giver du dit barn sodavand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2011

K&S

Eva. skriver:

SKØNT billede af lille lækkermusen der...

Jamen, mine børn er store jo...og jeg er ikke hysterisk...de må få hvad som helst...dog ikke smøger og alkohol... men ellers så trpor jeg altså kun at forbud og ekstremisme skaber et modtryk på et tidspunkt...jeg håber at mine unger får et naturligt forhold til mad-drikke og alt andet i livet og at de selv med deres sunde fornuft lærer at vælge til og fra.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

eElak

mor_sabina skriver:

Jeg har og er af den overbevisning at der ingen gavn er i sukker overhovedet, og at det i de allerfleste tilfælde er forældrenes fornøjelse at give dem det. Hvorfor give dem en dårlig vane, og hvorfor blive ved at bakke op om den kultur, som fortæller os at når vi skal hygge eller have det lidt godt ksla der sukker og søde sager på bordet?

Meeeen når det så er sagt så holdt jeg stejt på det indtil Phillip var ca. 18 mrd så kom det lige så stille ind, og han fik kiks, senere danskvand, så saftevand.. og nu i en alder af 23 mrd får han alt. Jeg prøver dog at begrænse det, men de er hurtige til at lære hvad det søde er
Heldigvis har han fået etableret nogle gode spisevaner inden det søde kom ind i billedet, og man kan (måske) derfor ligeså vel give ham en lille skål med frosne ærter, eller en makrelmad når han skal lokkes.
Popcorn er også et hit, og det er fast hver fredag

Men jeg er jo faldet i min egen fordom, og jeg nyder lige så meget at give ham noget,fx et lille påskeæg. Men så længe det er begrænsede mængder og ikke til hverdag så går det vel
Men ville ønske jeg kunne helt undgå det og leve af grøntsager og fedtfattig mad, men så længe verden omkring os ikke er ændret er det virkelig svært at praktisere.

Præcist skrevet - selvom jeg ikke havde den fordom på forhånd..

Men ja - det er jo ikke til at undgå...

Min søn er lige fyldt 2 år, men han foretrækker et stykke frugt, og kan ikke lide slikkepinde (han fik en for nogle dage siden imod min vilje).

Så jeg prøver at holde fast i de gode vaner indtil videre ;-)

Anmeld

29. marts 2011

mortil4dejligepiger

Min datter på 9 år får sjældent sodavand. Hvis vi er ude, hvor der er sodavand, drikker hun lidt. Men højst 1 sodavand.

Hende på 7 år kan ikke li' det. Har smagt det én gang og vil ikke have det.

Hende på 4 er aldrig blevet tilbudt det. Vi synes ikke, hun skal have det allerede. Og hun efterspørger det ikke.

Vi har aldrig givet dem sukker i grød eller lignende. Vi har sødet med frugtmos.
Vi er af den mening, at sukker ikke er godt på nogen måde. Det smager skønt! Det er vi enige i . Men det giver ikke noget godt til kroppen, og vores børn eeelsker frugt og grønt, så vi skærer hellere et lækkert frugtfad end serverer slik.
Og så bager vi nogle gange kage, når der skal være noget lækkert. Alle synes, det er super hyggeligt og så er det uden farve- og tilsætningsstoffer

Hvad andre gør, dømmer jeg ikke

Anmeld

29. marts 2011

Kamulla

det sker han får sodavand, men det er ikke så ofte da jeg selv drak det kun havde det fremme når han sov.. er vi til fødselsdage og der er sodavand på bordet må han gerne få et glas går ind for alt med måde.. skal ikke opflaske min unge med sodavand og søde sager, men ville lære ham at have et fornuftigt forhold til det er engang i mellem

Anmeld

29. marts 2011

Ni-ko-li-ne

vores datter var over 1½ år før hun smagte saftevand.... Sodavand har hun først smagt nu her hvor hun er over 2 år.

jeg har svært ved at forstå hvorfor nogen synes det er svært at undgå?

is fik hun først for alvor sidste sommer og slik først nu her hvor hun er over to år.

og vi taler måske hver 14. dag en lille smule.

jeg er ikke så sukkerforskrækket som jeg var da hun var i "mos-alderen". Hun skal have et fornuftigt forhold til de sukkerholdige ting. Men igen, det er først nu hvor hun er over 2 år at vi synes det er okay at hun af og til smager de ting.

