Så opdrag dog dit barn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2011

AnneBJ

Carina1977 skriver:

Jeg fik hurtigt mine bukser på plads igen, vendte mig om mod drengen, og sagde til ham: DET DER, gør du bare aldrig igen, mens jeg kiggede vredt på både drengen og faren. Drengen skyndte sig så ind på kontoret, og han gjorde det aldrig igen.

Men den dreng manglede i hvert fald opdragelse. Men jeg var faktisk mest sur på faren, fordi han netop som en voksen mand, stod og grinte af det.

Og jeg burde nok, ligesom du kunne have valgt at gøre, konfronteret faren/moren fremfor at overfuse barnet.. Men altså, ja i teorien ville jeg gerne gøre det, men det var så ikke lige hvad jeg magtede da jeg stod der. .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

Majbriteriksen

Tin skriver:

Uden at have læst alle svarene vil jeg lige tillade, at give mit besyv med her.

Det kunne nemlig sagtens have været min søn det der......han er dog 10!! Er det værer?

Jeg er gift, og mor til fem skønne og velopdragne unger. De er alle hjælpsomme og har stor omsorg for hinanden og for andre. Jeg kan med stolthed i stemmen sige, at jeg ved at INGEN af mine børn mangler opdragelse.....eller opmærksomhed. Jeg har nemlig valgt at gå hjemme ved mine børn, så jeg selv kunne præge og opdrage dem, da jeg anser det som mit fornemmeste job.

Min mellemste søn, føromtalte dreng på 10 år, er nok den dreng i verden der er mest opdraget!  Og hvorfor......han har svær ADHD. Og bilka køen er hans værste mararidt! Og selv om han er meget opdraget mv, så tager ADHD´en bare over nogen gange, det kunne feks være i bilka køen hvor han ventede på belønningen over at have gået fint med rundt i hele bilka uden anfald!! For min søn skal jo også ud og begå sig engang. Han skal ud i verden og jeg kan og skal ikke fratage ham retten til at lære det feks i en tur gennem bilka!

Ja nogen gange har han skreget, råbt og sågar smidt med indkøbsvognen, og folk som..........folk er flest, har hel sikker tænkt.....kors mand opdrag dog din unge!! Men tro mig, jeg har gået derfra med løftet pande, i vished om at min søn er langt mere opdraget end deres.....de er bare så heldige at deres/jeres børn reflekterer over den opdragelse og lærdom de modtager.....det gør min søn ikke!

Jeg ville da hel sikkert sende min søn "blikket" der i køen ved bageren.....men jeg ville absolut ikke skælde og smælde, for vi ville stå ved køen fordi han i 1 time havde kæmpet med sig selv og hans ADHD hele vejen igennem bilka, og så ville det være hel ekstrem synd, hvis belønningen skulle blive ødelagt. Forøvrigt kunne han sagtens, og har gjort det ved flere lejligheder finde på at klappe i numsen på fremmede....herregud......det da bedre end at blive besjålet! Med okay alle har grænser og jeg synes det er hel ok at du reagerede som du gjore. Det var nemlig det der skulle til før min søn ville holde med det.....og hvorfor have dårlig samvittighed over det! Du har markeret din grænse, og forhåbenlig forstod drengen det......

Nogle gange skal man bare være lidt mere varsom med at dømme folk, der ikke er helt som man burde forvente......;o)

Min første tanke var-godt jeg ikke havde været i bilka i dag, for så kunne det have været mig der blev omtalt. Min ældste søn er hellere ikke inden for "normalen", bestemt ikke fordi han mangler opdragelse. Men han er født 6 uger for tidligt og har svært ved at klare for mange indtryk i løbet af en dag. Vi slæber ham ikke med i bilka hver uge, men prøver stille og roligt at "vænne" ham til nye ting, så som at klare at handle uden en scene, og nogle dage er der stor succes og andre gange oplever vi at vi får blikke fra mange, som netop tænker :sådan en møgunge.

Nu er det heller ikke en fordel at han er MEGET stor af sin alder (var på størrele med en gennemsnitlig 5årig ved 3 års undersøgelsen) Det kan jo også være at det omtalte barn fra bilka var stor af sin alder og faktisk også derfor opfører sig uden for "normalen"

Anmeld

15. februar 2011

Majbriteriksen

AnneBJ skriver:

- ellers så gør jeg det!

