Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2011

qp

Eva. skriver:

Er det din definition af omsorgssvigt der ligger til grund for at du mener usund mad er dette eller hvilken definition går vi ud fra her..?  lyder som titlen på Kari Killens bog om omsorgssvigt men jeg mener ikke at dårlig kost passer ind under hendes definition...

jeg mener ikke at man kan stille det op så firkantet. Jeg tænker at det er hvis der er andre faktorer der spiller ind også at man kan begynde at mene at dårlig kost er en del af et større svigt...stående alene mener jeg bare det er uhensigtsmæssigt for både børn og voksne, men ikke omsorgssvigt...endvidere så er der jo instandser der tager sig af kosten og kroppens fysiske tilstand, f.eks læge og sp.

Nå..det blev en masse "mener, tænker og tror" herfra..

Jamen jeg mener da klart at usund kost og overdrevne dårlige madvaner er omsorgssvigt når nu forskning tydeligvis påviser, at børn både kan få problemer med indlæringsvanskeligheder og væksthemning af urigtig kost.  Titlen er Kari Killéns (fra de gode gamle seminariedage) - men faktum er at omsorgssvigt jo er alles ansvar (Kari Killén eller ej).

Vi har en lovgivning i DK som forpligter os til, at undrette myndighederne hvis vi har mistanke om omsorgssvigt - min tanke er så ......... skal de børn dø af fedme/ ende på døgninstitutioner inden vi reagerer - hvor galt skal det gå før man tager det alvorligt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

qp

wamse skriver:

Jeg kan sagtens forstå dine vinkler på det, men ser det bare i den grad som en overskridelse af privatlivet. 

Hvis børnene viser tegn på mistrivsel, så ville jeg reagere. Men kan desværre ikke bliver mere tydlig på, hvor grænsen er, for jeg hørte også om et par, der var fuldstændig over i den anden grøft, hvor alt skulle være fedtfattigt, og ingen de var veganer. Deres børn kom i seriøse vitaminunderskud, og så burde vi jo også der skride ind. Sådan synes jeg, at der kommer til at opstå flere områder, som er lidt i en gråzone. 

Men jeg synes nu egentlig at dine tanker omkring det er ret relevante, og spændende

Jo men er det ikke også overskridelse af privatlivet hvis vi undretter myndighederne om mistanke om anden form for omsorgssvigt??? Min pointe er, at det jo altid vil være overskridende når vi blander os i hinandens liv - ligemeget om det er grundet det ene eller det andet.

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

qp skriver:

Jamen jeg mener da klart at usund kost og overdrevne dårlige madvaner er omsorgssvigt når nu forskning tydeligvis påviser, at børn både kan få problemer med indlæringsvanskeligheder og væksthemning af urigtig kost.  Titlen er Kari Killéns (fra de gode gamle seminariedage) - men faktum er at omsorgssvigt jo er alles ansvar (Kari Killén eller ej).

Vi har en lovgivning i DK som forpligter os til, at undrette myndighederne hvis vi har mistanke om omsorgssvigt - min tanke er så ......... skal de børn dø af fedme/ ende på døgninstitutioner inden vi reagerer - hvor galt skal det gå før man tager det alvorligt?

Jeg håber ikke seriøst at du tolker den sådan at børn der har været på mc-donalds og spise hver dag hvad jeg rent faktisk tvivler på at nogle danske familier har råd til  gør at de ender på døgninstitution?? så er der da mere indeover end blot deres kost de kan da højst komme på julemærkehjem.

Anmeld

18. marts 2011

Mira0911

Vi kan jo ikke blande os i hvordan folk spiser og lever! 

Jeg selv vil være træt af, hvis nogen blandede sig i hvordan vi spiste.. 

Så må det være omsorgssvigt at få mad udefra 1-2 gange om måneden?

Jeg vil reagere, hvis der er misbrug overfor børn, børn som er underernæret osv - Men heller ikke før..

Anmeld

18. marts 2011

qp

qp skriver:

Og en anden væsentlig ting: overvægt/ mobning/ mistrivsel/ dårligt selvværd/ manglende selvtillid/ social udstødelse???  Det er jo sådanne ting vi har sundhedssystemet til at hjælpe os med når skaden er sket - hvorfor ikke forebygge?????

Anmeld

18. marts 2011

BellaT

qp skriver:

Jeg tænker højt - vær med eller lad være

Ok. Har svaret. Så har da været med.

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

qp skriver:

Og en anden væsentlig ting: overvægt/ mobning/ mistrivsel/ dårligt selvværd/ manglende selvtillid/ social udstødelse???  Det er jo sådanne ting vi har sundhedssystemet til at hjælpe os med når skaden er sket - hvorfor ikke forebygge?????

Vores samfund har aldrig været så oplyst som nu  folk ved da godt hvordan man skal leve

Anmeld

18. marts 2011

slettet_7530

Vi kan jo ikke blande os i hvordan folk spiser og lever! 

Jeg selv vil være træt af, hvis nogen blandede sig i hvordan vi spiste.. 

Så må det være omsorgssvigt at få mad udefra 1-2 gange om måneden?

Jeg vil reagere, hvis der er misbrug overfor børn, børn som er underernæret osv - Men heller ikke før..

Hvem er den rette til at vurdere om et barn er underernæret??  er du det??

Anmeld

18. marts 2011

Mira0911

Albertesmor skriver:

Hvem er den rette til at vurdere om et barn er underernæret??  er du det??

Overhovedet ikke mig! 

Anmeld

18. marts 2011

tazz

qp skriver:

Det sker jo også med børn hvis forældre lever efter andre strikse madvaner. Der er f.eks. talt om, at børn bliver socialt handicappede når de lever så de ikke kan begå sig med de andre.

Skal folk der lever efter "Kernesund familie" metoden så også meldes? Deres børn risikerer både mobning, fejlernæring og indlæringsvanskeligheder, når deres hjerne ikke får fedt nok.

Hvor går grænsen, og hvorfor er DIT mere rigtigt end MIT?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.