giver du dit barn sodavand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Får jeres børn lov til at få sodavand?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

7.987 visninger
132 svar
0 synes godt om
29. marts 2011

smokin

FØR jeg blev mor var jeg af den overbevisning at sodavand, slik - ja i det hele taget sukker - skulle være en by i Rusland hos min datter indtil hun i hvert fald var fyldt 1 år. Jeg er NU blevet klogere og har indset at det ikke kan undgåes. 

Begrund gerne jeres svar og skriv også gerne alder på jeres barn og alder for første gang sodavand kom til i deres liv.

Jeg starter: 

Malou er 10 måneder og har smagt sodavand et par gange efterhånden. Det er IKKE noget vi praktiserer i hverdagen og NÅR hun får det er det ganske lidt. Vi har brugt det ved sygdom hvor hun ikke har ville drikke, og ved hyggestunder hvor vi har følt for at hun smagte det. Jeg har derfor svaret "det sker, dog ikke så ofte"

Jeg er ikke sukkerforskrækket og har også da hun var helt lille puttet sukker i hendes mos for at få hende til at spise det. Og hun har også smagt andre ting som chokolade, slikkepind osv. Og ELSKER det! 

Jeg opfordrer alle til god og sober debat! 

Hilsen

Zette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

Ranarupta

Albert (10,5 mdr) har ikke smagt andet end vand, modermælk og MME - altså af drikkevarer. Når han har haft feber og ikke ville tage vand, har jeg overvejet fortyndet æblejuice, men valgte at give bryst. 

Mht. sukker, så har han kun fået lidt sukker i øllebrøden, når bananen eller andet frugt ikke har været nok.

Vi venter med slik, kage og andre godter. Han får nok lidt kage til sin fødselsdag.

Anmeld

29. marts 2011

Jibbe

Lige nu har jeg svaret nej men Frej er også kun 8 mdr. Jeg vil virkelig gerne have at han ikke får det før han er over et år og gerne længere. Men som du selv skriver har man et standpunkt til man tager et nyt ;-) og ville helst at han kun fik hjemmelavet mad men drengen vil ikke altid spise det så har nu både prøvet købegrød og glasmad...

Anmeld

29. marts 2011

LRJ

Zette skriver:

FØR jeg blev mor var jeg af den overbevisning at sodavand, slik - ja i det hele taget sukker - skulle være en by i Rusland hos min datter indtil hun i hvert fald var fyldt 1 år. Jeg er NU blevet klogere og har indset at det ikke kan undgåes. 

Begrund gerne jeres svar og skriv også gerne alder på jeres barn og alder for første gang sodavand kom til i deres liv.

Jeg starter: 

Malou er 10 måneder og har smagt sodavand et par gange efterhånden. Det er IKKE noget vi praktiserer i hverdagen og NÅR hun får det er det ganske lidt. Vi har brugt det ved sygdom hvor hun ikke har ville drikke, og ved hyggestunder hvor vi har følt for at hun smagte det. Jeg har derfor svaret "det sker, dog ikke så ofte"

Jeg er ikke sukkerforskrækket og har også da hun var helt lille puttet sukker i hendes mos for at få hende til at spise det. Og hun har også smagt andre ting som chokolade, slikkepind osv. Og ELSKER det! 

Hilsen

Zette

Det sker, hun får det ikke dagligt, hun får det hvis det er det eneste der er på bordet der hvor vi er, eller hvis hun lige vil smage min sodavand. Julie var 8 mdr det var lige da hun blev syg op til jul hun smagte første gang og bliver 1 år lige om lidt
hun kan godt li smagen men ikke brusen

Anmeld

29. marts 2011

Aves.

Jeg starter: 

Hilsen

Zette

SKØNT billede af lille lækkermusen der...

Jamen, mine børn er store jo...og jeg er ikke hysterisk...de må få hvad som helst...dog ikke smøger og alkohol... men ellers så tror jeg altså kun at forbud og ekstremisme skaber et modtryk på et tidspunkt...jeg håber at mine unger får et naturligt forhold til mad-drikke og alt andet i livet og at de selv med deres sunde fornuft lærer at vælge til og fra.

