Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Fru Nielsen

Eva. skriver:

Ja, det tænker jeg også lidt...altså hvis mans er alkohol sådan...hmm..det er svært..

Altså igen har jeg jo overhovedet ingen kenskab til nogen af de forskellige afhængligheds former, men jeg syntes sku ærlig talt at en misbruger bliver en smule undskyld hvis de kan stå og sige, jamen jeg gør det ikke med vilje, det er fordi jeg er syg....

Altså, er den ikke lidt for let og komme med??

Alkohold, narko eller rygning jamen man kan få hjælp til at stoppe, og der er kun EN som kan tage det valg så hvis den ene person bruger som undskyldning at det er en sygdom, så syntes jeg ærlig talt den person pisser på dem der ligger dødsyge af kræft....

Lyder mærkeligt når jeg sidder og skriver det ned, men forstår du en lille smule af hvor jeg vil hen???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

Aves.

tazz skriver:

ja, det vil jeg tro. Ellers vil jeg gerne have hjælp for min choko-holisme! Eller .. nej, det tror jeg alligevel ikke at jeg vil.

Åh for dælen, den lider jeg også af...men det skulle give større bryster... men sikkert også større alt det andet...

Anmeld

5. marts 2011

Lone Jakobsen

har desværre ikke tid til at læse de andre svar...men da jeg har det meget inde på livet... bliver jeg nød til at tro på at alkoholisme er en sygdom. jeg kan ikke på nogen måde forestille mig at man ville ønske at leve i et sådan helvede, hvis man ikke var syg.

Anmeld

5. marts 2011

Chalala85

Nu har jeg alkoholisme meget tæt inde på livet. Jeg vil sige både og til det er en sygdom. Mange kan ikke fungere uden alkoholden lidt ligesom hvis de skulle have medicin. Tilgengæld er det et valg de har taget og mange har svært ved selv at se det valg de har taget skader dem selv og andre. Hvis en alkoholiker ikke selv kan se de har et problem ja så træder man vande. De kan ikke se "normalt" på almindelige ting længere og de brebrejder tit og ofte andre for deres alkohol problem. De sammenligner det med folk som spiser meget slik eks. vis.

Men kort sagt, i mine øjne er alkoholisme en psykisk lidelse som desværre bevirker medmennesker psykisk og dem selv både psykisk og fysisk.

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

Fru Nielsen skriver:

Altså igen har jeg jo overhovedet ingen kenskab til nogen af de forskellige afhængligheds former, men jeg syntes sku ærlig talt at en misbruger bliver en smule undskyld hvis de kan stå og sige, jamen jeg gør det ikke med vilje, det er fordi jeg er syg....

Alkohold, narko eller rygning jamen man kan få hjælp til at stoppe, og der er kun EN som kan tage det valg så hvis den ene person bruger som undskyldning at det er en sygdom, så syntes jeg ærlig talt den person pisser på dem der ligger dødsyge af kræft....

Lyder mærkeligt når jeg sidder og skriver det ned, men forstår du en lille smule af hvor jeg vil hen???

Kan godt forstå hvad du mener...

Jeg tror bare der ligger noget dybere i mennesker der kommer ud i et misbrug...jeg tror ikke på det bare er et valg eller noget man bare lan komme ud af..nogle kan, ligesom nogle bare kan tabe sig og stoppe med at ryge uden problemer, men det er jo desværre ikke alle der bare kan.

Jeg tror på at i mange tilfælde så er misbruget "Bare" et symptom..at der er noget dybere der ligger i det....ikke for at det skal være en sovepude for hverken misbrugerne eller de pårørende, men måske for at man skal tage fat og anskue det på en anden måde.

Men lige meget hvad, så skal det menneske der har et misbrug jo ville ud af det på den ene eller anden måde...men spørgsmålet er jo så hvordan denne kan komme ud af og det om personen har ressourcerne til det.

Jeg ved at det ikke bare er lige at gøre selvom man kan vil ændre noget som man egentlig også godt kan se er skidt og uhensigtsmæssigt...men der er bare så mange faktorer der spiller ind...

Svært at forklare på skrift...men ja, jeg tror på at der på en eller anden måde er noget sygt/forkert i mennesket der skaber et misbrug...og det er der der skal tages fat for at komme ud af det..for at nævne overvægt igen, da det jo er det jeg har oplevet på egen krop..der var løsningen for mig at tage fat indeni og finde ud af hvorfor, for at ændre min adfærd og dermed ændrer symptomet, som fedmen jo var....og lige netop den måde at anskue vægttab på er der meget fokus på lige nu...men tja,..det er jo ikke bare lige til...eller sort og hvidt..

Anmeld

5. marts 2011

skomat

Eva. skriver:

Atså jeg tænker at meget er et symptom...altså der er noget der er galt, skidt, forkert, svært...og så dulmer man det ved at drikke, spise, ryge, sniffe eller hvordan man nu kan dulme det der er svært eller gør ondt..men det er bare min tanke.

