giver du dit barn sodavand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2011

LauraLW

Vilma (1 år imorgen) har smagt en sjælden gang imellem. Det har været når man selv har stået med noget, og ikke helt havde overvejet at hun vil smage ALT jeg spiser og drikker. Det får hun selvfølgelig ikke lov til med alt, men hun har smagt sodavand - men tror ikke boblerne var et hit :-) Så derfor har jeg svaret at det sker, men ikke ofte.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

smokin

JulieE skriver:

Mine børn er 7 og 4½ år. Jeg mener den ældste var omkring 1 år da han smagte sodavand første gang. Lillesøster var nok kun 10 mdr da den søde storebror lod hende smage sin sodavand

Jeg er ikke hys med sukker og sodavand, men det er bestemt ikke noget vi får i dagligdagen. Det hænder at ungerne får et glas sodavand i weekenden og selvfølgelig til fest og fødselsdage. Til hverdag får vi vand og mælk til maden.

Jeg er rigtig glad for danskvand og det drikker jeg også til hverdag. Mine unger synes det er en slags sodavand, så hvis du spørger dem får de tit sodavand til maden

hihi... kan de virkelig godt lide det? Tror måske det er fordi jeg ikke selv kan lide danskvand at jeg tænker et barn da umuligt kan lide det. 

Anmeld

29. marts 2011

Ni-ko-li-ne

Zette skriver:

Jeg synes skam ikke det er svært at undgå, men fx da hun startede på at få mos prøvede jeg ALT og kom jeg en lille smule sukker eller vanilie i vupti så gled det ned. De seneste 3 måneder har Malou været sindsyg syg og ikke ville spise, her har jeg givet hende saftevand og få gange sodavand bare for at få et eller andet energi i hende - SELVOM det er usundt og en dårlig vane. Hun drikker vand til dagligt i lange baner og mælk så det er begrænset hvilket kendskab hun har til sukker. 

når de er syge og skal samle ræfter synes jeg bestemt også det er noget andet at man afviger lidt fra normalen... her er det dog saft og juice vi så giver, da vi ikke ønsker at vænne hende til sodavand... vi tænker at det skal hun tids nok nå at vænne sig til

Anmeld

29. marts 2011

mor_sabina

KaLee skriver:

Se det jeg har markeret er det som jeg tror mere på, end bevidst at afholde dem fra det til en vis alder...

Men derfor behøver man jo ikke at proppe det i dem, bare fordi man kan..

så det er en balancegang.. jeg prøver at tilbyde de sundere sager til min knægt, men der skal også være plads til de usunde indimellem, om vi er ude eller hjemme... Ved at i dagplejen har han da smagt coco pops, og ved fødselsdage er der kage (selvom de ikke må, men det er kun efter forældres accept).

Til sommer kommer han da også til at få saftevand, da det er vigtigere for mig at han får dækket sit væskebehov i stedet for at man kun holder på vand, og så at han evt ikke vil drikke nok.. og saftevand kan jo i flere henseender sidestilles med sodavand.

Der kan man bare se. Jeg er egentlig mest interesseret i at skabe en anden kultur hvor sukker og fast food ikke er om drejningspunkt, men løsningen kender jeg nok ikkke. Men det kan jo tyde på at det er bedre at være åben end helt at afskrive det???

Anmeld

29. marts 2011

smokin

Ni-ko-li-ne skriver:

når de er syge og skal samle ræfter synes jeg bestemt også det er noget andet at man afviger lidt fra normalen... her er det dog saft og juice vi så giver, da vi ikke ønsker at vænne hende til sodavand... vi tænker at det skal hun tids nok nå at vænne sig til

godt jamen så er vi jo enige! 

Anmeld

29. marts 2011

eElak

mor_sabina skriver:

Der kan man bare se. Jeg er egentlig mest interesseret i at skabe en anden kultur hvor sukker og fast food ikke er om drejningspunkt, men løsningen kender jeg nok ikkke. Men det kan jo tyde på at det er bedre at være åben end helt at afskrive det???

Men - prøv at tænke efter.... Hvis du afholder dit barn fra de forbudte ting, så bliver de forbudte ting da langt mere interessante? det er i hvert fald hvad jeg tror...

Så i stedet for at forhøje sukker og fastfood mad til være noget "farligt" (og derved også spændende), så bare accepter at det eksisterer. ;-)

Anmeld

29. marts 2011

Fabienne

Altså så længe de ikke tigger eller selv gerne vil smage det, så får mine ikke hverken det ene eller andet. Jeg kan ikke forstå det er svært at undgå at give en 8-12 mdrs baby sodavand ?

Min bandit er knapt 20 mdr, han har vist smagt sodavand 1 gang - han blev køresyg og kastede op den anden dag da vi kørte en lille tur, så det eneste vi lige havde i bilen var farens flade anananas sodavand, som han lige fik lov at skylle munden i. Han kunne IKKE lide det.

Slik får han ikke, jo han har de sidste par uger smagt chokolade et par gange i form af små påskeæg, og han elsker det. MEn d et er absolut ikke noget han skal have dagligt - han spørger og tigger heller ikke om det.

Jeg er ikke sukkerforskrækket, jeg ved også at han i dagplejen har smagt chips og en enkelt gang saftevand fordi de var til noget sammen med en børnehave, jeg køber heller ikke udelukkende økologisk. Men så længe han ikke er bevidst om det, så ser jeg ingen grund til at tilbyde ham det.

Vi drikker forøvrigt ikke sodavand ret tit, og aldrig når børnene ser det.

Anmeld

29. marts 2011

twinboys

Det sker men dog max en gang i mdr. sådan ca.

Men de er også 8år og er stadig på prøvesmagning...

Som Alexander siger er det cola light for det drikker jeg så han har ikke lyst til at smage andet...

Oliver gider det ikke...

Majbritt

Anmeld

29. marts 2011

Mathilde & Frederikkesmor

Nej, nej og atter nej! Det er simpelthen bandlyst herhjemme.

Mathilde var først 2-2½ år da hun smagte det, og jeg regner så sandelig heller ikke med at Frederikke får lov at smage før hun når den alder.

I øvrigt drikker vi meget sjældent sodavand herhjemme - det sker i weekenden hvis vi har gæster eller skal hygge lidt ekstra til en god film, men ellers står den på vand, mælk og saft fra Rynkeby (dog ikke til Frederikke)!

Anmeld

29. marts 2011

JulieE

Zette skriver:

hihi... kan de virkelig godt lide det? Tror måske det er fordi jeg ikke selv kan lide danskvand at jeg tænker et barn da umuligt kan lide det. 

Ja, de er rigtig glade for det Hvis jeg har købt en flaske (bare det billige fra netto) beder de tit om at få et glas til maden Og tit sætter vi faktisk bare dte ind i weekenden ogg så er de glade for det (altså istedet for sodavand)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.