giver du dit barn sodavand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2011

mor_sabina

KaLee skriver:

Præcist skrevet - selvom jeg ikke havde den fordom på forhånd..

Men ja - det er jo ikke til at undgå...

Min søn er lige fyldt 2 år, men han foretrækker et stykke frugt, og kan ikke lide slikkepinde (han fik en for nogle dage siden imod min vilje).

Så jeg prøver at holde fast i de gode vaner indtil videre ;-)

Tak, men det er jo en lang debat. Og det bliver for alvor svært når man kommer i mødregruppen hvor det er frit tilgængeligt for alle børn, og i dp hvor man de jo ikke kan sidde som de eneste og undvære.

Men man må vel lære at begrænse det, og så håbe de får et naturligt forhold til det.

Har dog også hørt om noget hvor det altid er tilgængeligt og står fremme, og det har skabt en naturlighed som åbenbart gør at de ikke rigtig gider det????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

Zeus

Nu har jeg svaret ja, men pga min store pige på 6 år

Cajsa får også lov til at smage en dag, synes der er en verden fuld af smage derude, og hun skal have lov til at smage på alt hvad hun overhovedet lyster.. Hun får ikke en sodavand hver fredag til disney som den store gør, men hun får lov til at smage alt.. Isabella var heller ikke særligt gammel (dog over 1 år), da hun en dag ville smage det hvidløg jeg ville putte i maden, og det fik hun også lov til.. Så stod hun og slikkede lystigt på det lille fed, indtil jeg snuppede det igen... Så om det er krydderier eller lidt chokolade, det gør ikke den store forskel i mit hoved, det er en smag

Anmeld

29. marts 2011

smokin

Kloster skriver:

Ja det gør de. Men nu er jeg nok heller ikke lige målgruppen til dit indlæg  Kunne bare lige se det sjove i, hvor stor forskel der virkelig er på os herinde. Vi har næsten alle børn, men der er stor forskel på hvilke stadier de er i

Og for at svare på spørgsmålet, så får vores drenge sodavand i weekenden og hverdage, hvis det er det der er. Fx hvis vi er til fødselsdag osv. Men herhjemme får vi vand til måltiderne, dog mælk til morgen og kun saft/sodavand i weekenden.

VH Kloster

Nej jeg kan godt forstå du ikke mener det, du har jo store børn ligesom Eva. Men derfor kan du jo godt svare for de har jo også startet et sted? 

Anmeld

29. marts 2011

JulieE

Mine børn er 7 og 4½ år. Jeg mener den ældste var omkring 1 år da han smagte sodavand første gang. Lillesøster var nok kun 10 mdr da den søde storebror lod hende smage sin sodavand

Jeg er ikke hys med sukker og sodavand, men det er bestemt ikke noget vi får i dagligdagen. Det hænder at ungerne får et glas sodavand i weekenden og selvfølgelig til fest og fødselsdage. Til hverdag får vi vand og mælk til maden.

Jeg er rigtig glad for danskvand og det drikker jeg også til hverdag. Mine unger synes det er en slags sodavand, så hvis du spørger dem får de tit sodavand til maden

Anmeld

29. marts 2011

eElak

mor_sabina skriver:

Tak, men det er jo en lang debat. Og det bliver for alvor svært når man kommer i mødregruppen hvor det er frit tilgængeligt for alle børn, og i dp hvor man de jo ikke kan sidde som de eneste og undvære.

Men man må vel lære at begrænse det, og så håbe de får et naturligt forhold til det.

Har dog også hørt om noget hvor det altid er tilgængeligt og står fremme, og det har skabt en naturlighed som åbenbart gør at de ikke rigtig gider det????

Se det jeg har markeret er det som jeg tror mere på, end bevidst at afholde dem fra det til en vis alder...

Men derfor behøver man jo ikke at proppe det i dem, bare fordi man kan..

så det er en balancegang.. jeg prøver at tilbyde de sundere sager til min knægt, men der skal også være plads til de usunde indimellem, om vi er ude eller hjemme... Ved at i dagplejen har han da smagt coco pops, og ved fødselsdage er der kage (selvom de ikke må, men det er kun efter forældres accept).

Til sommer kommer han da også til at få saftevand, da det er vigtigere for mig at han får dækket sit væskebehov i stedet for at man kun holder på vand, og så at han evt ikke vil drikke nok.. og saftevand kan jo i flere henseender sidestilles med sodavand.

Anmeld

29. marts 2011

Nettemor

min søn har smagt det. og kan da også få det når vi er til fødselsdag osv. jeg kommer bare altid vand i da det ellers er lidt stærkt med brusen. men han vil meget hellere ha mælk, juice eller bedstemors hjemmelavede saft...

Anmeld

29. marts 2011

birthee

Jeg har svaret den øverste linie i afstemningen... Frederik bliver 4 år her til maj, og vi får som regel en sodavand i weekenden - vi køber dåsesodavand, og så er der én til hver... Hvis vi er ude og spise i hverdagen, får han også lov at få en sodavand... Jeg kan ikke huske hvor gammel han var, da han fik sodavand første gang, men han var i hvert fald over 1 år... Han kunne ikke lide brusen i sodavanden...

Nårh jo - et lille sidespor... Han er først begyndt at bede om pålægchokolade nu - og det er også kun i weekenden

Anmeld

29. marts 2011

Mette+Mathias

Ja, Mathias får sodavand når vi andre får - dvs. om fredagen og hvis vi har gæster.

Han er 6½ og var vel 1½-2 år før han fik sodavand. Det første slik fik han på sin 2 års fødselsdag, hvor han fik 4 stykker fra kagemanden.

Anmeld

29. marts 2011

smokin

Ni-ko-li-ne skriver:

vores datter var over 1½ år før hun smagte saftevand.... Sodavand har hun først smagt nu her hvor hun er over 2 år.

jeg har svært ved at forstå hvorfor nogen synes det er svært at undgå?

is fik hun først for alvor sidste sommer og slik først nu her hvor hun er over to år.

og vi taler måske hver 14. dag en lille smule.

jeg er ikke så sukkerforskrækket som jeg var da hun var i "mos-alderen". Hun skal have et fornuftigt forhold til de sukkerholdige ting. Men igen, det er først nu hvor hun er over 2 år at vi synes det er okay at hun af og til smager de ting.

Jeg synes skam ikke det er svært at undgå, men fx da hun startede på at få mos prøvede jeg ALT og kom jeg en lille smule sukker eller vanilie i vupti så gled det ned. De seneste 3 måneder har Malou været sindsyg syg og ikke ville spise, her har jeg givet hende saftevand og få gange sodavand bare for at få et eller andet energi i hende - SELVOM det er usundt og en dårlig vane. Hun drikker vand til dagligt i lange baner og mælk så det er begrænset hvilket kendskab hun har til sukker. 

Anmeld

29. marts 2011

MetteMTH

Hej. min datter er 7 mdr snart.. Hvis jeg skal være ærlig har min datter smagt det.. Men det hendes bedstemor der ikke kan lade være.. Sagde også flere gange, hold så mor!!! Hun elsker det rent faktisk min datter.. Meeennnn det går bare ikke...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.