I sikkert ser os ikke troende som fortabte og uvidende individer.

Så er jeg lige tilbage

Du har ret i at blod ikke er forkert i sig selv, og at det jo er livsnødvendigt. Men når der nu findes alternativer som er bedre, hvis man skulle miste noget af det, hvorfor så ikke bruge dem? (jeg har skrevet en masse om det i denne tråd, så jeg vil ikke uddybe det nærmere her)

Du skriver at du mener vi bliver hjernevasket godt nok er nogle af os vokset op i familier, hvor forældrene er Jehovas Vidner. Men vi bliver lang fra hjernevasket! Jeg har f.eks. gået i skole i 10 år, som det eneste Jehovas Vidne i min klasse. Jeg har taget min uddannelse som det eneste Jehovas Vidne blandt mange andre elever. Jeg har arbejdet på store arbejdspladser, som det eneste Jehovas Vidne på arbejdspladsen. Jeg færdes blandt mange mennesker, som ikke er Jehovas Vidner.

I alle disse situationer har jeg hørt hvad andre mener, hvad andre har på hjerte, hvad andre tror på. Jeg er på ingen måde blevet overbeskyttet eller pakket ind i vores lille familie, uden lov til at høre hvad der foregår ude i ”verden”...

Vi bliver først Jehovas Vidner når vi bliver døbt, og det er voksendåb vi praktiserer. Vi får først lov til at blive døbt, når vi har bevist at det er det vi virkelig vil og at man har forstået troen fuldt ud, og mange er næsten 20 år gamle når de bliver døbt. Der er man gammel nok til at forstå hvad det går ud på.

Og jeg vil love dig for at jeg stillede mig kritisk overfor det mor og far havde lært mig i min barndom Jeg var teenager som alle andre. Jeg har været i tvivl om det var det rigtige mange gange. Men gennem årene er jeg kommet til den overbevisning at det er den bedste livsform for mig. Jeg er glad og lykkelig som Jehovas Vidne og føler en stor beskyttelse i at være det. Det samme gør min mand og vi har et lykkeligt ægteskab med vores skønne søn og sammen har vi en rigtig dejlig tilværelse. Jeg er ikke bundet på hænder og fødder af noget, nej tværtimod føler jeg en frihed og er et glad menneske...

Til slut vil jeg lige sige, at vi absolut IKKE ser jer andre som fortabte og uvidende individer. Slet ikke. Vi er forskellige, og som vi er glade når folk respekterer os, på samme måde respekterer vi andre! Uha, det håber jeg ikke du går og føler, at vi ser sådan på jer – det gør vi absolut ikke

Anmeld

5. april 2011

patella

....vil forresten lige tilføje... min storebror og jeg har fået samme opdragelse. Han har dog valgt det at være Vidne fra... så vi har en fri vilje, vores forældre oplærer os bare i det de mener vil give det bedste liv - nøjagtig som alle andre mennesker gør

Anmeld

5. april 2011

Ansemusen

patella skriver:

....vil forresten lige tilføje... min storebror og jeg har fået samme opdragelse. Han har dog valgt det at være Vidne fra... så vi har en fri vilje, vores forældre oplærer os bare i det de mener vil give det bedste liv - nøjagtig som alle andre mennesker gør

Har I så valgt kontakten til din bror fra? Er han udstødt nu?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.