Eva. skriver:
Det har jeg læst flere steder og tænkte på om narkomani og evt også rygning så også kan klassificeres som en sygdom...eller hvad skal der til for at man kan sige det er en sygdom...
Er lige nysgerrig for har aboslut ingen erfaring eller kendskab til akoholisme, heldigvis men også desværre da jeg sikkert også vil komme i kontakt med denne gruppe mennesker gennem min udd.
Men hvad siger I..hvad er forskellen og hvorfor er det ene en sygdom og ikke det andet...?
KH Eva..som fandme skal i gang med den opgave...NUUUUU
JA...det er en sygdom, men udsprunget af noget andet.
For et par år eller tre siden fandt engelske forskere ud af, at 80 af alle alkoholikere lider af manglende signalstoffer i hjernen, som igen medfører svær depression.
Ved behandling med antideprissive midler, samt tilførsel af signalstoffer, forsvandt alkoholismen og de ramte kunne i over 50% af tilfældene lægge alkoholen helt på hylden og få et normalt liv.
Derudover skyldes trangen til stoffer og/eller alkohol et defekt gen, som skulle bremse lysten til at indtage umådeholdne mængder af stofferne/alkoholen, iøvrigt dækker dette gen også ludomani m.m.
Det er nemlig sådan, at når en med denne gendefekt indtager alkohol/stoffer eller spiller m.m. frigøres der et hormon som stimulerer en bestemt form for lystfølelse og belønningseffekt, og det er denne belønningseffekt, som gør en afhængi.
Men..det har intet med rygning at gøre.
Man undersøgte ved samme lejlighed om rygere skulle have samme defekt...men det har vi altså ikke 

Kærligst
Sussie
Anmeld