Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2011

eElak

qp skriver:

Men hvordan forholder det sig reelt når det omhandler naboens ungers kost?

Du ser hvordan de lever, møder dem gang på gang på vej på den lokale Mc Donnalds, de er arbejdsløse, overspisere, lever usundt, deres børn lider af overvægt og det er ganske tydeligt for dig hvordan familiebilledet ser ud om 10 år fra nu af!

Hvad gør du ved det?

Og for en god ordens skyld - nej jeg siger ikke at ALLE arbejdsløse, eller overvægtige lever usundt .... Så lad være med og gør det til noget det ikke er. Det er opstillet som en "case" for, at give jer en fornemmelse af hvad det kunne være for en familie.

Det du beskriver der er ikke omsorgssvigt, men "bare" et rigtigt dårligt valg af livsstil... 

Det kan man ikke gå ind og blande sig i..

Hvis man har et godt venskabeligt forhold til disse mennesker, så kan man måske prøve at åbne for en dialog omkring det.. Men overvej hvordan det er at være i deres sted, og så at en kommer og blander sig i deres liv.

Hvis det grænser sig ud i at være decideret omsorgssvigt - med at de ikke får noget mad - så er det der hvor man kan gå ind og blande sig...  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2011

Maja88

Kan sagtens følge TS....

men må indrømme jeg står med et ben i hver lejr, men nok mest i TS'......

og kan godt ske jeg får hug for det... men ja jeg ville nok ringe til en SP eller andet.. da jeg også synes det grænser til omsorgssvigt...

vi har alle et fælles ansvar for hinanden og ville da mene denne situation er meget mere håndgribelig end fx psykisk omsorgssvigt.

Anmeld

19. marts 2011

tazz

hold kæft en spændende debat

bliver helt nysgerrig hvor du har læst den artikel med UK?

Jeg har boet i UK, og deres madvaner er helt til hest. Det er noget ganske kulturelt og nærsmest religiøst over deres forhold til chips, hvor ungerne også får en lille pose med som en slags frugt til deres madpakker.

Desuden er det voldsomt billigt at købe junk derovre, jeg fik en lorte løn og så kunne jeg simpelthen ikke få råd til sund mad, så smuttede jeg over gaden til den indiske og købte en kæmpe pose pomfritter til 1 pund. Deres frokost består også for det meste at gå på pubben og spise der. Vi havde kantine, der serverede virkelig crappy mad, og lige meget hvad man bestilte kom sørgsmålet "You wan't chips with that?!" Æhhh, nej tak, ingen pomfritter til min makaroni idag.

Jeg delte morgenbus med alle skoleungerne, som sad med en lille pose chips en en cola og spiste morgenmad. Så det var især et kuturchok at komme hjem til DK og så var "Kernesund"-yada'et over os.

Anmeld

19. marts 2011

Betteisen

Eva. skriver:

Hold da op, det synes jeg virkelig er grænseoverskridende at du som privatperson vil gå ind og stille dig til dommer over for noget du reelt ikke aner en dyt om...jeg var godt nok blevet mere end almindelig stram i betrækket hvis der kom en pæd.stud og pegede fingre af mig og troede hun vidste bedre og stod med sandheden fordi hun læste til pæd....og jeg har da endda rimelige ressourcer skal jeg mene, hvad så med mennesker der måske ikke har det...jeg synes virkelig det er en nedladende og bedrevidende metode du ville benytte dig af.

Hvis man mener der erf børn der svigtes så kontakter man rette instanser og formidler på den måde egne observationer, som rette vedkommende så kan gå mere ind i og danne egne indtryk.

Anmeld

19. marts 2011

Rosa

Albertesmor skriver:

Hvem er den rette til at vurdere om et barn er underernæret??  er du det??

Det har du spurgt om flere gange nu - mener du at med mindre man er uddannet diætist eller læge, så kan man skride ind/reagere/melde det til myndighederne hvis børn ser underernærede ud? 

Anmeld

19. marts 2011

Madam Blå

qp skriver:

Her handler det jo ikke om det er ret eller forkert, at undrette kommunen hvis man oplever omsorgssvigt ifht. ernæring - men mere om man bør arbejde i den retning rent sundhedsfagligt når man kender konsekvenserne af urigtig kost så som eks. indlæringsvanskeligheder, fedme, væksthæmning o.l.

Hvorfor tager vi ikke sådanne ting alvorligt i DK? Hvorfor skal vi altid se nogle ekstreme eksempler før vi reagerer? - Det er jo røvsygt!!

Jeg er helt klart tilhænger af at vi som samfund bør arbejde mod at opnå en sundere levestil. Og som du siger, vi har enormt mange undersøgelser og erfaringer, der peger i retning af at det virkelig kan betale sig at leve sundere..

Jeg tror, at problemet måske kunne være en form for berøringsangst, i forhold til kost og motion. Man kan jo ikke tillade sig at blande sig i andres sager - kan man vel?

På den ene side har folk ret til at gøre som de vil i privaten.

På den anden side, skal samfundet "betale" for det, folk gør i privaten. Hvis man kan sige det sådan..

