Godnat og sov godt-metoden LIGHT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19.893 visninger
101 svar
0 synes godt om
28. december 2010

Rosa

Hey folkens.

Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på at hvis denne debat løber af sporet som de forrige som hat omhandlet godnat-og-sov-godt-metoden så bliver den lukket omgående, så please - hold en ordentlig tone! Jeg hverken mishandler mit barn eller ignorerer hans behov eller alt det andet der så tit sniger sig ind i debatten om den bog (som jeg ikke har læst).

Jeg har fået rådet fra en MEGET kompetent familierådgiver-dame (uddannet sygeplejerske, SP og familievejleder) med mange års erfaring, at vi smpelthen skulle til at skrue ned for serviceniveauet herhjemme om natten. En dreng på 8 mdr KAN SAGTENS sove igennem 8-10 timer på dagens måltider, lidt vand og en tør ble, sagde hun efter at have hørt om vores situation. Bum!

Forklaring:

Den sidste tid er nattesøvnen totalt gået fløjten og vores søn på snart 8 mdr og 8 kg sover KUN hvis vi vugger ham i søvn, hvilket ofte tager op til en time med rasende gråd og sparken (jeg er en lille pige på 160cm og min ryg er efterhånden helt i smadder). Han vågner om natten og græder i timevis, men hvis vi tænder lyset og snakker med ham så er han HELT i hopla og pludrer, griner og snakker til den lyse morgen.

Han har væske på begge ører og sover med hovedet hævet og får børnepanodil, så han er nogenlunde smertedækket, og det er altså ikke derfor. Han har simpelthen bare "glemt" hvordan man falder i søvn selv. 

Jeg har ellers været hårdnakket modstander af den ovennævnte metode, men jeg er OGSÅ modstander af at min søn skal græde 5-6 timer i døgnet og vugges i søvn. Jeg har i mange (7) uger nu kæmpet med alle de blide metoder - uden held. Og vi er ved at gå helt i smulder herhjemme...

Vi har 3 timer sammen om aftenen hvor der er ro - derudover tager Niklas pt. nattevagten (han har ferie til nytår) og jeg tager over kl 7 og har ham resten af dagen mens Niklas hviler ud og sunder sig... Ved hver af de 3-4 lure om dagen gentager cirkuset sig med gråd, pylleri og laaaange vuggeture. Det er bare så uholdbart.

Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en "op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.

Under natten må vi så kun give ham vand fra nu af, tage ham over i vores seng, men ikke vugge og gå frem og tilbage med ham som vi plejer. 

Det er godt nok noget af et kompromis, men nu er vi der hvor intet andet hjælper, og jeg har en slatten og træt lille fyr det meste af dagen. Det tidspunkt han er allermest kæk på er faktisk timerne inden sengetid, og tit har jeg bare lyst til at lade ham være oppe, selvom han sidder og gaber og gnider øjne   

Nå piger - er der andre derude som har gjort noget lignende, og virkede det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2010

PernilleB

kan han være sulten...?? tørstig..?? jeg har været ude for a anja fik mad en time før end hunblev puttet og hun var aften snack sulten...?? har han noget a kigge på i sengen som i kan sætte igang og liste ud..?? har i prøvet a havham i jeres seng og han ligger mellem jer, og i holder ham i hånden imens i så selv falder i søvn..?? vi var igennem det for 2-3 mdr siden... vil du have detaljer om det vi gjord så skriv gerne, så skal jeg nok forklare og følge dig trin for trin.,..

Anmeld

28. december 2010

Skouboe

Jeg har ikke været nødt til at gøre noget helt lignende, men bortset fra at jeg nok havde valgt hvert 4-5 minut, var det også hvad jeg ville have gjort.

Vi har haft andre varianter af det samme og jeg kun kun sige. Hold fast i at du gør det rigtige og hold ud.. det betaler sig i længden.

Desuden er det vigtigt at han føler at I MENER DET!!! Husk på at det er hvad der er bedst for jer allesammen i længden, og ikke noget I gør for at være ond ved ham..

Så fra en anden nitte mor til en nittemor: "Stå fast og hold ud!" Jeg spår at det er ovre i løbet af mindre end en uge.

Anmeld

28. december 2010

MORJESPERSEN

Rosa skriver:

Hey folkens.

Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på at hvis denne debat løber af sporet som de forrige som hat omhandlet godnat-og-sov-godt-metoden så bliver den lukket omgående, så please - hold en ordentlig tone! Jeg hverken mishandler mit barn eller ignorerer hans behov eller alt det andet der så tit sniger sig ind i debatten om den bog (som jeg ikke har læst).

Jeg har fået rådet fra en MEGET kompetent familierådgiver-dame (uddannet sygeplejerske, SP og familievejleder) med mange års erfaring, at vi smpelthen skulle til at skrue ned for serviceniveauet herhjemme om natten. En dreng på 8 mdr KAN SAGTENS sove igennem 8-10 timer på dagens måltider, lidt vand og en tør ble, sagde hun efter at have hørt om vores situation. Bum!

Forklaring:

Den sidste tid er nattesøvnen totalt gået fløjten og vores søn på snart 8 mdr og 8 kg sover KUN hvis vi vugger ham i søvn, hvilket ofte tager op til en time med rasende gråd og sparken (jeg er en lille pige på 160cm og min ryg er efterhånden helt i smadder). Han vågner om natten og græder i timevis, men hvis vi tænder lyset og snakker med ham så er han HELT i hopla og pludrer, griner og snakker til den lyse morgen.

