Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2011

qp

Albertesmor skriver:

Jeg lever selv EKSTREMT sundt og jeg vil vove den påstand at det er langt billigere at leve sundt end usundt

Der hvor den går galt og med det du beskriver så er det den sociale arv der skal brydes  og heri ligger LANGT mere end blot kosten

En ting er hvordan du lever - det må du selv om, det er dit liv/ valg. Men dine børn har ikke valgt, at leve usundt og blive stillet i en farezone pga. måden du lever på? - Forstår du hvad jeg mener?

Jeg tænker, at vi alle måske ville kunne blive påvirket af madvanerne i sidste ende hvilket jo ville være såååh super godt for vores samfund både set med samfundsøkonomiske øjne og ligeledes rent sundhedsmæssigt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

Carina1977

Jeg blander mig ikke.....det var noget andet, hvis det handlede om vold eller børn der bare blev overladt til sig selv.

Men jeg tænker, at hvis man er arbejdsløs....hvordan kan man så have råd til at tage på McDonnalds hver dag? Jeg er på pension, og har bestemt ikke råd til sådan noget, andet end max et par gange i måneden.

Jeg ved ikke om det er omsorgssvigt....eller jo måske kan man godt sige at de ikke er god til at give deres børn noget sundt nærende mad...men ligefrem omsorgssvigt. Tjaa det kan jo godt være at det bliver defineret sådan...men jeg føler bare ikke det er i helt samme boldgade, som f.eks. hvis det er vold eller at børn er alene. De får jo noget at spise....desværre bare ikke sundt mad

Men der kan jo selvfølgelig ligge grunde bag det at de tager på McDonnalds. Fordi det kunne jo være de ikke havde overskud til madlavningen, at de måske havde brug for lidt hjælp/værktøjer til at komme videre. Det kan vi jo reelt ikke vide.

Er det bare en specifik situation du beskriver? Eller er det noget du oplever i det virkelige liv?

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

qp skriver:

En ting er hvordan du lever - det må du selv om, det er dit liv/ valg. Men dine børn har ikke valgt, at leve usundt og blive stillet i en farezone pga. måden du lever på? - Forstår du hvad jeg mener?

Jeg tænker, at vi alle måske ville kunne blive påvirket af madvanerne i sidste ende hvilket jo ville være såååh super godt for vores samfund både set med samfundsøkonomiske øjne og ligeledes rent sundhedsmæssigt.

øhh hvor kom den lige fra????

Anmeld

18. marts 2011

qp

Albertesmor skriver:

øhh hvor kom den lige fra????

Du skrev du levede sundt - og jeg opstillede bare lige en tese som var lidt modsat

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

Du skrev du levede sundt - og jeg opstillede bare lige en tese som var lidt modsat

Synes bare ikke det var særligt fedt at blive sat i sammenhæng med at leve ekstremt usundt

Jeg gider ikke denne diskussion mere, for du får mig ALDRIG overbevist om at spise usundt er omsorgssvigt hvis det står alene, i min verden er de der lever efter kernesundprincipperne mere ude på et skråplan end de der går på mcd.

Men meld du bare din nabo for at de går på MC-D men jeg tvivler sgu helt ærligt på at kommunen rykker ud

Anmeld

18. marts 2011

qp

Albertesmor skriver:

Synes bare ikke det var særligt fedt at blive sat i sammenhæng med at leve ekstremt usundt

Jeg gider ikke denne diskussion mere, for du får mig ALDRIG overbevist om at spise usundt er omsorgssvigt hvis det står alene, i min verden er de der lever efter kernesundprincipperne mere ude på et skråplan end de der går på mcd.

Men meld du bare din nabo for at de går på MC-D men jeg tvivler sgu helt ærligt på at kommunen rykker ud

Jeg synes du er lidt nedladende overfor min holdning.... Hvilket jo for mig egentlig er nok til grundlag ikke, at fortsætte diskussionen med dig.

Hav det fantastisk!

Anmeld

19. marts 2011

Isabella_mor

det er da heller ikke alle der tænker over det vaskepulver som man vasker sit barns tøj med er fyldt med parabener og parfumer.. tænker over giftstoffer i legetøj og vælger plasticlegetøj fra pga pftalater, tænker iover at maden burde være 100% økologisk og man kunne blive ved... 

det er heller ikke alle der tænker over at det måske er lidt dumt at ryge under graviditeten og i hjemmet hvor der bor børn.

men folk gør de ting alligevel. og det er ikke ulovligt og der er ingen lov om at man ikke MÅ ryge under graviditet.. sundhedsstyrrelsen fraråder en det ja.. men det vil folk jo skide på.. (dette er bare til et eksempel)

så madvaner, det er ikke noget at klage nød over.. 