Jeg var ved bageren i Bilka i dag, og der var rimelig lang kø. Bag mig stod en mor med sin 5-6 årige dreng. Drengen stod med næsen klistret helt op i glasafskærmningen foran kager/brød og det kan jeg godt forstå, for moren havde proklameret "frit valg" på alle hylder

Han bestemte sig, og begyndte så at stå og slikke på glasafskærmningen uden reaktion fra moren.  Da han var kommet til at skubbe til mig en 3-4 gange vendte jeg mig om og sendte moren "et blik" i ved, for jeg bliver ikke sur over det, men kunne tænke mig hun var mere opmærksom på sit barn.. 

Da det endelig blev min tur til at blive eskepederet fortalte jeg jo hvad jeg skulle have, og pludseilg havde jeg føromtalte mor klistret helt op i nakken på mig - hun skulle åbenbart se noget på venstre side af mig (køen var på højre side) Mens hun står der og betragter udvalget og jeg på bedste vis forsøger at beskytte min pinkode til dankortet, klapper knægten mig i numsen!

Ikke hårdt eller noget, men jeg blev simpelthen så paf, så jeg vendte en kvart omgang på 1½ milisekund og sagde til knægten: "det der! Det gør man bare IKKE ved folk man ikke kender!" Moren sagde: "du skal ikke tale sådan til min søn" og jeg svarede: "din søn skal ikke klappe mig i numsen!"

Altså - jeg synes ikke jeg er sippet eller noget, og jeg ved godt knægten kun var en 5-6 år, men han var så tydeligt klar over hvad han lavede...

Nåh, men så kan jeg måske lære ikke atk købe kage bare fordi jeg skal i Bilka...

Noget af det første jeg tænkte på da jeg læste indlægget var, mon hun har børn selv. Jeg tror inden jeg fik børn, at jeg TÆNKTE som dig. Men hold op der er nogen ting der har ændret sig siden mine fantastiske, men også til tider umulige unger er kommet til.

Jeg kan ikke forstå de folk der føler at det er okay at opdrage på andres børn. Jeg var også som mor blevet sur hvis en anden havde sagt noget til en af mine unger. Det eneste tidpunkt jeg syntes at man kan tillade sig at hjælpe andres børn til at få en ønsket adfærd er når de er i dit hjem og måske gør noget som du ikke ønsker. Feks har vi noget familie hvis børn godt må hoppe i sofaen og bygge huler af hynderne hjemme. Det vil jeg ikke have, derfor siger jeg stille og roligt at det vil jeg ikke have i mit hus-eller siger det til forældrene, og så må de opdrage deres barn.

Det kan jo være at barnet er stor af alder-min 3 årig er på størrelse med en 5 årig.

Det kan jo også være at barnet har klaret hele dagen til UG, men nu er tålmodigheden brugt. De skal måske kun lige købe kagen og så hjem og hygge.

Og til sidst, kunne aldrig blive sur over et klask i måsen, slet ikke af et barn. Tror tværtimod at jeg ville grine og sige hovsa

Anmeld

15. februar 2011

Carina1977

AnneBJ skriver:

Og jeg burde nok, ligesom du kunne have valgt at gøre, konfronteret faren/moren fremfor at overfuse barnet.. Men altså, ja i teorien ville jeg gerne gøre det, men det var så ikke lige hvad jeg magtede da jeg stod der. .

Man reagerer jo ofte med det samme....specielt når man får hevet bukserne ned....man når slet ikke at tænke. Bare det at den far stod og grinte af mig....det var respektløs ud over alle kanter og var virkelig grænseoverskridende for mig.

Drengen gjorde det, så han fik skæld ud af mig. Faderen ville jo tydeligvis ikke skælde ham ud, og syntes det var ok det han gjorde. Så måtte jeg jo fortælle drengen, at sådan noget ikke var i orden. Faren til drengen gav jeg også en skideballe efterfølgende.