Anmeld

19. marts 2011

Rosa

Her handler det jo ikke om det er ret eller forkert, at undrette kommunen hvis man oplever omsorgssvigt ifht. ernæring - men mere om man bør arbejde i den retning rent sundhedsfagligt når man kender konsekvenserne af urigtig kost så som eks. indlæringsvanskeligheder, fedme, væksthæmning o.l.

Hvorfor tager vi ikke sådanne ting alvorligt i DK? Hvorfor skal vi altid se nogle ekstreme eksempler før vi reagerer? - Det er jo røvsygt!!

Jeg er enig med dig. Dårlig og usund kost dagen lang ER da ligeså skadeligt som passiv rygning m.m. og selvom det ikke er ulovligt, så er det da direkte skadeligt for et barns helbred i en alder hvor barnet slet ikke er si stand til at vælge anderledes - hvis man bevidst vælger at ignorere de skadelige virkninger der findes i disse ting fordi man selv ikke orker tage stilling så synes jeg da at det er fint at andre gør en opmæksom på det gennem at få professionelle til at kigge på det. Det ser jeg simpelthen ingen skade i.

Og den der med at det er folks eget privatliv - jamen alt der foregår i et hjem er privat, men derfor er rådgivning da på sin plads alligevel hvis folk bevidst gør eller undlader at gøre ting der passivt eller direkte skader deres unger som jo altså IKKE kan træffe beslutninger om kost osv. 

Superspændende debat!

Rosa

Anmeld

19. marts 2011

N&J

Hvem siger nu, at familierne kun skal dømmes pga. at de er blege osv??? - Jeg er udmærket godt klar over at der er mere i det end hudtonen!!!

Og jeg er nødt til, at fortælle dig at dette er undringer/ høj tænkning da jeg synes det er vores ansvar, at handle på disse børns vegne -  og jeg har absolut ingen færdigløsning som jeg mener bare ville fungere.

Som også nævnt tidligere (hvis du har læst i tråden) kunne det være interessant med kostvejledning/ indkøbshjælp/ inspiration til en sundere livsstiv/ madlavningskurser o.l.

Jeg har læst hele tråden, men tror lidt det er fordi vi anskue dette på to forskellige måder, for det du snakker om med vejledning osv. mener jeg til dels der allerede bliver gjort på et mere national basis, men at familier der er meldt til de sociale myndigheder kan få den form for rådgivning til madlavning, kost osv. anser jeg måske for en smule urealistisk, da de jo i forvejen har massive mængder af sager, og vi ved jo godt at der ikke engang er penge til de mest nødvendige ting i slutningen af året, så hvor skal de penge til den vejledning komme fra, men det virker også lidt løfte pegefinger agtigt, især når der kun er retningslinjer for hvad der er sundt, det er jo ikke ved lov at der er bestemt at du ikke må spise pomfritter osv. (men er det ikke de færreste i dag der faktisk har en fituregryde (røg den ikke ud sammen med 90'erne )  jeg må virkelig indrømme at jeg aldrig er stødt på en familie som du beskriver hverken i mit personlige eller professionelle liv.. men måske er det bare mig.. 

Anmeld

19. marts 2011

N&J

Men så vil jeg pointere at jeg syntes det er langt vigtigere at arbejde mod at få alle rygere til at droppe smøgerne under graviditeten og alle tilsætningsstofferne i alle de fine produkter vi alle smører os med- fordi jeg netop mener vi allerede har stor fokus på netop denne problematik med maden - det tager jo tid at få ændret en befolkning af mange forskellige generationer syn på hvad der er sundt og ikke sundt, hvis man virkelig ville gøre noget ved det, skulle man sætte de usunde varer (her tænker jeg på slik, chips, sodavand, cirgaretter, alkohol) op og bruge de ekstra indtægter på at nedsætte prisen på frugt og grønt.. 

Anmeld

19. marts 2011

N&J

tazz skriver:

Jeg har boet i UK, og deres madvaner er helt til hest. Det er noget ganske kulturelt og nærsmest religiøst over deres forhold til chips, hvor ungerne også får en lille pose med som en slags frugt til deres madpakker.

Desuden er det voldsomt billigt at købe junk derovre, jeg fik en lorte løn og så kunne jeg simpelthen ikke få råd til sund mad, så smuttede jeg over gaden til den indiske og købte en kæmpe pose pomfritter til 1 pund. Deres frokost består også for det meste at gå på pubben og spise der. Vi havde kantine, der serverede virkelig crappy mad, og lige meget hvad man bestilte kom sørgsmålet "You wan't chips with that?!" Æhhh, nej tak, ingen pomfritter til min makaroni idag.

Jeg delte morgenbus med alle skoleungerne, som sad med en lille pose chips en en cola og spiste morgenmad. Så det var især et kuturchok at komme hjem til DK og så var "Kernesund"-yada'et over os.

Syntes det er meget fedt med en som faktisk har oplevet den forskel der er på madkulturen i UK vs. DK - for hvad jeg har læst og set så er der milevidt til forskel.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.