Rosa skriver:
Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en " op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.
Halløjsa...
Jeg har absolut ikke læst tråden - kun det som du startede den med... 
jeg har brugt op/ned og "godnat og sov godt" med min søn - i min egen modificerede udgave..
Dvs. startede med der gik 1 minut imellem, så 2, derefter 3 i den spæde start...
Jeg har aldrig gået over 5-6 minutter, jeg havde ikke psyken til at gøre det længere.. Men det var heller ikke nødvendigt...
Men det virkede.. i begge omgange...
Første gang var han helt lille, og det var op/ned metoden som jeg havde der. Jeg fulgte den så godt som muligt, men han var 3-4 måneder, og havde været plaget af kolik inden..
Anden omgang - var også den sværeste, men kan ikke huske hvor gammel han var... Men vi havde også SP indeover, hvor hun filmeede.. og selvfølgelig sover han uden problemer når hun filmer.. 
Men i hvert fald, der var nogle dage der trak tænder ud.. Damn det var noget møg..
I de sidste mange måneder har han sovet UDEN et kny.... Vitterligt..
det som jeg har gjort er at holde fast i en fast rutine omkring sengetid.
- vitaminpille
- bad (hveranden dag)
- godnatcd (som han nu selv sætter på)
- pusle på puslebordet med creme osv.
- slukke musikken
- børste tænder
- drikke op til et glas vand
- synge 1 vers af "elefantens vuggevise" (før har det været 2-3 vers)
- slukke lyset imens og tænde natlampe
- lægge ham i sengen, og lige tage ble m.m. fra puslebordet
- lægge ham ned igen, når han rejser sig, og lige protesterer og sige "det er sovetid nu, du skal sove... Sov godt skat, jeg elsker dig" og så gå ud
- Knægten sover som regel... halvdelen af gangene rejser han sig lige en sidste gang, men så gør jeg det samme som ovenover, og så sover han lige efter.
Tror det er den faste rutine, der har gjort at han VED at han skal sove.. hvis han så ikke ville sove, så venter jeg så i intervaller inden jeg går ind til ham... typisk op til 5 min... Men det er sjældent det sker..
Min far sagde faktisk den anden dag at han var noget imponeret over at jeg bare fik ham til at sove på den måde, når hans kæreste havde problemer med at få sine børnebørn til at sove når hun passede dem..
Men det har krævet et stort stykke arbejde, og ved du kommer ud på den anden side...
håber det kan bruges - qnuzz