Anmeld

29. marts 2011

Kloster

Ja det gør de. Men nu er jeg nok heller ikke lige målgruppen til dit indlæg  Kunne bare lige se det sjove i, hvor stor forskel der virkelig er på os herinde. Vi har næsten alle børn, men der er stor forskel på hvilke stadier de er i

Og for at svare på spørgsmålet, så får vores drenge sodavand i weekenden og hverdage, hvis det er det der er. Fx hvis vi er til fødselsdag osv. Men herhjemme får vi vand til måltiderne, dog mælk til morgen og kun saft/sodavand i weekenden.

VH Kloster

Anmeld

29. marts 2011

K&S

Anton er 8 måneder og har smagt sodavand 1 gang (farens ide, moren er heeeelt enig med ham meeeen...)

Han har da også smagt pålægschokolade og andre søde ting, men så længe han bare får lov at smage (ligesom han smager på alt andet) så ser jeg intet problem i det

Anmeld

29. marts 2011

Kaufie

Nu er William 3,5 år og bevidst om hvad cola er.... Men han siger lige så ofte nej som ja tak når han bliver tilbudt et glas.

I starten - nok fra ca 1 års alderen blandede vi det op med 50% vand - det samme med juice - det fortyndede vi også. På den måde lettede jeg samvittigheden lidt samtidig med at knægten følte han fik det samme som os andre....

Slik er han ikke den store forbruger af - han kan kun lide chokolade. Is skal være på pind - ellers gider han ikke. Guf til Disney Sjov er frugt/popcorn.

Jeg er heller ikke "sukkerforskrækket - men forsøger da at minimere det hvor jeg kan....

Anmeld

29. marts 2011

mor_sabina

Jeg har og er af den overbevisning at der ingen gavn er i sukker overhovedet, og at det i de allerfleste tilfælde er forældrenes fornøjelse at give dem det. Hvorfor give dem en dårlig vane, og hvorfor blive ved at bakke op om den kultur, som fortæller os at når vi skal hygge eller have det lidt godt ksla der sukker og søde sager på bordet?

Meeeen når det så er sagt så holdt jeg stejt på det indtil Phillip var ca. 18 mrd så kom det lige så stille ind, og han fik kiks, senere danskvand, så saftevand.. og nu i en alder af 23 mrd får han alt. Jeg prøver dog at begrænse det, men de er hurtige til at lære hvad det søde er
Heldigvis har han fået etableret nogle gode spisevaner inden det søde kom ind i billedet, og man kan (måske) derfor ligeså vel give ham en lille skål med frosne ærter, eller en makrelmad når han skal lokkes.
Popcorn er også et hit, og det er fast hver fredag

Men jeg er jo faldet i min egen fordom, og jeg nyder lige så meget at give ham noget,fx et lille påskeæg. Men så længe det er begrænsede mængder og ikke til hverdag så går det vel
Men ville ønske jeg kunne helt undgå det og leve af grøntsager og fedtfattig mad, men så længe verden omkring os ikke er ændret er det virkelig svært at praktisere.

Anmeld

29. marts 2011

eElak

MIn knægt smagte sodavand for første gang, da han har været... tjah omkring 1,5 år. Det var ikke noget han kunne lide, men han ville smage hvad vi drak..

Når det sker nu, så får han indimellem lov når jeg har gæster og vi drikker sodavand.. Men jeg holder dog efterhånden sodavanden til efter hans sengetid, så jeg kan få den i fred :-P

Men når han får lov til at få noget, bliver det blandet i noget vand, så han bare får smagen af det (eller noget af den i hvert fald)...
Det har fungeret fint..

Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er hos hans far - jeg ved bare at når knægten ser en colaflaske, er det FAR ;-)
ved også at min far giver ham en smule sodavand i smug når jeg ikke ser det... (skide irriterende)...

Men er skam ikke hellig på det punkt ej heller sukkerforskrækket ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.