Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Tina&Laura

Eva. skriver:

Det har jeg læst flere steder og tænkte på om narkomani og evt også rygning så også kan klassificeres som en sygdom...eller hvad skal der til for at man kan sige det er en sygdom...

Er lige nysgerrig for har aboslut ingen erfaring eller kendskab til akoholisme, heldigvis men også desværre da jeg sikkert også vil komme i kontakt med denne gruppe mennesker gennem min udd.

Men hvad siger I..hvad er forskellen og hvorfor er det ene en sygdom og ikke det andet...?

KH Eva..som fandme skal i gang med den opgave...NUUUUU

Min far lider af alkoholisme så har det meget tæt på kroppen.

Narkotika og cigaretter er bare et (mis)brug.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

Tina&Laura

Eva. skriver:

http://www.beusen.dk/sygdomme.htm

http://www.12stepping.dk/sygdommen.asp

Det er en sygdom...som også mange har skrevet herinde..men er det så ikke også en sygdom at være afhængig af rygning, narko og kaffe/cola, eller?

Vil se det som en social arv og ikke en sygdom.

Anmeld

5. marts 2011

Tulle28

Eva. skriver:

Det har jeg læst flere steder og tænkte på om narkomani og evt også rygning så også kan klassificeres som en sygdom...eller hvad skal der til for at man kan sige det er en sygdom...

Er lige nysgerrig for har aboslut ingen erfaring eller kendskab til akoholisme, heldigvis men også desværre da jeg sikkert også vil komme i kontakt med denne gruppe mennesker gennem min udd.

Men hvad siger I..hvad er forskellen og hvorfor er det ene en sygdom og ikke det andet...?

Åhh jeg ved det ærlig talt ikke... Jeg har det meget tæt inde på livet, da både min onkel og far har et alkoholpproblem - min far er heldigvis tørlagt nu, da hans krop begyndte at stå af. Det er jo meget "populært" om man så må sige, at kalde det en sygdom, og det kan da også godt være at der er nogle som er mere disponerede end andre for at blive alkoholikere, men jeg ser det mest som en dårlig vane som tager overhånd. At kalde det en sygdom synes jeg på en eller anden måde er lidt letkøbt? Og jeg kan jo både se det herhjemme og på mine veninder - den ene dag skal man have et glas vin til maden, så bliver det til et glas vin mens man laver maden OG et glas til maden og har man haft en dårlig dag, er det også OK lige at tage et glas vin eller to. Og hvis man ikke lige passer på, kan det nemt tage overhånd. Jeg er temmelig hys omkring alkohol pga. min baggrund, så det får aldrig LOV at tage overhånd herhjemme. Min datter skal ikke, ligesom jeg, vokse op med alkoholiserede forældre - det vil jeg simpelthen ikke byde min datter!

Anmeld

5. marts 2011

tinasmor

Jeg tror (ved intet om det) at nogle personer af den ene eller anden grund er mere forudsagt til at blive f.eks afhængige af alkohol, nako osv. end andre. Om det er gener eller miljø eller begge dele ved jeg ikke. Men jeg ville ikke kalde det en sygdom.

Det er en afhængighed, ligesom f.eks overspisere osv.

Anmeld

5. marts 2011

4xGreve

Eva. skriver:

Ja det vil jeg personligt mene det er, for det er jo tit noget som er i forbindelse med noget psykisk plus det er jo en afhænighedstilstand og de kan ikke selv se problemet og jeg er af den dybe opfattelse at hvis det ikke er en sygedom ja så ved jeg godtnok ikke hvad det er for jeg mener bestemt at de går ind under flere forskllige former for sygedom.

held og lykke med din opgave

Anmeld

5. marts 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

JA...det er en sygdom, men udsprunget af noget andet.
For et par år eller tre siden fandt engelske forskere ud af, at 80 af alle alkoholikere lider af manglende signalstoffer i hjernen, som igen medfører svær depression.
Ved behandling med antideprissive midler, samt tilførsel af signalstoffer, forsvandt alkoholismen og de ramte kunne i over 50% af tilfældene lægge alkoholen helt på hylden og få et normalt liv.

Derudover skyldes trangen til stoffer og/eller alkohol et defekt gen, som skulle bremse lysten til at indtage umådeholdne mængder af stofferne/alkoholen, iøvrigt dækker dette gen også ludomani m.m.

Det er nemlig sådan, at når en med denne gendefekt indtager alkohol/stoffer eller spiller m.m. frigøres der et hormon som stimulerer en bestemt form for lystfølelse og belønningseffekt, og det er denne belønningseffekt, som gør en afhængi.

Men..det har intet med rygning at gøre.
Man undersøgte ved samme lejlighed om rygere skulle have samme defekt...men det har vi altså ikke

Kærligst
Sussie

Anmeld

5. marts 2011

4xGreve

tinasmor skriver:

Jeg tror (ved intet om det) at nogle personer af den ene eller anden grund er mere forudsagt til at blive f.eks afhængige af alkohol, nako osv. end andre. Om det er gener eller miljø eller begge dele ved jeg ikke. Men jeg ville ikke kalde det en sygdom.

men afhænighed er da også en sygedom som man skal have hjælp til...

Anmeld

5. marts 2011

tazz

tinasmor skriver:

Overspisning er - ligesom anoreksi - en spiseforstyrrelse, som handler en del om kontrol og derfor er psykisk sygdom. De kan lige så meget tage sig sammen og bare stoppe med at spise, som anoretikere bare kan tage sig sammen og begynde at spise. Det er bare ikke lige så anerkendt med overspisning, af uransagelige årsager

Anmeld

5. marts 2011

tinasmor

WiitrioeN skriver:

men afhænighed er da også en sygedom som man skal have hjælp til...

Ja, jeg skriver da heller ikke, at man ikke skal have hjælp for sin afhægighed

Anmeld

5. marts 2011

4xGreve

tinasmor skriver:

Ja, jeg skriver da heller ikke, at man ikke skal have hjælp for sin afhægighed

det har jeg skam heller aldrig sagt, men jeg mener stadig at afhænighed er en sygdom!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.