vi fik sgu også mc D da jeg var barn... men det er nu ikke det jeg ser tilbage på og opfatter som omsorgssvigt. (som jeg har oplevet på andre måder) via Tæv og en masse råben og skrigen og andet ubehag... nææh når vi skulle på mc d så var vi glade for det var et måltid mindre med kartofler og tyk brunsovs og en eller anden klam gryderet ala væltet lokum.. 

men mc D hver dag er fej ernering.. det er sandt.. men går du ind til din nabo og banker på og siger... "hey jeres unger ser godtnok sløje ud, prøv denne grøntsat den hedder gulerod, den er sund, i modsætning til hvad i giver jeres unger"

der er DESVÆRRE nogle forældre der ikke overkommer det at lave aftensmad til deres unger.. og fejlernere dem. men hvis du syntes det er skidt så må du jo gøre noget ved det..  de får noget mad det er det vigtigste... hvis de så derimod kommer og spørger om råd eller andet hvor de vil have hjælp så kan du gøre alt det du har lyst til. men hvis du gør det uden at have fået et råb om hjælp fra deres side kan du ligesågodt løbe hovedet mod en mur... det får du mere ud af end at tage den med dem..   desværre

Anmeld

19. marts 2011

Chellen

Betteisen skriver:

Jeg gør intet. Kan nok have min egen holdning, men ville aldrig pådutte andre den. Hvis kosten/livsstilen får konsekvenser bliver det nok opdaget til diverse læge us eller ved skolesp og taget op der.

Havde ungerne lidt fysisk eller psykisk overlast var sagen en helt anden og det er her indberetningspligten træder i kraft.

Blev jeg spurgt til råds af pågældende fam. ville jeg ytre min mening

Anmeld

19. marts 2011

N&J

qp skriver:

Men hvis vi ser naboens madvaner, eks, junkfood, slik og sodavand hver dag... Børnene er blege og ser syge ud - er det så ikke vores pligt, at undrette sundhedsmyndighederne såvel som det også ville være vores pligt at undrette myndighederne ved mistanke anden form for omsorgssvigt?

Så skulle vi jo også melde forældre som udsætter deres børn for røg indenfor/udenfor og under graviditeten, for det er jo heller ikke ulovligt, men farlig for børn (også for voksne for den sags skyld), men det betragter man jo ikke som omsorgssvigt, fordi det ikke er ulovligt at udsætte et barn for den slags ricisi, som det fx. heller ikke er med den forkerte kost.. 

Anmeld

19. marts 2011

N&J

Altså heldigvis har vi så fantastisk et system i dk at de fleste børn kommer i institutioner, hvor de møder personale som er uddannet til at spotte og tage problemstillinger op med forældre, så jeg vil da håbe at de fleste der er i berøring med et barn som mistænkes for at være udsat for omsorgssvigt, handler på det. 

Men ved sådan en problemstilling (med mindre det er så slemt at man frygter for barnets ve og vel) så tager man jo en given problemstilling op med forældrene og indgiver en anmeldelse som tages op af de sociale myndigheder, og det er jo ikke en hurtigt proces, og det er vel helst sådan det skal være, så forældre har mulighed for at rette op på hvad det nu må være der ikke fungere for at barnet trives.

Men jeg syntes alt det her med at melde naboen er lidt tricky, fordi vi reelt set sjældent "ser" hvad der egentlig sker bag lukkede døre, selvfølgelig skal vi reagere når vi har mistanke om omsorgssvigt, men det bliver lidt gråt område, fordi nogle mener der MÅ være tale om omsorgssvigt fordi et barn græder hver dag/aften eller at de mener deres kost er forkert - fordi de kan se at mor køber meget usundt mad ind (det kunne jo ske at hun spiste det selv og barnet faktisk fik ordentlig kost) eller at barnet havde slidt/aflagt tøj på (så må der jo være tale om omsorgssvigt for hvad bruger forældrene så pengene på) eller noget andet - det er de grå områder og der hvor jeg tænker om folk ikke er lidt hurtige til at råbe op om omsorgssvigt istedet for måske at snakke med naboen og rent faktisk finde ud af om ungen lider overlast og ikke trives - for hvad så hvis barnet går i aflagt tøj, og får toastbrød med på madpakke hver dag (skal vi så også til at anmelde nogle indvandrer familier, fordi de giver hvidt brød med istedet for rugbrød og ja ved det var en generalisering - det var bare for at komme med et eksempel jeg selv er stødt på) , det eneste man kan gøre i de tilfælde er vel at vejlede.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.