Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Aves.

tazz skriver:

WHO anerkeder afhægnighed som en sygdom, så det klassificerers i hvert tilfælde sådan. Så kan man jo altid komme ind på hvad man individuelt mener om sagen.

Men der er jo også en grund til, at alkoholisme er arveligt, det ville det jo ikke være, hvis det ikke lå i generne - og så er vi igen ude i en "men bare fordi det er genetisk er det så en sygdom?". Sygdom betyder faktisk 'en ufrivillig tilstand' og hvis alkoholismen er genetisk betinget, så er det jo en ufrivillig tilstand og dermed en sygdom.

Så er der også alle de andre ting, som kan føre alkoholisme med sig. En depression som dulmes af alkohol, som forstærker depressionen som igen dulmes af mere alkohol osv osv.

Mine papdøtres mor er ragende alkoholiker som følge af en slem depression. Det er absolut ikke sjovt at følge med i på sidelinjen. Hun er nu hjemløs og har kun husly når hun er indlagt på psyk. Min farmor var også alkoholiker, men det var genetisk betinget og min far har også svært ved at styre det, når der komme alkoholiske sager på bordet - så det findes bare ikke i mine forældres hjem.

Men det gen, er det så det der giver afhængighed, for så må det jo være det samme som skaber alle andre former for afhængighed og så er en stor del af danmarks befolkning jo syge...eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

tazz

Eva. skriver:

Men det er anerkendt som en sygdom...så hvis vi siger det er en sygdom, hvorfor er det så at rygning og narkomani(hedder det mon det?) ikke er det?

Det er det jo i princippet også, da afhængighed som helhed er anerkendt som en sygdom

Anmeld

5. marts 2011

Fru Nielsen

Eva. skriver:

Men hvis du går ud fra fakta og det er at det anerkendes som en sygdom...præcis som alle andre sygdomme vi ikke sætter spørgsmålstegn ved...og så er det jeg tænker hvorfor feks rygning ikke er det også og narkomani...? Kan du følge mig....

Kan sagtens følge dig... Og kan man sige at et alkohold misbrug er en sygdom, jamen så må de andre jo også være det! Det er da mest logisk.... I hvert fald efter min mening!  

Anmeld

5. marts 2011

tazz

Men det gen, er det så det der giver afhængighed, for så må det jo være det samme som skaber alle andre former for afhængighed og så er en stor del af danmarks befolkning jo syge...eller?

Tror at man ville få en stor del rygere på nakken, hvis man sagde "Det er også synd for dig, at du ikke kan styre din rygetrang. Det er jo bare fordi du er syg"

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

tazz skriver:

Tror at man ville få en stor del rygere på nakken, hvis man sagde "Det er også synd for dig, at du ikke kan styre din rygetrang. Det er jo bare fordi du er syg"

Men jeg tænker bare hvis det er noget med et afhængighedsgen, så forklarer det vel også en del...nå, men bare tankespind...men folk der er overspisere, det er jo en sygdom, så ja..nå..men pyt...tror jeg skal tænke eksamen frem for det her..

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

Fru Nielsen skriver:

Kan sagtens følge dig... Og kan man sige at et alkohold misbrug er en sygdom, jamen så må de andre jo også være det! Det er da mest logisk.... I hvert fald efter min mening!  

Ja, det tænker jeg også lidt...altså hvis mans er alkohol sådan...hmm..det er svært..

Anmeld

5. marts 2011

skomat

Eva. skriver:

Men det er anerkendt som en sygdom...så hvis vi siger det er en sygdom, hvorfor er det så at rygning og narkomani(hedder det mon det?) ikke er det?

det er et rigtig godt spørgsmål, for så kan alt misbrug jo kaldes en sygdom.

jeg ved ikke hvorfor og hvordan de kan kalde det for en sygdom,

jeg syntes det er fuldt ud forkert at skulle kalde det en sygdom, men det er jo de kloge mennesker der har fundet på det, men hvis du feks. spørger en psykolog, og det har jeg gjort, kaldte hun det ikke en sygdom, så ved ikke helt hvorfor.

bare min mening, om alkoholiger

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

tazz skriver:

Det er det jo i princippet også, da afhængighed som helhed er anerkendt som en sygdom

Så er jeg sgu også syg...pepsi max og kaffe... men jeg kan stoppe hvis jeg vil, og deri er vel forskellen eller?

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

skomat skriver:

det er et rigtig godt spørgsmål, for så kan alt misbrug jo kaldes en sygdom.

jeg ved ikke hvorfor og hvordan de kan kalde det for en sygdom,

jeg syntes det er fuldt ud forkert at skulle kalde det en sygdom, men det er jo de kloge mennesker der har fundet på det, men hvis du feks. spørger en psykolog, og det har jeg gjort, kaldte hun det ikke en sygdom, så ved ikke helt hvorfor.

bare min mening, om alkoholiger

Atså jeg tænker at meget er et symptom...altså der er noget der er galt, skidt, forkert, svært...og så dulmer man det ved at drikke, spise, ryge, sniffe eller hvordan man nu kan dulme det der er svært eller gør ondt..men det er bare min tanke.

Læste engang at kvinder tager piller og mænd drikker...altså den gruppe som dulmer noget...og sådan meget firkantet sat op.

Anmeld

5. marts 2011

tazz

Eva. skriver:

Så er jeg sgu også syg...pepsi max og kaffe... men jeg kan stoppe hvis jeg vil, og deri er vel forskellen eller?

ja, det vil jeg tro. Ellers vil jeg gerne have hjælp for min choko-holisme! Eller .. nej, det tror jeg alligevel ikke at jeg vil.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.