Godnat og sov godt-metoden LIGHT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2010

AnneBJ

Rosa skriver:

Så er det snart sengetid igen - wish me luck  Nu bliver der sagt godnat, lyset slukkes og så er der no mercy... (Dvs. jeg går ind, lægger ham ned og giver sutten, men ingen vuggen, syngen, puslen osv.)... Uhhh, det er spændende, han har jo sovet så fint hele dagen og været gladere end han har været i ugevis 

Krydser for endnu mere succes i aften! Jeg mener nemlig også at I gør det helt rigtige, for både Jonathan og Jer selv!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

Rosa

Mathilde skriver:

Hej Rosa

Jeg har altid været stor modstander af den metode og har altid nægtet at tage den i brug, på trods af store problemer ved sengetid, hvor næsten hele vores aften gik med, at få Celina til at sove.

Men vores forhold hænger i laser og vi kan bare ikke mere Celina er knap 1½ år gammel. Så nu gør vi som jer. Dog ikke med tid på, men vi lytter til hendes gråd og vurderer ud fra det. Hun prøver os af i stor stil og jeg tror på, at det lige nu er vigtigt, at hjælpe hende med at lære grænserne at kende. Hun bliver vildt hidsig når hun ikke får sin vilje og slår og smider sig på gulvet. Hun er MEGET tydelig i hendes behov og meninger.

Vi følger en meget fast rutine og så er det i seng. Hun er som regel fint tilpas når vi lægger hende, men det går over det kan nemt tage op til 2 timer at få ro. Celina rækker ud og vil op og tager vi hende op, er der intet og hun finder ud af, at hun kan få sin vilje.

Så vi står samme sted som jer og jeg synes også det er enormt hårdt! Min SP siger, at hos nemme børn vil der kun gå få dage, men Celina har langt fra været nem, så vi kæmper endnu og har faktisk gjort det længe. Nogle aftener bliver kl. faktisk over midnat, før der er helt ro.

Håber det snart bliver nemmere både hos jer og her

Knus fra Mathilde

Jamen velkommen i båden så! Jeg glæder mig til at høre om jeres resultater   Det skal nok gå, jeg er optimistisk, jeg synes allerede at jeg har set resultater!!! 

Men det lyder hårdt. Jeg opretter lige en opdateringstråd for hold da ferie, hvor det skidt bare virker. 25 sekunder. Så længe græd Jonathan fra jeg gik til han sov her til aften.

I går var det 45 minutter. 

YAY!!!

Anmeld

29. december 2010

CamillaT89

Rosa skriver:

Ork, det kender jeg sagtens - men problemet har været at de der "hovsa, nåh var det bare sådan du ville have det"-løsninger aldrig har holdt mere end en enkelt nat eller to, så var vi tilbage igen, og en stakkels kvinde kan kun tåle at få håbet knust et vidst antal gange før man ser sig om efter en mere holdbar løsning 

Jeg er absolut ikke tilhænger af totalitære styresystemer, og da slet ikke i hjemmet - men vi har brug for noget hvor der er en helt fast politik som bliver ført, og nu er det bare et spørgsmål om at finde balancen. Jeg har besluttet at give det en chance, det her med ikke at tage ham op/ned. Og så være standhaftig... Uhh, spændende.

UPDATE:

Far rapporterer: I nat sov han for første gang i en måned fra 20.20 til ca. kl. 4, fik en tår vand og pylrede til 5 og sov til 6.30.  Det går den rette vej!!

Til hans formiddagslur kl 9 redte jeg op i kravlegården, og lagde ham og slukkede lyset - knægten sov efter 3 minutter uden en lyd!!!  YAY!!!! It's working!!!

Hvor dejligt!!! Så ér der altså håb forude

Jeg skal lige ha' overstået flytningen, og så går vi også igang med projekt sov-igennem! 

Anmeld

29. december 2010

Rosa

ct skriver:

Hvor dejligt!!! Så ér der altså håb forude

Jeg skal lige ha' overstået flytningen, og så går vi også igang med projekt sov-igennem! 

Al mulig held og lykke med begge dele! Det skal nok lykkes! Men hvorfor ikke bare gå i gang allerede nu? 

