Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2011

Betteisen

Jeg gør intet. Kan nok have min egen holdning, men ville aldrig pådutte andre den. Hvis kosten/livsstilen får konsekvenser bliver det nok opdaget til diverse læge us eller ved skolesp og taget op der.

Havde ungerne lidt fysisk eller psykisk overlast var sagen en helt anden og det er her indberetningspligten træder i kraft.

Blev jeg spurgt til råds af pågældende fam. ville jeg ytre min mening

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

slettet_7530

Betteisen skriver:

Jeg gør intet. Kan nok have min egen holdning, men ville aldrig pådutte andre den. Hvis kosten/livsstilen får konsekvenser bliver det nok opdaget til diverse læge us eller ved skolesp og taget op der.

Havde ungerne lidt fysisk eller psykisk overlast var sagen en helt anden og det er her indberetningspligten træder i kraft

Anmeld

18. marts 2011

wamse

qp skriver:

Jamen når nu usund levevis i form af overdrevet indtagelse af usund mad og mangel på grønt samt vitaminer er væksthæmmende og fører til indlæringsvanskeligheder - hvordan i alverden  kan det så være ok, at lade det stå til????

Jeg kan sagtens forstå dine vinkler på det, men ser det bare i den grad som en overskridelse af privatlivet. 

Hvis børnene viser tegn på mistrivsel, så ville jeg reagere. Men kan desværre ikke bliver mere tydlig på, hvor grænsen er, for jeg hørte også om et par, der var fuldstændig over i den anden grøft, hvor alt skulle være fedtfattigt, og ingen de var veganer. Deres børn kom i seriøse vitaminunderskud, og så burde vi jo også der skride ind. Sådan synes jeg, at der kommer til at opstå flere områder, som er lidt i en gråzone. 

Men jeg synes nu egentlig at dine tanker omkring det er ret relevante, og spændende

Anmeld

18. marts 2011

Mette+Mathias

SussieThyssen skriver:

Nej..for forkert mad og livsstil er IKKE under den form for omsorgssvigt.
Omsorgssvigt er, når de ikke får mad, når de er underernærede, hvis de går rundt som zombier, hvis de bliver slået eller der er mistanke derom, hvis de bliver efterladt alene, hvis deres tøj er urent og beskidt, hvis du ser at forældrene er alkoholiserede osv osv.

Bliver man ikke underernæret hvis man lever af junkfood hver dag? SÅ mange vitaminer er der heller ikke i den ene agurk i mcd-burgerne.

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

Mette+Mathias skriver:

Bliver man ikke underernæret hvis man lever af junkfood hver dag? SÅ mange vitaminer er der heller ikke i den ene agurk i mcd-burgerne.

Er du den rette til at vurdere om et barn reelt er underernæret??

Anmeld

18. marts 2011

Henri84

Interessant diskussion!! Jeg må indrømme jeg står lidt med et ben i hver lejr. For på den ene side synes jeg bestemt ikke man skal blande sig i sådanne ting som mad osv. på den anden side så synes jeg BESTEMT det grænser til omsorgssvigt!
Alle jer der nævner det havde været noget andet hvis barnet f.eks. sulter. HVORFOR?? Det er da lige så usundt og farligt med al den usunde mad, og alle de ricisi det medfører i forhold til livsstilssygdomme osv! Så jo jeg synes faktisk de børn lider overlast og at det grænser til omsorgssvigt da forældrene tydeligvis ikke evner at give dem sund og næringsrig mad.

Og så er jeg forøvrigt nok lidt 'farvet' af at jeg er i fuld gang med 'Human ernæring' i forb. med mit studie, så har lige læst om alle de negative indvirkninger forkert kost har på kroppen

Anmeld

18. marts 2011

Aves.

qp skriver:

Men hvordan forholder det sig reelt når det omhandler naboens ungers kost?

Du ser hvordan de lever, møder dem gang på gang på vej på den lokale Mc Donnalds, de er arbejdsløse, overspisere, lever usundt, deres børn lider af overvægt og det er ganske tydeligt for dig hvordan familiebilledet ser ud om 10 år fra nu af!

Hvad gør du ved det?

Og for en god ordens skyld - nej jeg siger ikke at ALLE arbejdsløse, eller overvægtige lever usundt .... Så lad være med og gør det til noget det ikke er. Det er opstillet som en "case" for, at give jer en fornemmelse af hvad det kunne være for en familie.

Er det din definition af omsorgssvigt der ligger til grund for at du mener usund mad er dette eller hvilken definition går vi ud fra her..?  lyder som titlen på Kari Killens bog om omsorgssvigt men jeg mener ikke at dårlig kost passer ind under hendes definition...

jeg mener ikke at man kan stille det op så firkantet. Jeg tænker at det er hvis der er andre faktorer der spiller ind også at man kan begynde at mene at dårlig kost er en del af et større svigt...stående alene mener jeg bare det er uhensigtsmæssigt for både børn og voksne, men ikke omsorgssvigt...endvidere så er der jo instandser der tager sig af kosten og kroppens fysiske tilstand, f.eks læge og sp.

Nå..det blev en masse "mener, tænker og tror" herfra..

Anmeld

18. marts 2011

qp

Jeg læse en artikel hvor der stod at de i UK havde haft flere sager igennem de seneste år hvor forældre simpelthen ikke var i stand til, at tage ansvaret overfor deres børn og forsyne dem med sund kost. Børn er endda blevet fjernet da man mente, at børnenes helbred var i fare og fjernede dem for at beskytte dem ergo var konklusionen at disse forældre gjorde mere skade end gavn.

Så lige et citat som jeg synes er ret interessant ; ”This ubiquitous source of pain and suffering, even though out of sight or mind, can no longer be tolerated, because child neglect and child abuse produce effects that last a lifetime for that person and spreads a cancer in any society that turns its back on its children”

Anmeld

18. marts 2011

Lady Marion <3

qp skriver:

Men hvis vi ser naboens madvaner, eks, junkfood, slik og sodavand hver dag... Børnene er blege og ser syge ud - er det så ikke vores pligt, at undrette sundhedsmyndighederne såvel som det også ville være vores pligt at undrette myndighederne ved mistanke anden form for omsorgssvigt?

Det jo ikke ulovligt , det er jo heller ikke ulovligt at børn vokser op i røg tåger selvom jeg syntes det er dybt forkert ,,,

Så nej , blander mig ikke i folks livsstil

Anmeld

18. marts 2011

tazz

Mette+Mathias skriver:

Hvis man ser generelt på burgeren, så er den ikke ernærigsmæssig forkert. Måske ikke optimal, men ikke forkert. Pomfritter mm. er dog helt i skoven.

men hvorfra ved du, at de ikke får ordentlig mad derhjemme?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.