Jeg ved ikke....jeg var 15 år, og det var bare så ydmygende

Men det er da fint man tænker over tingene, og overvejer om man nu gjorde det rigtige, om man kunne have gjort det anderledes 

Anmeld

15. februar 2011

AnneBJ

Majbriteriksen skriver:

Noget af det første jeg tænkte på da jeg læste indlægget var, mon hun har børn selv. Jeg tror inden jeg fik børn, at jeg TÆNKTE som dig. Men hold op der er nogen ting der har ændret sig siden mine fantastiske, men også til tider umulige unger er kommet til.

Jeg kan ikke forstå de folk der føler at det er okay at opdrage på andres børn. Jeg var også som mor blevet sur hvis en anden havde sagt noget til en af mine unger. Det eneste tidpunkt jeg syntes at man kan tillade sig at hjælpe andres børn til at få en ønsket adfærd er når de er i dit hjem og måske gør noget som du ikke ønsker. Feks har vi noget familie hvis børn godt må hoppe i sofaen og bygge huler af hynderne hjemme. Det vil jeg ikke have, derfor siger jeg stille og roligt at det vil jeg ikke have i mit hus-eller siger det til forældrene, og så må de opdrage deres barn.

Det kan jo være at barnet er stor af alder-min 3 årig er på størrelse med en 5 årig.

Det kan jo også være at barnet har klaret hele dagen til UG, men nu er tålmodigheden brugt. De skal måske kun lige købe kagen og så hjem og hygge.

Og til sidst, kunne aldrig blive sur over et klask i måsen, slet ikke af et barn. Tror tværtimod at jeg ville grine og sige hovsa

Jeg "opdrager" normalt ikke på andre folks børn, og da slet ikke på "neutral" grund. Men stadigvæk så reagerer jeg når min grænse bliver overtrådt.
Det er der åbenbart flere der mener at jeg gør fordi jeg ikke har børn endnu - det kan jeg af gode grunde ikke hverken be- eller afkræfte, men mener at man har lov at have sin grænser om man har børn eller ej.

Det kan sagtens være at det er sidste stop på turen for dem, og det er også rigtig fint, men min tålmodighed var brugt på daværende, ligeså meget pga. moren. Så som nævnt andre steder i tråden VILLE jeg gerne have ladet det "gå ud over" moren i stedet for barnet - men lade det gå ubemærket hen ville jeg ikke.. 

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

bb78 skriver:

Du er ikke den eneste... Jeg går fuldstændig kold, når jeg får en indkøbsvogn i rumpetten eller bliver skubbet.. De kan holde køen og komme tidligere, hvis de har travlt, kan de! 

Jeg kan ikke have det! Mellem jul og nytår var jeg i Bilka, hvor der stod en dame i køen lige bag mig, som åbenbart havde temmelig travlt .... jeg var i forvejen PÆNT irriteret over folks asen og masen. Hvorfor fanden tager de ikke ud og handler noget før så? Folk stressede jo rundt, og var ved at komme op og slåsse om en dusk persille, selvom der stod 10 duske endnu ?!?!?!?! ARG!

Nå - men hende der stod og puffede til mig, efter 3. gang vendte jeg mig om og kiggede på hende ret skarpt, sådane et blik der bare sagde: "NU STOPPER DET FANDME", dog uden at sige et ord, for jeg kunne mærke at det kogte indeni mig, af irritation. Det var jo ikke en UPSER 3 gange i streg. Så gjorde hun det gud hjælpe mig én gang til, mens jeg stod med dankortet i maskinen. Der tog jeg fat i kanten af vognen og puffede tilbage, og bad om noget TÅLMODIGHED!!!

Hvis nogen "snyder" foran, så åbner jeg stort set altid munden og siger: "Køen starter for dig, lige DÉR!"´, mens jeg peger bag mig selv .. (eller hen hvor den starter for vedkommende)

Anmeld

15. februar 2011

Carina1977

M&F skriver:

Jeg kan ikke have det! Mellem jul og nytår var jeg i Bilka, hvor der stod en dame i køen lige bag mig, som åbenbart havde temmelig travlt .... jeg var i forvejen PÆNT irriteret over folks asen og masen. Hvorfor fanden tager de ikke ud og handler noget før så? Folk stressede jo rundt, og var ved at komme op og slåsse om en dusk persille, selvom der stod 10 duske endnu ?!?!?!?! ARG!

