Godnat og sov godt-metoden LIGHT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2010

Dansker i England

Jeg har personligt altid været hård modstander af denne løsning - helt indtil jeg selv stod i situationen og lillepigen kun ville vugges i søvn og vågnede ca hver time. Da hun var 10 mdr ca fik jeg nok, og begyndte at lade hende skrige et par minutter, inden jeg gik op til hende igen.

Det tog to MEGET hårde nætter - og med det mener jeg, at det sikkert var lige så slemt for mig, da det er frygteligt at høre sit barn græde, men derefter faldte hun selv i søvn - både om eftermiddagen og om aftenen, og oftest sover hun nu 12 timer uden at vågne.

Så lige meget hvad du hører, så stå fast ved din beslutning - selvom det er hårdt, og mange har hårde meninger om det (som jeg selv havde), så vil det altså lønne sig i sidste ende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

mariamiss6

Rosa skriver:

Ja, det kan jeg heller ikke holde til - det kan godt være at den virker, men det byder mig altså imod at han skal sidde derinde alene i timevis og græde sig i søvn -nixen.  

Jeg er netop i tvivl om det er det rigtige at starte på nu her hvor seperationsfasen er i fuld gang, men igen - skulle vi så vente 2-3 måneder? Det holder heller ikke. Now is a good a time as ever... 

Knus og tak!

Han skal jo også lære mens han er i separationsfasen, og det han skal lære er jo netop, at det er okay mor og far går, for de kommer altid igen

Anmeld

29. december 2010

Diana...

Hej Rosa

Her hjemme har vi gjort CA det samme, dog havde vi ikke tid på men lytte til hans gråd det starter altid med sådan noget pylder noget og når det så bliver slemt gik vi ind aet ham gav ham sutten og nusse kluden og ud igen. Hvis det blev ved med at være slemt gik var bare ind og ud hele tide altså han er hys vi går ind sut i munden ud igen luk døren tælle til 10 ind igen og så stoppet det efter et par gange inde hos ham. 

Jeg prøvet det med tiden EN gang men jeg kunne ikke klare det så jeg valgte bare at lytte efter hans gråd i stede. 

MEN det hjalp her er gik MAX en uge så kunne vi bare gå ind og lægge ham og så sov han. Dog vågner han stadig om natten et par gange men det er kun fordi han ikke kan finde sin sut. Så sove han med det samme igen. 

Jeg vil altså give Dorthe ret, jeg ville absolut heller ikke tage ham op. her gør det det hele være hvis vi tager ham op så kan vi starte helt forfra igen så det gør vi ikke kun hvis den er helt gal. Og det er den sjældent. 

Jeg håber det virker for jer for jeg synes godt nok i har kæmpet længe nu. 

Held og lykke med det og du må lige komme med en update. 

Knus Diana

Anmeld

29. december 2010

Rosa

mariamiss6 skriver:

Han skal jo også lære mens han er i separationsfasen, og det han skal lære er jo netop, at det er okay mor og far går, for de kommer altid igen

Ah! Good point! 

Anmeld

29. december 2010

Rosa

Tina2 skriver:

Jeg synes ikke det er et dårligt tidspunkt. I svigter ham jo ikke, eller gør ham i tvivl om I er der for ham....

Han skal bare lære at han ikke bliver taget op og med, hver gang han græder/kalder, men at han skal sove.....

Det ER bare ikke sjovt mens det står på, hverken for ham eller jer, og jeg kan fortælle dig det ikke bli'r nemmere efter 1. barn.... Nu er vi ikke nået dertil med Tamica endnu, da hun kun er knap 4 mdr, men med Milas var det ligeså hårdt, syntes jeg

Han afleverede sine sutter her d. 17. dec, var riiiiigtig ked af det den første aften, jeg lå inde hos ham en time, jeg havde sååå meget lyst til at lede mellem sofapuder osv for at finde en sut han lige ku få, det SKAR ind i mit hjerte at han var så ked af det... "Moaaaar jeg savner min sut så meget hele tiden, moaaaaaaaaaar"!!!!!! Ooooog så græd han helt vildt.... Puha, får helt ondt i maven bare af at skrive det.....

