Hvorfor skal det være tet tabu at købe genbrug?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2011

MariaJ

Jeg opfatter det slet ikke som tabu. Nærmest tværtimod. Jeg kan næsten have lidt dårlig samvittighed over at vi har købt det meste nyt til Johanna, for det er jo bare miljømæssigt helt forkert. 

Vi har købt lidt brugt, men ikke meget, og har ikke rigtig haft mulighed for at arve noget. Vi sælger ikke tøjet (endnu), da vi håber, der kommer søskende, der skal bruge det. I mellemtiden har vi lånt noget af det ud til familie.

Så jeg har stemt blankt, men mener på ingen måde at det er tabu eller dårligt at handle brugt til sit barn (eller sig selv). 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2011

slettet_7530

pussepige skriver:

Man kan da sige at de har da ihvertfald en kæmpe chance for at have rent tøj på hverdag

ja, der er jo også en grund til at de bare pr automatik tager et helt rent sæt tøj på hver dag, fra inderst til yderst.

Anmeld

1. marts 2011

SiLiMiMa

jeg har stemt blankt, for jeg har (endnu) ikke solgt brugt tøj, da jeg har haft aftagere til det i nærmeste familie

men jeg har et par gange købt brugt tøj - herinde fra.... men køber helst noget, der ikke har været brugt eller kun lidt brugt.

heise

Anmeld

1. marts 2011

Diana...

Zette skriver:

Hej,

Følsomt emne. Jeg køber sjældent brugt tøj - men det er sket et par enkelte gange (tror det absolut kan tælles på 1 hånd og Malou er 9 måneder) Min kæreste er meget hysterisk hvad angår brugte ting, og kan diskutere året rundt med alt og alle om hvorvidt man skal købe det eller ej. 

Personligt ser jeg intet problem i det, men orker ikke "er den brugt"-dialogen, og når jeg så har frit budget til at købe hvad jeg mener Malou skal have, så kan jeg jo ikke rigtig brokke mig. Hvis jeg mener hun skal have nyt tøj for 1500 jamen så får hun det. Han siger ikke noget. Hellere nyt end brugt i hans verden. 

Jeg bryder mig dog ikke om brugt undertøj eller sko. Det synes jeg simpelthen ikke man kan tilbyde nogen. Især sko - de bliver jo gået til af første ejermand, og så kan nr. 2 ellers gå skævt i dem... 

Ville garanteret købe brugt tøj hvis jeg boede alene. Men så ville jeg højest sansynlig kun købe lækre ting, og handle basic i H&M. Vil stadig mene at man skal have nyt selvom man får brugt. 

Hilsen
Zette 

Enig her. Dog er det mig der ikke bryder mig om og købe brugt men det er simpelthen fordi jeg ikke kan se og mærke det før jeg får det i hænderne når man køber det på nettet. Men hvis nogen af vores venner kom med noget så ville jeg klart kikke på hvad jeg kunne bruge og ikke. 

Anmeld

1. marts 2011

AA10

Jeg kender mange der køber brugt og det er for min skyld helt i orden men jeg ville aldrig selv købe noget brugt.. men det er jo bare mit valg

Anmeld

1. marts 2011

LotteGabriella

Jeg synes at det er fantastisk, at man kan gøre det på den måde

Daniella har både nyt og lettere brugt tøj...man kan gøre de fedeste handler, hvor man overhovede ikke kan se, at tøjet har været brugt, og samtidig spare rigtig mange penge

Anmeld

1. marts 2011

pussepige

Albertesmor skriver:

ja, der er jo også en grund til at de bare pr automatik tager et helt rent sæt tøj på hver dag, fra inderst til yderst.

Det synes jeg da er super så er de altid rene fra top til tå...

Anmeld

1. marts 2011

Kruse90

Det var sgu noget mærkelig noget!
Der er INTET galt i at gå i/købe genbrugstøj.
Det gør jeg også den dag jeg får bebs, og kan også godt selv købe tøj til mig selv brugt

Anmeld

1. marts 2011

tinasmor

Fenja09 skriver:

Har slet ikke en opfattelse af, at det skulle være tabu at bruge genbrugstøj eller sælge brugt tøj og jeg kan da heller ikke se hvad problemet skulle være i det  

Men der vil jo altid være mennesker, som ikke synes det er i orden. Kender selv en som sælger tøj og sko brugt, men som aldrig selv ville købe noget andre har gået i eller give sine børn brugt tøj på.

Synes ikke der er noget galt i nogen af delene - det vælger man selv

Enig. Og tror heller ikke at du skal ligge så meget I at svigermor eller lign. tænker sådan. Dengang var det jo sikkert ikke noget man gjorde sig i, og sikkert kun noget man gjorde hvis man virkelig ikke havde en rød øre. Nu om dage kan det jo være en hel sport for nogle. F.eks for mig. Jeg har da pengene til at købe alt for nyt, men jeg gør det ikke er flere årsager. 1. Jeg synes det er fedt at lave et godt coop, og 2. jeg har det ikke så godt med hele køb og smid væk mentalitet.

Jeg synes ikke der er noget tabu over det. Næsten alle har jo enten modtaget noget fra en veninde, købt et sæt på et loppemarked, købt noget mærketøj fra f.eks Trendsales eller lign. Tror det er en lille del i forhold til mange, som aldrig køber brugt (men de er der jo selvfølgelig også)

Anmeld

1. marts 2011

Carina1977

Helt ærligt så har jeg altid købt genbrugstøj til min søn. Altså jeg køber også nyt tøj til ham, men jeg køber lige så tit brugt tøj. Jeg har også en kusine der har en større dreng end min søn, og dem arver vi så tøj fra. Hun går meget op i at hendes dreng skal gå i mærkevaretøj, så alt det jeg får derfra er mærkevarer og ser ud som nyt.

Jeg kunne aldrig finde på at lade min søn gå rundt i slidt og hullet tøj....så længe at det genbrugstøj man har fået fat i ikke fejler noget, så har jeg bestemt ingen skrupler ved, at lade ham gå i det tøj.

Jeg kan ikke se pointen at gå ud og give 500-600 kr. pr. del, når jeg kan få noget brugt tøj der absolut intet fejler.

Jeg vil gå så langt som at sige, at man er overfladisk, hvis man kan blive forarget over at andres børn går i genbrugstøj. Ikke for at virke dømmende eller noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.