Anmeld

29. december 2010

LR85

Rosa skriver:

Hey folkens.

Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på at hvis denne debat løber af sporet som de forrige som hat omhandlet godnat-og-sov-godt-metoden så bliver den lukket omgående, så please - hold en ordentlig tone! Jeg hverken mishandler mit barn eller ignorerer hans behov eller alt det andet der så tit sniger sig ind i debatten om den bog (som jeg ikke har læst).

Jeg har fået rådet fra en MEGET kompetent familierådgiver-dame (uddannet sygeplejerske, SP og familievejleder) med mange års erfaring, at vi smpelthen skulle til at skrue ned for serviceniveauet herhjemme om natten. En dreng på 8 mdr KAN SAGTENS sove igennem 8-10 timer på dagens måltider, lidt vand og en tør ble, sagde hun efter at have hørt om vores situation. Bum!

Forklaring:

Den sidste tid er nattesøvnen totalt gået fløjten og vores søn på snart 8 mdr og 8 kg sover KUN hvis vi vugger ham i søvn, hvilket ofte tager op til en time med rasende gråd og sparken (jeg er en lille pige på 160cm og min ryg er efterhånden helt i smadder). Han vågner om natten og græder i timevis, men hvis vi tænder lyset og snakker med ham så er han HELT i hopla og pludrer, griner og snakker til den lyse morgen.

Han har væske på begge ører og sover med hovedet hævet og får børnepanodil, så han er nogenlunde smertedækket, og det er altså ikke derfor. Han har simpelthen bare "glemt" hvordan man falder i søvn selv. 

Jeg har ellers været hårdnakket modstander af den ovennævnte metode, men jeg er OGSÅ modstander af at min søn skal græde 5-6 timer i døgnet og vugges i søvn. Jeg har i mange (7) uger nu kæmpet med alle de blide metoder - uden held. Og vi er ved at gå helt i smulder herhjemme...

Vi har 3 timer sammen om aftenen hvor der er ro - derudover tager Niklas pt. nattevagten (han har ferie til nytår) og jeg tager over kl 7 og har ham resten af dagen mens Niklas hviler ud og sunder sig... Ved hver af de 3-4 lure om dagen gentager cirkuset sig med gråd, pylleri og laaaange vuggeture. Det er bare så uholdbart.

Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en "op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.

Under natten må vi så kun give ham vand fra nu af, tage ham over i vores seng, men ikke vugge og gå frem og tilbage med ham som vi plejer. 

Det er godt nok noget af et kompromis, men nu er vi der hvor intet andet hjælper, og jeg har en slatten og træt lille fyr det meste af dagen. Det tidspunkt han er allermest kæk på er faktisk timerne inden sengetid, og tit har jeg bare lyst til at lade ham være oppe, selvom han sidder og gaber og gnider øjne   

Nå piger - er der andre derude som har gjort noget lignende, og virkede det?

Hey Rosa.

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem men ved lige presis hvordan du har det. Sønnen bliver også vugget i søvn hver gang han skal sove, hvis jeg lægger ham vågen SKRIGER og græder han fuldstændig vildt. Mit problem er så, som du måske kender til, hvis jeg tysser på ham, synger, aer ham eller lig, så går han HELT spagat og skriger endnu vilidere, sådan helt overdrevent faktisk.

Så ved bare ikke hvordan jeg så skal gøre andet end a tage ham op. Jeg har til tider gået udenfor fordi han skriger så højt a et hvert moderhjerte ville briste, men abre for a prøve a holde det ud.. Men når jeg kommer ind igen er han bare endnu mere svær a få til a falde til ro..

Håber jeres aften i aften går godt.. og håber jeg selv kan finde en metode på et tidspunkt

Anmeld

29. december 2010

Mathilde

Rosa skriver:

Jamen velkommen i båden så! Jeg glæder mig til at høre om jeres resultater   Det skal nok gå, jeg er optimistisk, jeg synes allerede at jeg har set resultater!!! 

Men det lyder hårdt. Jeg opretter lige en opdateringstråd for hold da ferie, hvor det skidt bare virker. 25 sekunder. Så længe græd Jonathan fra jeg gik til han sov her til aften.

I går var det 45 minutter. 