Læste engang at kvinder tager piller og mænd drikker...altså den gruppe som dulmer noget...og sådan meget firkantet sat op.

i psykitrien kalder de det en dirgonose, ved siden af den personen har i forvejen.

men i det hele taget syntes jeg bare det er for nemt at kalde det en sygdom, som om det gør det i orden at de bare drikker, jeg ved godt de kan drikke sig til sygdomme, og stadig der vil jeg sige det er deres egen skyld, selvom det er godkent som en sygdom vil jeg stadig ikke se det på den måde.

det er jo fordi livet gør for ond eller er for svært, men det er det jo for os alle, og så tror de det bliver nemmer ved at drikke for at glemme, det er jo derfor jeg ikke kunne finde på at kalde det en sygdom.

men nu har en også levet med en der var det, nok derfor jeg ser sådan på det

Anmeld

5. marts 2011

tazz

Fru Nielsen skriver:

Synes måske at det er en lidt kold holdning.

der er jo en grund til, at WHO har brugt tid på at anerkende det som en sygdom. Det er jo videnskabeligt bevist at nogle bærer misbrugsgenet. Det vil sige, at de er temmelig screwed, hvis de begynder på noget som tricker det gen. Det er temmelig ufrivilligt og kan ikke bare afhjælpes med lidt psykolog samtaler og antabus.

Kan ikke se hvordan de pisser på kræftpatienter? Det er jo vidt forskellige sygdomme. Og nogle af de patienter ligger der jo fordi de har røget i mange år.

Anmeld

5. marts 2011

Fru Nielsen

Eva. skriver:

Kan godt forstå hvad du mener...

Jeg tror bare der ligger noget dybere i mennesker der kommer ud i et misbrug...jeg tror ikke på det bare er et valg eller noget man bare lan komme ud af..nogle kan, ligesom nogle bare kan tabe sig og stoppe med at ryge uden problemer, men det er jo desværre ikke alle der bare kan.

Jeg tror på at i mange tilfælde så er misbruget "Bare" et symptom..at der er noget dybere der ligger i det....ikke for at det skal være en sovepude for hverken misbrugerne eller de pårørende, men måske for at man skal tage fat og anskue det på en anden måde.

Men lige meget hvad, så skal det menneske der har et misbrug jo ville ud af det på den ene eller anden måde...men spørgsmålet er jo så hvordan denne kan komme ud af og det om personen har ressourcerne til det.

Jeg ved at det ikke bare er lige at gøre selvom man kan vil ændre noget som man egentlig også godt kan se er skidt og uhensigtsmæssigt...men der er bare så mange faktorer der spiller ind...

Svært at forklare på skrift...men ja, jeg tror på at der på en eller anden måde er noget sygt/forkert i mennesket der skaber et misbrug...og det er der der skal tages fat for at komme ud af det..for at nævne overvægt igen, da det jo er det jeg har oplevet på egen krop..der var løsningen for mig at tage fat indeni og finde ud af hvorfor, for at ændre min adfærd og dermed ændrer symptomet, som fedmen jo var....og lige netop den måde at anskue vægttab på er der meget fokus på lige nu...men tja,..det er jo ikke bare lige til...eller sort og hvidt..

Ja altså der er det jo tit de sociale arv, eller noget psygisk der gør man ender i et misbrug... Men der er hjælp og hente hvis man selv vil indrømme man har et problem/er syg og vil have hjælpen for at komme ud af sit misbrug. Det ligger ofte utrolig dybt i folk, men jeg har stadig personligt svært ved at kalde et misbrug for en sygdom....

Rigtig spændende emne faktisk!

Anmeld

5. marts 2011

<3mineguldklumper<3

akoholisme er en sygdom.

Anmeld

5. marts 2011

Fru Nielsen

tazz skriver:

Synes måske at det er en lidt kold holdning.

der er jo en grund til, at WHO har brugt tid på at anerkende det som en sygdom. Det er jo videnskabeligt bevist at nogle bærer misbrugsgenet. Det vil sige, at de er temmelig screwed, hvis de begynder på noget som tricker det gen. Det er temmelig ufrivilligt og kan ikke bare afhjælpes med lidt psykolog samtaler og antabus.

Kan ikke se hvordan de pisser på kræftpatienter? Det er jo vidt forskellige sygdomme. Og nogle af de patienter ligger der jo fordi de har røget i mange år.

Ja det er en kold holdning... Og havde måske også set anderledes på det hvis jeg havde haft en misbruger tæt på, men det har jeg ikke så kan kun tale ud fra hvordan jeg føler lige pt....

Jeg ved skam godt at der skal mere end bare et par samtaler og antabus til for at komme ud af et misbrug. Men der findes centere for misbrugere hvor de kan få den hjælp de skal bruge for at komme ud af deres misbrug.....

For at stille det hårdt op... Som kraftpatient kan du ikke tage på et center, få hjælp og blive rask..... Som misbruger har man et valg (og ved godt det kan være utrolig svært, men det er der) Det har man ikke som kraftramt....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.