Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

skomat

Eva. skriver:

Det har jeg læst flere steder og tænkte på om narkomani og evt også rygning så også kan klassificeres som en sygdom...eller hvad skal der til for at man kan sige det er en sygdom...

Er lige nysgerrig for har aboslut ingen erfaring eller kendskab til akoholisme, heldigvis men også desværre da jeg sikkert også vil komme i kontakt med denne gruppe mennesker gennem min udd.

Men hvad siger I..hvad er forskellen og hvorfor er det ene en sygdom og ikke det andet...?

KH Eva..som fandme skal i gang med den opgave...NUUUUU

hejsa

jeg vil aldrig kalde et misbrug for en sygdom, lige meget hvilket misbrug der er tale om.

men det kan godt være arveligt på en måde, min kærestes far har et misbrug med alkohol og desværre har min kæreste også haft det, sådan er det tit at det bliver lidt i familien.

men ingen sygdom.

håber det kan bruges lidt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

<3

TbCp skriver:

Men er det virkelig bevist at der er sådan et gen.... eller er det nærmere en "dårlig undskyldning" (forstå mig ret)...
Jeg har godt hørt om det, men har ikke hørt eller læst noget der sådan rigtigt har overbevist mig...

Ja det er blevet bevist. Jeg mener at definitionen var at der var en markant forskel i et center hos nogle misbrugere frem for andre misbrugere og at denne forskel var genetisk betinget. Altså at det er arvelig.

Nu må du ikke bede om dokumentation for jeg kan ikke huske nærmere og har ikke tid til at lede selv i dag

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

TbCp skriver:

Ja jeg tror desværre det sidder dybt begravet i mig.... og som voksen ved jeg jo godt hvordan det hænger sammen, og hvad den afhængighed gør og hvor svær den er.... men det er bare oftest den lille pige der træder forrest når der snakkes om det, og som bare mærker svigtet...

Jeg har så valgt at cutte forbindelsen, da det for min skyld, var det letteste.

Åhh, det er sgu noget af en belastning at leve med... må være hårdt...øv, altså...

Men ja, nok bedre så at droppe kontakten helt...

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

Kirle skriver:

Ja det er blevet bevist. Jeg mener at definitionen var at der var en markant forskel i et center hos nogle misbrugere frem for andre misbrugere og at denne forskel var genetisk betinget. Altså at det er arvelig.

Nu må du ikke bede om dokumentation for jeg kan ikke huske nærmere og har ikke tid til at lede selv i dag

Men burde rygning, narkomani osv ikke også være en sygdom så...for der er vel også det der misbrugsgen eller? det har jeg da læst om et sted...

Anmeld

5. marts 2011

<3

Eva. skriver:

Men at "Vælge" er vel ikke altid et valg...jo man vælger at sætte flasken til munden, men hvis der ligger noget til grund som man ikke selv magter at styre, så er det jo ikke som sådan et valg, men mere en konsekvens af noget man har i sig, dårlige oplevelser, psykisk sygdom, overgreb og vold i barndommen, omsorgssvigt osv...giver det mening eller?

Nu går du ind i social arv eller miljø og påvirkninger derfra. Det er to seperate ting. Uanset om du er socialt belastet eller ej kan du have "afhængighedsgenet". At der nok så er et stort sammenfald imellem de to grupper er højst sandsynligt ikke et tilfælde.

Anmeld

5. marts 2011

otlitrom

TbCp skriver:

Ja jeg tror desværre det sidder dybt begravet i mig.... og som voksen ved jeg jo godt hvordan det hænger sammen, og hvad den afhængighed gør og hvor svær den er.... men det er bare oftest den lille pige der træder forrest når der snakkes om det, og som bare mærker svigtet...

Jeg har så valgt at cutte forbindelsen, da det for min skyld, var det letteste.

Det kunne jeg have skrevet! Det er præcis barnet der træder foran...!

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

skomat skriver:

hejsa

jeg vil aldrig kalde et misbrug for en sygdom, lige meget hvilket misbrug der er tale om.

men det kan godt være arveligt på en måde, min kærestes far har et misbrug med alkohol og desværre har min kæreste også haft det, sådan er det tit at det bliver lidt i familien.

men ingen sygdom.

håber det kan bruges lidt

Men det er anerkendt som en sygdom...så er det bare jeg tænker om andre misbrug så ikke også er en sygdom...hvori er forskellene...?

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Kirle skriver:

Nej det er så i orden

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Eva. skriver:

Åhh, det er sgu noget af en belastning at leve med... må være hårdt...øv, altså...

Men ja, nok bedre så at droppe kontakten helt...

Det var ihvertfald det rette for mig, hvis jeg skulle have et godt liv! Og jeg fortryder det egentlig ikke.

Anmeld

5. marts 2011

<3

Eva. skriver:

Men burde rygning, narkomani osv ikke også være en sygdom så...for der er vel også det der misbrugsgen eller? det har jeg da læst om et sted...

JO hvis "afhængighedsgenet" er en faktor. Men hvordan skal man bestemme det?

Det bliver noget skørt noget at definere. At skelne mellem to grupper, en der ikke kan gøre for det og en der selv er uden om det. Det lugter lidt for meget af førstegrads og andensgradsmennesker til min smag...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.