qp skriver:
Men hvordan forholder det sig reelt når det omhandler naboens ungers kost?
Du ser hvordan de lever, møder dem gang på gang på vej på den lokale Mc Donnalds, de er arbejdsløse, overspisere, lever usundt, deres børn lider af overvægt og det er ganske tydeligt for dig hvordan familiebilledet ser ud om 10 år fra nu af!
Hvad gør du ved det?
Og for en god ordens skyld - nej jeg siger ikke at ALLE arbejdsløse, eller overvægtige lever usundt .... Så lad være med og gør det til noget det ikke er. Det er opstillet som en "case" for, at give jer en fornemmelse af hvad det kunne være for en familie.
Gå ind og blande sig i andre menneskers valg af livsførsel, hverken kan eller skal man.
Det er ikke naboens ansvar. Kun hvis der er tale om misrøgt eller decideret omsorgsvigt, har man, efter min mening, pligt til at gribe ind.
Men vi kan altså ikke gå og være hinandens vogtere.
Noget andet er, hvis man er venner med naboerne, så kan man godt lade falde et råd på vejen, når man nu alligevel taler om stort og småt, men ellers vil jeg mene, at det må være op til skolen/SP m.m. at rådgive forældrene omkring kost og deslige.
Man må antage som udgangspunkt, at det må være forældrenes ansvar og valg. Ellers går det hen og bliver et diktatursamfund hvor "eliten" og "de der ved bedst" skal bestemme over andre menneskers valg i en uendelighed.

Kærligst
Sussie
Anmeld