Men jeg holdt fast og nussede ham, fortalte jeg var der osv..... Og efter to dage snakkede han slet ikke om sutten mere

Man skal bare tænke på man hjælper dem igennem en fase.... Jeg havde frygtet det suttehalløj SÅ meget, da han var TOTAL suttoman, men det gik meget bedre end forventet.....

Jonathan skal også nok klare sig igennem alt det her med jeres hjælp..... Bare han ved I er der, og det er I  Det skal nok gå

Tak, det luner at høre at der er håb forude!!! Det lyder ellers helt forfærdeligt hårdt med jeres afvænningsprojekt  Stakkels lille pus!!! Men nu er han ovre det - tillykke, skal man næsten sige - og flot holdt ud! Jeg håber at jeg kan være ligeså stærk  

Anmeld

29. december 2010

Mille83

Rosa skriver:

Hey folkens.

Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på at hvis denne debat løber af sporet som de forrige som hat omhandlet godnat-og-sov-godt-metoden så bliver den lukket omgående, så please - hold en ordentlig tone! Jeg hverken mishandler mit barn eller ignorerer hans behov eller alt det andet der så tit sniger sig ind i debatten om den bog (som jeg ikke har læst).

Jeg har fået rådet fra en MEGET kompetent familierådgiver-dame (uddannet sygeplejerske, SP og familievejleder) med mange års erfaring, at vi smpelthen skulle til at skrue ned for serviceniveauet herhjemme om natten. En dreng på 8 mdr KAN SAGTENS sove igennem 8-10 timer på dagens måltider, lidt vand og en tør ble, sagde hun efter at have hørt om vores situation. Bum!

Forklaring:

Den sidste tid er nattesøvnen totalt gået fløjten og vores søn på snart 8 mdr og 8 kg sover KUN hvis vi vugger ham i søvn, hvilket ofte tager op til en time med rasende gråd og sparken (jeg er en lille pige på 160cm og min ryg er efterhånden helt i smadder). Han vågner om natten og græder i timevis, men hvis vi tænder lyset og snakker med ham så er han HELT i hopla og pludrer, griner og snakker til den lyse morgen.

Han har væske på begge ører og sover med hovedet hævet og får børnepanodil, så han er nogenlunde smertedækket, og det er altså ikke derfor. Han har simpelthen bare "glemt" hvordan man falder i søvn selv. 

Jeg har ellers været hårdnakket modstander af den ovennævnte metode, men jeg er OGSÅ modstander af at min søn skal græde 5-6 timer i døgnet og vugges i søvn. Jeg har i mange (7) uger nu kæmpet med alle de blide metoder - uden held. Og vi er ved at gå helt i smulder herhjemme...

Vi har 3 timer sammen om aftenen hvor der er ro - derudover tager Niklas pt. nattevagten (han har ferie til nytår) og jeg tager over kl 7 og har ham resten af dagen mens Niklas hviler ud og sunder sig... Ved hver af de 3-4 lure om dagen gentager cirkuset sig med gråd, pylleri og laaaange vuggeture. Det er bare så uholdbart.

Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en "op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.

Under natten må vi så kun give ham vand fra nu af, tage ham over i vores seng, men ikke vugge og gå frem og tilbage med ham som vi plejer. 

Det er godt nok noget af et kompromis, men nu er vi der hvor intet andet hjælper, og jeg har en slatten og træt lille fyr det meste af dagen. Det tidspunkt han er allermest kæk på er faktisk timerne inden sengetid, og tit har jeg bare lyst til at lade ham være oppe, selvom han sidder og gaber og gnider øjne   

Nå piger - er der andre derude som har gjort noget lignende, og virkede det?

Hej Rosa

Efter mange mange forsøg mht søvn gjorde vi det samme som dig, dog blev jeg tromlet ned herinde på debatten  For jeg kunne da ikke lade mit barn græde osv...

Nej men der er jo forskellige grunde til det man gør og ingen situationer er ens. Nogle kan ligne hinanden, men der er ingen der ved lige præcis alle detaljer ved den situation man er i...

Jeg vil dog bare give feedback og sige hvad min SP sagde til mig.

"hver gang du gir op og går ind og vugger ham i søvn, er alt dit arbejde spildt" - det giver dig måske lidt ekstra blod på tanden når han kan ligge i LANG LANG tid hvor du skal gå ind hver 5-7 minut, dog gik vi ind hvert 3 minut tror jeg det var. - og når man gir op, bare EN gang, ja så begynder det forfra dagen efter,...