Han har væske på begge ører og sover med hovedet hævet og får børnepanodil, så han er nogenlunde smertedækket, og det er altså ikke derfor. Han har simpelthen bare "glemt" hvordan man falder i søvn selv. 

Jeg har ellers været hårdnakket modstander af den ovennævnte metode, men jeg er OGSÅ modstander af at min søn skal græde 5-6 timer i døgnet og vugges i søvn. Jeg har i mange (7) uger nu kæmpet med alle de blide metoder - uden held. Og vi er ved at gå helt i smulder herhjemme...

Vi har 3 timer sammen om aftenen hvor der er ro - derudover tager Niklas pt. nattevagten (han har ferie til nytår) og jeg tager over kl 7 og har ham resten af dagen mens Niklas hviler ud og sunder sig... Ved hver af de 3-4 lure om dagen gentager cirkuset sig med gråd, pylleri og laaaange vuggeture. Det er bare så uholdbart.

Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en "op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.

Under natten må vi så kun give ham vand fra nu af, tage ham over i vores seng, men ikke vugge og gå frem og tilbage med ham som vi plejer. 

Det er godt nok noget af et kompromis, men nu er vi der hvor intet andet hjælper, og jeg har en slatten og træt lille fyr det meste af dagen. Det tidspunkt han er allermest kæk på er faktisk timerne inden sengetid, og tit har jeg bare lyst til at lade ham være oppe, selvom han sidder og gaber og gnider øjne   

Nå piger - er der andre derude som har gjort noget lignende, og virkede det?

Hej søde Rosa

Jeg håber at i på denne måde vil vinde jeres natte søvn igen... den virker, han skal bare lige vide hvad det går ud på og at i er der når han vågner igen.... er sikker på om 14 dage så sover han med det samme... men det er hårdt, for det gør ondt at høre ens barn skrige. Men det er også syndt bare for jer og ham ingen af jer kan hænge sammen om dagen. Bare man gør det med måde, så er jeg sikker på det ikke skader barnet.

Knus og held og lykke

Anmeld

28. december 2010

CamillaT89

Jeg ved kun, at Silas også vågner konstant om natten  - Det er hårdt!

Du må meget gerne komme med feedback på jeres forsøg!

Pøj-pøj med det!

Anmeld

28. december 2010

Nettemor

Skouboe skriver:

Jeg har ikke været nødt til at gøre noget helt lignende, men bortset fra at jeg nok havde valgt hvert 4-5 minut, var det også hvad jeg ville have gjort.

Vi har haft andre varianter af det samme og jeg kun kun sige. Hold fast i at du gør det rigtige og hold ud.. det betaler sig i længden.

Desuden er det vigtigt at han føler at I MENER DET!!! Husk på at det er hvad der er bedst for jer allesammen i længden, og ikke noget I gør for at være ond ved ham..

Så fra en anden nitte mor til en nittemor: "Stå fast og hold ud!" Jeg spår at det er ovre i løbet af mindre end en uge.

enig! vi har selv lige haft det samme problem herhjemme. igår tog jeg kamoen og var inde ved ham ca 15-20 gange inden han faldt til ro. idag var jeg der inde 2 gange.. det skal så lige siges at vores dreng på 9 mdr før har kunnet sove fint af sig selv netop fordi vi har brugt den metode. så har han været syg og vi har været lidt mere eftergivende med sengetiderne og det har resulteret i at vi var måtte ' på den igen' men det lader til at det er nemmere og hurtigere denne gang. men man skal 'ville ta kampen' og så gøre det..

held og lykke med det. det skal nok gå godt. i gør det rigtige. det andet kan ødelægge hele familien

Anmeld

28. december 2010

Chalala85

Jeg prøvede lidt ala det samme med min søn. Min SP gav mig de samme råd... det virkede til sidst men det er hårdt. Mikkel ville heller ikke sove med mindre han blev vugget og når han vågnede så bedte han om mad selvom han egenentlig ikke var sulten men mere fordi han kedet sig..

Jeg håber virkelig i får styr på tingene selvom der går lidt tid

Anmeld

28. december 2010

dorthemus

Sødeste Rosa

Har allerede sagt det væsentligste tidligere, men jeg tror måske det vil være bedre hvis du/I ikke tager ham op hver gang i er inde i værelset hos ham  Som du ved, står jeg med samme problem, men hos os virker den ikke med at tage hende op..det gør jeg kun hvis hun er meget ulykkelig og så snart hun er faldet til ro blir hun lagt ned igen  I stedet for at tage hende op, lægger jeg en hånd på hendes bryst eller stryger hende over ansigtet og siger "så så schyyyy mor er her og jeg elsker dig"..den samme remse hver gang uanset puttested og tidspunkt.

Men hvis det virker godt hos jer, så er det det bedste...I skal gøre det der passer til jer og jeres dreng

Keep up the good work

Anmeld

28. december 2010

TbCp

Det lyder som den metode jeg læste om på sovecoach.dk for længe siden da vi havde lignende problemer med Liva. Ved ikke om siden eksisterer mere men der var mange gode ting at hente!

Anmeld

28. december 2010

Skouboe

TbCp skriver:

Det lyder som den metode jeg læste om på sovecoach.dk for længe siden da vi havde lignende problemer med Liva. Ved ikke om siden eksisterer mere men der var mange gode ting at hente!

Det gør den, og den er fantastisk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.