Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.195 visninger
112 svar
0 synes godt om
18. marts 2011

qp

Men hvordan forholder det sig reelt når det omhandler naboens ungers kost?

Du ser hvordan de lever, møder dem gang på gang på vej på den lokale Mc Donnalds, de er arbejdsløse, overspisere, lever usundt, deres børn lider af overvægt og det er ganske tydeligt for dig hvordan familiebilledet ser ud om 10 år fra nu af!

Hvad gør du ved det?

Og for en god ordens skyld - nej jeg siger ikke at ALLE arbejdsløse, eller overvægtige lever usundt .... Så lad være med og gør det til noget det ikke er. Det er opstillet som en "case" for, at give jer en fornemmelse af hvad det kunne være for en familie.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

Aves.

qp skriver:

Du ser hvordan de lever, møder dem gang på gang på vej på den lokale Mc Donnalds, de er arbejdsløse, overspisere, lever usundt, deres børn lider af overvægt og det er ganske tydeligt for dig hvordan familiebilledet ser ud om 10 år fra nu af!

Hvad gør du ved det?

Og for en god ordens skyld - nej jeg siger ikke at ALLE arbejdsløse, eller overvægtige lever usundt .... Så lad være med og gør det til noget det ikke er. Det er opstillet som en "case" for, at give jer en fornemmelse af hvad det kunne være for en familie.

Hvad gør du?

Anmeld

18. marts 2011

SussieThyssen

qp skriver:

Hvad gør du ved det?

Gå ind og blande sig i andre menneskers valg af livsførsel, hverken kan eller skal man.
Det er ikke naboens ansvar. Kun hvis der er tale om misrøgt eller decideret omsorgsvigt, har man, efter min mening, pligt til at gribe ind.
Men vi kan altså ikke gå og være hinandens vogtere.
Noget andet er, hvis man er venner med naboerne, så kan man godt lade falde et råd på vejen, når man nu alligevel taler om stort og småt, men ellers vil jeg mene, at det må være op til skolen/SP m.m. at rådgive forældrene omkring kost og deslige.

Man må antage som udgangspunkt, at det må være forældrenes ansvar og valg. Ellers går det hen og bliver et diktatursamfund hvor "eliten" og "de der ved bedst" skal bestemme over andre menneskers valg i en uendelighed.

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. marts 2011

B&J

Hva kan man gør ingen ting jeg ville ikke gøre noget i min tanker ville jeg gøre alt for den familie men jeg kan jo ikke gå ind øhh må jeg tage jeres børn med til motioncenter det ville være virkelig uforskammet...

de bestemmer jo selv hvad de bruger deres penge på så et virkelig svært spørgsmål..

Anmeld

18. marts 2011

Troldepussen

Hvad gør du ved det?

Det kan da aldrig nogen sinde blive omsorgssvigt at tage børn med på Mc Donalds, nu må du da lige holde op.....

Jeg gør forresten ingen ting for jeg vil ikke blande mig i hvordan andre lever, så længe de ikke slår deres børn.

Anmeld

18. marts 2011

tazz

Jeg forstår ikke helt .. Hvad er det, der kommer dig ved i den henseende?

Og hvad ville du sige til, hvis nogen kom hen og kritiserede din måde, at bespise dit barn, og dit barns udseende generelt? Synes måske, at der er gået en anelse inflation i, at pege fingre af andre, som ikke gør som een selv.

Anmeld

18. marts 2011

Tkcuf

Jeg gør intet. Jeg ser det ikke som børnemishandling at spise på mac d hveranden dag. Nææ, så vil jeg hellere bruge mit krudt på de rigtige problemer- f.eks dem hvor forældrene slet og ret ikke har råd til mad

Anmeld

18. marts 2011

Laulund87

Det gør jeg ikke noget ved, for det er ikke ulovligt at leve på den måde..

Man kan synes nok så meget, at det er en forkert måde at leve på, men det vedkommer ikke andre.

Anmeld

18. marts 2011

qp

SussieThyssen skriver:

Gå ind og blande sig i andre menneskers valg af livsførsel, hverken kan eller skal man.
Det er ikke naboens ansvar. Kun hvis der er tale om misrøgt eller decideret omsorgsvigt, har man, efter min mening, pligt til at gribe ind.
Men vi kan altså ikke gå og være hinandens vogtere.
Noget andet er, hvis man er venner med naboerne, så kan man godt lade falde et råd på vejen, når man nu alligevel taler om stort og småt, men ellers vil jeg mene, at det må være op til skolen/SP m.m. at rådgive forældrene omkring kost og deslige.

Man må antage som udgangspunkt, at det må være forældrenes ansvar og valg. Ellers går det hen og bliver et diktatursamfund hvor "eliten" og "de der ved bedst" skal bestemme over andre menneskers valg i en uendelighed.

Kærligst
Sussie

Men hvis vi ser naboens madvaner, eks, junkfood, slik og sodavand hver dag... Børnene er blege og ser syge ud - er det så ikke vores pligt, at undrette sundhedsmyndighederne såvel som det også ville være vores pligt at undrette myndighederne ved mistanke anden form for omsorgssvigt?

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

qp skriver:

Hvad gør du ved det?

om folk spiser kinesisk mc-donalds eller røde bøffer rager mig en papfjer, men tæver de deres unger blander jeg mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.