Anmeld

29. marts 2011

mor_sabina

Kaufie skriver:

Nu er William 3,5 år og bevidst om hvad cola er.... Men han siger lige så ofte nej som ja tak når han bliver tilbudt et glas.

I starten - nok fra ca 1 års alderen blandede vi det op med 50% vand - det samme med juice - det fortyndede vi også. På den måde lettede jeg samvittigheden lidt samtidig med at knægten følte han fik det samme som os andre....

Slik er han ikke den store forbruger af - han kan kun lide chokolade. Is skal være på pind - ellers gider han ikke. Guf til Disney Sjov er frugt/popcorn.

Jeg er heller ikke "sukkerforskrækket - men forsøger da at minimere det hvor jeg kan....

Hehe det gjorde jeg også, og stadigvæk hvis jeg synes han har fået så meget. Total samvittighedsnag

Anmeld

29. marts 2011

Bshizzle

Jeg kunne ikke drømme om at give min dreng sodavand !!

Jeg ved at han får lidt ved hans Far - og det kan jeg ikke sige noget til.

Men jeg kan ikke se hvorfor en 5 årige og ned efter.. skal ha sodavand når de har lidt så godt af alt andet drikkelse.
- Og nu er det heller ikke fordi min dreng plager eller spør om sodavand.

Men når han blir ældre og er til fødselsdage hvor andre børn får.. så må han selvfølgelig godt.  

Anmeld

29. marts 2011

Zafir

Jeg er ikke vild med, hverken at give mine Børn slik eller sodavand mens de er små. Indtil jeg har præsenteret dem for det, ved de ikke hvad det er og behøver det slet ikke. For at Idun ikke skulle føle sig udenfor, da hun var lille gav vi hende helt speciel Idun sodavand som var en lille bitte smule sodavand, med vand i. Som saftevand. Faktisk får hun det stadig, men med mere sodavand. Ca halv/ halv.
Det har virket perfekt og gjort alle glade. Hun fik slik ca da hun blev 2 år. Ved godt det bliver sværere med Frigg, at trække den Så længe.
Nu får Idun indimellem rigtig sodavand, ved specielle lejligheder.

Anmeld

29. marts 2011

Janni85

Drengene er lige fyldt 5 år og de har ikke smagt sodavand endnu. De får mælk og vand i hverdagene og hvis de selv be´r om saftevand får de det. Når vi er sammen med andre børn som gerne må drikke sodavand, så be´r mine drenge ikke om det. Det virker ikke som om de har lyst til at smage, og så ser jeg ingen grund til at jeg giv dem det endnu. Nu når de er blevet 5 år, så tror jeg at hvis de en dag spørg, så siger jeg nok ikke nej. Jeg og min mand drikker sodavand i weekenderne. De skal starte i skole til næste år og skal bestemt ikke følge sig udenfor hvis de er til børnefødselsdag og der er sodavand, så må de selvfølgelig gerne. Men så længe de ikke selv spørg, så tilbyder jeg dem ikke

Ang. slik og søde sager, så smagte de deres første vingummi på deres 1 års fødselsdag. Det var deres morfar der syntes at nu skulle det være. Vi har ingen fast slikdag herhjemme. De får slik til Disney om fredagen hvis de spørg om de må få det, og ellers ta´r vi dagene som de kommer. Der kan gå en uge hvor de ikke får noget og så er der måske en uge hvor de får 2 eller 3 gange. Hvis vi er til fødselsdag på en hverdag og der er slik på bordet, får de altså ikke et NEJ  

Anmeld

29. marts 2011

Halbschön

Nicolai er 17mdr og får ikke sodavand.. Det vil jeg ikke ha.. Han får ved specielle lejligheder sukkerfri saft.. Ellers presser vi selv juice til ham.. Han elsker vand og mælk, heldigvis.. Sukker får han som sådan ikke, han spiser sin havregrød uden.. Når han er på besøg ved olderne sker det at han for en lille pose vingummi, et stykke chokolade eller kage, og det er helt ok.. Vi har ikke en ugentlig dag hvor han får noget, men det kommer nok..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.