Er alkoholisme en sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.844 visninger
80 svar
0 synes godt om
5. marts 2011

Aves.

Det har jeg læst flere steder og tænkte på om narkomani og evt også rygning så også kan klassificeres som en sygdom...eller hvad skal der til for at man kan sige det er en sygdom...

Er lige nysgerrig for har aboslut ingen erfaring eller kendskab til akoholisme, heldigvis men også desværre da jeg sikkert også vil komme i kontakt med denne gruppe mennesker gennem min udd.

Men hvad siger I..hvad er forskellen og hvorfor er det ene en sygdom og ikke det andet...?

KH Eva..som fandme skal i gang med den opgave...NUUUUU

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

TbCp

Hmm... nej... jeg vil ikke sige det er en sygdom... men skal nok tænke lidt mere over det inden jeg kommer med et ordentligt svar

Men glæder mig da til at læse hvad andre siger...

Hilsen Tina, som desværre har (haft) alkoholisme tæt inde på livet!

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

TbCp skriver:

Hmm... nej... jeg vil ikke sige det er en sygdom... men skal nok tænke lidt mere over det inden jeg kommer med et svar

Men glæder mig da til at læse hvad andre siger...

Hilsen Tina, som desværre har (haft) alkoholisme tæt inde på livet!

Jamen, jeg tænker også det "bare" er et misbrug og er helt bevidst om det ikke er et direkte valg fra misbrugeren, at der er mange faktorer der spiller ind...men det med det er en sygdom kunne jeg godt tænke mig at høre mere om, nemlig...for hvorfor er det en sygdom...?

Anmeld

5. marts 2011

sarahb

det er et misbrug og det er et misbrug ma vælger og så kan det blive til en sygdom i sværre tilfælde... jeg synes det er for nemt for misbrugere at sige.. jaaaamen det er jo en sygdom....

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Eva. skriver:

Jamen, jeg tænker også det "bare" er et misbrug og er helt bevidst om det ikke er et direkte valg fra misbrugeren, at der er mange faktorer der spiller ind...men det med det er en sygdom kunne jeg godt tænke mig at høre mere om, nemlig...for hvorfor er det en sygdom...?

Ja jeg mener også at det er et misbrug... intet andet...

Men jeg er nok heller ikke den rette til at svare, da jeg har det så tæt på, og det kun har gjort dumme/grimme ting for mig, så jeg virkelig intet har til overs!

Anmeld

5. marts 2011

mulle7430

jeg tror ikke jeg vil kalde det sygdom det er vel en afhængighed ( håber du kan læse det det er nok stavet forkert  ) men det jo noget der er SÅ svært og komme ud af igen

Anmeld

5. marts 2011

Aves.

TbCp skriver:

Ja jeg mener også at det er et misbrug... intet andet...

Men jeg er nok heller ikke den rette til at svare, da jeg har det så tæt på, og det kun har gjort dumme/grimme ting for mig, så jeg virkelig intet har til overs!

Åh, det kan jeg egentlig godt følge...så er det ikke noget man har lyst til at undskylde...og lige meget hvad, er man syg så skylder man egentlig også sin familie er gøre noget for at blive rask, så ikke man sårer...men det er jo så let bare at sidde og sige her...og jeg har jo som skrevet ingen personlig erfaring...

Gør mig ondt du har haft dumme oplevelser...

Anmeld

5. marts 2011

<3

Jeg synes de eksempler du kommer med alle er karaktereriseret ved at der er en psykisk brist der er medvirkende til at det bliver så slemt.

Dvs. at man vælger selv om man vil drikke, ryge, tage narko osv. men forskere har bevist at der er et "afhængighedsgen" som gør at nogen bliver afhængige fra første sip, sug eller lign. Og det er deri at sygdommen kommer til udtryk så om sige.

Jeg har selv haft både alkoholisme og narkomisbrug tæt på i familien og jeg ved hvor let og hurtigt jeg blev afhængig af cigaretter  så jeg går idag en STOR bue udenom alt der kan gøre jeg falder i den kategori. For jeg ved at jeg også har det "afhængighedsgen" i mig og ønsker selv at være i kontrol i mit liv.

Anmeld

5. marts 2011

TbCp

Eva. skriver:

Åh, det kan jeg egentlig godt følge...så er det ikke noget man har lyst til at undskylde...og lige meget hvad, er man syg så skylder man egentlig også sin familie er gøre noget for at blive rask, så ikke man sårer...men det er jo så let bare at sidde og sige her...og jeg har jo som skrevet ingen personlig erfaring...

Gør mig ondt du har haft dumme oplevelser...

Det er ihvertfald svært for mig at forstå hvordan man kan fravælge en datter i forhold til alkohol... men det er jo en helt anden snak

Anmeld

5. marts 2011

Noneother

Nej det er ikke en sygdom.
men i mange tilfælde ligger der sygdom (som fx. Depression el. lign.) til grund for misbruget.
Her snakker jeg selvfølgelig Narko og alkoholisme, hvor det simpelthen er en form for virkelighedsflugt, og ofte det eneste der pt. gør at misbrugeren kan overskue sin hverdag.

Cira - Der i den grad har haft det tæt inde på livet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.