Nå - men hende der stod og puffede til mig, efter 3. gang vendte jeg mig om og kiggede på hende ret skarpt, sådane et blik der bare sagde: "NU STOPPER DET FANDME", dog uden at sige et ord, for jeg kunne mærke at det kogte indeni mig, af irritation. Det var jo ikke en UPSER 3 gange i streg. Så gjorde hun det gud hjælpe mig én gang til, mens jeg stod med dankortet i maskinen. Der tog jeg fat i kanten af vognen og puffede tilbage, og bad om noget TÅLMODIGHED!!!

Hvis nogen "snyder" foran, så åbner jeg stort set altid munden og siger: "Køen starter for dig, lige DÉR!"´, mens jeg peger bag mig selv .. (eller hen hvor den starter for vedkommende)

Hehe jeg sender bare onde øjne i stedet for, og det hjælper jo ikke en dyt  Så kan man gå og være irriteret over det

Hmm ikke for at lyde dømmende eller noget....men jeg oplever altså tit ældre mennesker, også meget ofte er dem, der lusker sig ind foran i køen  Måske jeg bare har været uheldig, men det sker altid for mig

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

Carina1977 skriver:

Hehe jeg sender bare onde øjne i stedet for, og det hjælper jo ikke en dyt  Så kan man gå og være irriteret over det

Hmm ikke for at lyde dømmende eller noget....men jeg oplever altså tit ældre mennesker, også meget ofte er dem, der lusker sig ind foran i køen  Måske jeg bare har været uheldig, men det sker altid for mig

Det er ligeså meget fordi jeg bliver irriteret over, at alle andre tilsyneladende godt kan overholde spillereglerne i den offentlige sfære ..... og så kommer der én, der mener at vedkommende har meget mere brug for at komme før mig og andre, op til kassen. JA, det kan godt være jeg skulle have en halv indkøbsvogn og vedkommende kun skulle have 2 liter mælk, men stil dig ind bag mig og LAD MIG vurdere, om jeg er large nok til at lade dig træde foran........ eller spørg mig pænt, hvis du vitterligt har så travlt, at det er død og pine, om at få betalt for dine varer først!  Det er simpelthen bare SÅ unødig irritation

Hmm, jeg oplever mere, at det er dem der tror, at kasseapparatet fungere bedst hvis de skubber til mig med deres vogne ..... men jeg åbner stadig munden. Fru Olsen på 85 år, skal sku også stå ordentlig i køen!

Anmeld

15. februar 2011

Carina1977

M&F skriver:

Det er ligeså meget fordi jeg bliver irriteret over, at alle andre tilsyneladende godt kan overholde spillereglerne i den offentlige sfære ..... og så kommer der én, der mener at vedkommende har meget mere brug for at komme før mig og andre, op til kassen. JA, det kan godt være jeg skulle have en halv indkøbsvogn og vedkommende kun skulle have 2 liter mælk, men stil dig ind bag mig og LAD MIG vurdere, om jeg er large nok til at lade dig træde foran........ eller spørg mig pænt, hvis du vitterligt har så travlt, at det er død og pine, om at få betalt for dine varer først!  Det er simpelthen bare SÅ unødig irritation

Hmm, jeg oplever mere, at det er dem der tror, at kasseapparatet fungere bedst hvis de skubber til mig med deres vogne ..... men jeg åbner stadig munden. Fru Olsen på 85 år, skal sku også stå ordentlig i køen!

Hehe jeg er faktisk engang imellem blevet spurgt om, om jeg ikke vil til først....hvis jeg f.eks. kun havde et par varer og hun havde vognen fuld. Det er enormt sødt af folk, at de tilbyder det. men jeg er så også af den holdning, at man kun skal gå foran i køen, hvis nogen har tilbudt det

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

Carina1977 skriver:

Hehe jeg er faktisk engang imellem blevet spurgt om, om jeg ikke vil til først....hvis jeg f.eks. kun havde et par varer og hun havde vognen fuld. Det er enormt sødt af folk, at de tilbyder det. men jeg er så også af den holdning, at man kun skal gå foran i køen, hvis nogen har tilbudt det

Nemlig  Det er ikke fordi, jeg ikke vil være flink. Men bare lad mig selv afgøre om jeg har lyst til at være det

Og siger også mange tak, når nogen bakker og siger "værsgod, gå du bare først"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.