YAY!!!

Hold da op! Det er da vildt lækkert

Bare det gik så hurtigt her...men mon ikke det kommer en dag? Og ja, det er rigtig hårdt.

Anmeld

29. december 2010

Diana...

Mathilde skriver:

Hej Rosa

Jeg har altid været stor modstander af den metode og har altid nægtet at tage den i brug, på trods af store problemer ved sengetid, hvor næsten hele vores aften gik med, at få Celina til at sove.

Men vores forhold hænger i laser og vi kan bare ikke mere Celina er knap 1½ år gammel. Så nu gør vi som jer. Dog ikke med tid på, men vi lytter til hendes gråd og vurderer ud fra det. Hun prøver os af i stor stil og jeg tror på, at det lige nu er vigtigt, at hjælpe hende med at lære grænserne at kende. Hun bliver vildt hidsig når hun ikke får sin vilje og slår og smider sig på gulvet. Hun er MEGET tydelig i hendes behov og meninger.

Vi følger en meget fast rutine og så er det i seng. Hun er som regel fint tilpas når vi lægger hende, men det går over det kan nemt tage op til 2 timer at få ro. Celina rækker ud og vil op og tager vi hende op, er der intet og hun finder ud af, at hun kan få sin vilje.

Så vi står samme sted som jer og jeg synes også det er enormt hårdt! Min SP siger, at hos nemme børn vil der kun gå få dage, men Celina har langt fra været nem, så vi kæmper endnu og har faktisk gjort det længe. Nogle aftener bliver kl. faktisk over midnat, før der er helt ro.

Håber det snart bliver nemmere både hos jer og her

Knus fra Mathilde

Hvor længe har i prøvet? 

Anmeld

29. december 2010

Rosa

louiseandersen85 skriver:

Hey Rosa.

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem men ved lige presis hvordan du har det. Sønnen bliver også vugget i søvn hver gang han skal sove, hvis jeg lægger ham vågen SKRIGER og græder han fuldstændig vildt. Mit problem er så, som du måske kender til, hvis jeg tysser på ham, synger, aer ham eller lig, så går han HELT spagat og skriger endnu vilidere, sådan helt overdrevent faktisk.

Så ved bare ikke hvordan jeg så skal gøre andet end a tage ham op. Jeg har til tider gået udenfor fordi han skriger så højt a et hvert moderhjerte ville briste, men abre for a prøve a holde det ud.. Men når jeg kommer ind igen er han bare endnu mere svær a få til a falde til ro..

Håber jeres aften i aften går godt.. og håber jeg selv kan finde en metode på et tidspunkt

Usch, det lyder godt nok hårdt, men der er mange lighedspunkter til vores egen situation  Jeg kender udmærket den der helt dramatiske skrigen i protest, heldigvis sparer han på den til særlige lejligheder  Men der er bare ikke andet for end enten at stå ud i måske flere år, eller gøre noget ved det. Hvis denne metode virker rigtig for jer og I føler jer klar, hvorfor så ikke bare prøve ad?

Knus og kram  - og held og lykke!

Anmeld

29. december 2010

Mathilde

Diana... skriver:

Hvor længe har i prøvet? 

3 uger tror jeg. Men nu var hun jo længe oppe juleaften (fik hende først til at sove kl. 1), så vi skal lige tibage til normal igen. Nytårsaften ender det sikkert også med, at hun er oppe. Det er helt håbløst, at få hende til at sove, hvis der sker noget ud over det sædvanelige...eller hvis vi er andre steder end hjemme.

Anmeld

29. december 2010

Diana...

Mathilde skriver:

3 uger tror jeg. Men nu var hun jo længe oppe juleaften (fik hende først til at sove kl. 1), så vi skal lige tibage til normal igen. Nytårsaften ender det sikkert også med, at hun er oppe. Det er helt håbløst, at få hende til at sove, hvis der sker noget ud over det sædvanelige...eller hvis vi er andre steder end hjemme.

Ok En for min mødregruppe havde nemlig nogen lunde samme problem. Hun startet også med at lytte efter gråd og de prøvet i flere uger og det hjalp ikke. Så gik de over til tid og det hjalp dem rigtig hurtigt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.