Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Aves.

http://www.beusen.dk/sygdomme.htm

http://www.12stepping.dk/sygdommen.asp

Det er en sygdom...som også mange har skrevet herinde..men er det så ikke også en sygdom at være afhængig af rygning, narko og kaffe/cola, eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

nielsen80

Eva. skriver:

Jamen, jeg tænker også det "bare" er et misbrug og er helt bevidst om det ikke er et direkte valg fra misbrugeren, at der er mange faktorer der spiller ind...men det med det er en sygdom kunne jeg godt tænke mig at høre mere om, nemlig...for hvorfor er det en sygdom...?

Uden at vide meget om det, mener jeg at have hørt, at man kan være genetisk disponeret for alkoholisme eller misbrug generelt. Tror man kalder det et afhængighedsgen. Kan man i så fald kalde det en sygdom, ved jeg ikke rigtigt.

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

TbCp skriver:

Det er ihvertfald svært for mig at forstå hvordan man kan fravælge en datter i forhold til alkohol... men det er jo en helt anden snak

Åhh, det kan jeg sørme godt forstå...men ville det mon ændre noget i dig hvis du anskuede det som om han var et sygt menneske...eller mon det skete bare er sket og sidder i en som den lille pige/dreng man vard er blev svigtet?

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Kirle skriver:

Jeg synes de eksempler du kommer med alle er karaktereriseret ved at der er en psykisk brist der er medvirkende til at det bliver så slemt.

Dvs. at man vælger selv om man vil drikke, ryge, tage narko osv. men forskere har bevist at der er et "afhængighedsgen" som gør at nogen bliver afhængige fra første sip, sug eller lign. Og det er deri at sygdommen kommer til udtryk så om sige.

Jeg har selv haft både alkoholisme og narkomisbrug tæt på i familien og jeg ved hvor let og hurtigt jeg blev afhængig af cigaretter  så jeg går idag en STOR bue udenom alt der kan gøre jeg falder i den kategori. For jeg ved at jeg også har det "afhængighedsgen" i mig og ønsker selv at være i kontrol i mit liv.

Men er det virkelig bevist at der er sådan et gen.... eller er det nærmere en "dårlig undskyldning" (forstå mig ret)...
Jeg har godt hørt om det, men har ikke hørt eller læst noget der sådan rigtigt har overbevist mig...

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

TbCp skriver:

Men er det virkelig bevist at der er sådan et gen.... eller er det nærmere en "dårlig undskyldning" (forstå mig ret)...
Jeg har godt hørt om det, men har ikke hørt eller læst noget der sådan rigtigt har overbevist mig...

De link jeg har fundet som jeg lagde ind i tråden der står at det er en anerkendt sygdom...men, tja...

Anmeld

5. marts 2011

<3

Eva. skriver:

http://www.beusen.dk/sygdomme.htm

http://www.12stepping.dk/sygdommen.asp

Det er en sygdom...som også mange har skrevet herinde..men er det så ikke også en sygdom at være afhængig af rygning, narko og kaffe/cola, eller?

Som jeg var inde på før så mener jeg at det er en blanding. For man vælger selv at starte en potentiel afhængighed, men hvis man har et "afhængighedsgen" så er det fortsatte misbrug en sygdom.

Hvilket er en lidt skør definition ja, men jeg tror ikke man kommer det nærmere.

Man vælger jo også selv om man kommer i behandling eller bare lader stå til.

Anmeld

5. marts 2011

Tennamor

Jeg vil klart mene, at alkoholisme er en sygdom. Jeg har desværre haft det alt for tæt på livet, da jeg vil betegne det meste af min familie som alkoholikere.

Jeg gik en kort tid hos al-anon (en gruppe for familiemedlemmer til alkoholikere) og de har skrevet følgende på deres hjemmeside:

Hvad er alkoholisme?

Mange autoriteter, herunder den amerikanske lægeforening, ser på alkoholisme som en sygdom, der kan standses, men ikke helbredes. Et af symptomerne er en ukontrollabel trang til at drikke. Alkoholisme er en fremadskridende sygdom, og så længe alkoholikeren fortsætter med at drikke, vil trangen forstærkes.

Anmeld

5. marts 2011

otlitrom

Min mor har været i utallige behandlinger (uden effekt) og har fet flere forskellige forklaringer med sig derfra, som vi jo så skulle kunne forstå og tilgive hende af

Men hun har i hvert fald nævnt noget med en sygdom, og at de mangler et stof i hjernen, som de forsøger at få gennem alkoholen... Det lyder -i mine farvede ører- som en bodega-historie, men jeg ved det ikke....

Jeg har selv fået at vide, at manden på bænken, og direktøren i banken ikke lider af den samme alkoholisme.... men øllen smager vel ens? (det var blot et eksempel på personer!!)

Jeg er ALT for forudindtaget og farvet til at deltage i denne debat. Jeg ville bare lige dele, at forklaringen med sygdom i hvert fald har været fremme!

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Eva. skriver:

Åhh, det kan jeg sørme godt forstå...men ville det mon ændre noget i dig hvis du anskuede det som om han var et sygt menneske...eller mon det skete bare er sket og sidder i en som den lille pige/dreng man vard er blev svigtet?

Ja jeg tror desværre det sidder dybt begravet i mig.... og som voksen ved jeg jo godt hvordan det hænger sammen, og hvad den afhængighed gør og hvor svær den er.... men det er bare oftest den lille pige der træder forrest når der snakkes om det, og som bare mærker svigtet...

Jeg har så valgt at cutte forbindelsen, da det for min skyld, var det letteste.

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

Som jeg var inde på før så mener jeg at det er en blanding. For man vælger selv at starte en potentiel afhængighed, men hvis man har et "afhængighedsgen" så er det fortsatte misbrug en sygdom.

Hvilket er en lidt skør definition ja, men jeg tror ikke man kommer det nærmere.

Man vælger jo også selv om man kommer i behandling eller bare lader stå til.

Men at "Vælge" er vel ikke altid et valg...jo man vælger at sætte flasken til munden, men hvis der ligger noget til grund som man ikke selv magter at styre, så er det jo ikke som sådan et valg, men mere en konsekvens af noget man har i sig, dårlige oplevelser, psykisk sygdom, overgreb og vold i barndommen, omsorgssvigt osv...giver det mening eller?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.