Ja, jeg er opvokset med at aloholisme er en sygdom. En uhelbredelig sygdom, som skal anerkendes som en sygdom. Mine forældre er begge to ædrue alkoholikere, og selv om de ikke har drukket i min levetid, er jeg alligevel påvirket af det.
Jeg ved at det ikke er en selvfølge at de er ædrue og at mine søskende og jeg har været så heldige at have dem. De går begge to til AA møder hver uge, og en gang om året fejrer vi deres 'fødselsdag'. Min mor bliver 23 år i år, og min far 22.
De dage betyder meget for mig og min familie. De har ikke rørt alkohol i alle disse år! Er det ikke fantastisk? 
Jeg vil ikke sige at jeg lever i frygt for at de falder i igen, fordi det har jeg ikke oplevet, og regner heller ikke med at opleve det, netop fordi de har accepteret at de ikke kan leve et liv med alkohol. Min far faldt i igen et par gange før han for alvor blev ædru, og det var netop fordi han troede, at han godt kunne styre det og så kun drikke en enkelt øl. Men det kan de ikke, derfor drikker de slet ikke.
Jeg er så genetisk disponeret og har altid fået at vide at jeg skal være meget obs på det. Min storebror er alkoholiker, ædru i øjeblikket 
Så jeg ved hvordan det er at leve med en ikke ædru alkoholiker i familien, og selv om han er utrolig god til at gemme det, så lider vi alle sammen under det. Man bliver med-alkoholiker og laver en masse undskylninger for personen osv. Mig og mine søskende tænker ikke længere så meget over, at min storebror i perioder bor hjemme, får penge fra mine forældre og ikke arbejder. Om det f. eks. var min storesøster som flyttede hjem og begyndte at "nasse" på mine forældre, ville det ses som meget uacceptabelt og jeg tror vi allesammen ville se det som særbehandling. Men det gør vi ikke med min storebror, og det har jeg ikke tænkt på før end for nogle måneder siden. Hvor med-afhængige vi faktiskt er.
Jeg tror det er svært for os skandinavere at se det som en sygdom. Vi lever i et meget alkoholiseret-kulturelt samfund, hvor det nærmest er acceptabelt at drikke så meget som vi nu gør. Hvor mange kender ikke en, eller er i familie med en som drikker for meget, uden at det bliver set som et problem?
Der findes ikke mange uddannelser idenfor alkoholisme og andet misbrug her i skandinavien. Men i USA er de for længe siden gået i gang med det. Jeg overvejer selv at uddanne mig til det, men synes at det er lidt latterligt at det rent faktisk ikke findes så mange uddannelser indenfor præcis dette område. Der kom en helt ny uddannelse i 2010, http://www.kongensoe.dk/ny-uddannelse-om-narkotika-og-alkohol .. og så ved jeg at man kan uddane sig til misbrugskonsulent. ( http://www.ug.dk/uddannelser/andreerhvervsrettedeuddannelser/andreuddsocialogsundhed/misbrugskonsulent.aspx 
Undervisninsafgiften skal man dog selv sørge for, og det viser jo i sig selv, at alkoholisme og misbrug ikke rigtig bliver taget alvorligt her i Danmark. Desværre...
Nu siger jeg ikke, at der ikke er flere gode misbrugskonsulenter rundt omkring, for jeg har kendskab til nogle helt fantastiske, men der mangler uddannelser indenfor området..