Derudover så husk at der hvor baby falder i søvn, skal baby vågne op, ergo falder baby i søvn ved dig skal du ikke smide baby i sengen......For hvordan vil du selv have det hvis du faldt i søvn i din seng og vågnede op nede i byen? - det kan være en af grundene til at han skriger når han vågner, at han simpelthen ikke er det samme sted.

Rigtig meget held og lykke, og husk og klap hinanden på skuldrene når det lykkedes Også er det meget nemmere og tage kampen nu, end når han er et par år, huske det

Anmeld

29. december 2010

Rosa

Mille83 skriver:

Hej Rosa

Efter mange mange forsøg mht søvn gjorde vi det samme som dig, dog blev jeg tromlet ned herinde på debatten  For jeg kunne da ikke lade mit barn græde osv...

Nej men der er jo forskellige grunde til det man gør og ingen situationer er ens. Nogle kan ligne hinanden, men der er ingen der ved lige præcis alle detaljer ved den situation man er i...

Jeg vil dog bare give feedback og sige hvad min SP sagde til mig.

"hver gang du gir op og går ind og vugger ham i søvn, er alt dit arbejde spildt" - det giver dig måske lidt ekstra blod på tanden når han kan ligge i LANG LANG tid hvor du skal gå ind hver 5-7 minut, dog gik vi ind hvert 3 minut tror jeg det var. - og når man gir op, bare EN gang, ja så begynder det forfra dagen efter,...

Derudover så husk at der hvor baby falder i søvn, skal baby vågne op, ergo falder baby i søvn ved dig skal du ikke smide baby i sengen......For hvordan vil du selv have det hvis du faldt i søvn i din seng og vågnede op nede i byen? - det kan være en af grundene til at han skriger når han vågner, at han simpelthen ikke er det samme sted.

Rigtig meget held og lykke, og husk og klap hinanden på skuldrene når det lykkedes Også er det meget nemmere og tage kampen nu, end når han er et par år, huske det

Hejsa. 

Ja jeg har søgt tilbage og læst de tidligere debatter og bølgerne gik godt nok højt!!  Heldigvis har folk været rigtig gode i denne debat. 

Men til det du siger: Vi flytter jo ikke på ham længere mens han sover, men det gjorde vi jo før, når han faldt i søvn på vores arm, så måske var det en faktor... 

Kh

Rosa

Anmeld

29. december 2010

<3

Jeg tror ikke der er andet for end at du skal til være mor igen og ikke en 24 timer i døgnet slave (sagt hårdt ja jeg ved det) og derfor skal I to voksne finde en metode som I kan leve med og stå inde for (meget vigtigt) og derefter udføre den.

1. læs evt. bogen "godnat og sov godt uden gråd", men hovedsagligt går den ud på at du gør hvad du plejer også når han er liiige ved at falde i søvn så lægger du ham. Så vil han vågner igen og brokke sig så tager du ham op og så fremledes. Alt sammen i et mørkt rum der er stille og kedeligt (mor kigger ikke i øjene eller lave sjove lyde)

2. når han vågner om natten : tag ham ikke op. For det betyder FEST! Så sæt dig ved siden af ham eller endnu bedre læg dig på en madras, hold ham hånden og sig "sshhhh", kig ham ikke i øjene, sige lyde eller tænde lyset.

3. føre protokol så du kan se hvor meget bedre hans søvn bliver dag for dag med denne teknik.

4. Indstiller dig på at sådan er det med børn og det vil ske igen og igen Så I kan ligeså godt lære at håndtere det.

5. Lade far overtage halvdelen af puttesituationen. Herhjemme fungerer det bedst med skiftevis pusle/put men det er individuelt.

Have fun og vær stærk!

Anmeld

29. december 2010

Rosa

Kirle skriver:

Jeg tror ikke der er andet for end at du skal til være mor igen og ikke en 24 timer i døgnet slave (sagt hårdt ja jeg ved det) og derfor skal I to voksne finde en metode som I kan leve med og stå inde for (meget vigtigt) og derefter udføre den.

1. læs evt. bogen "godnat og sov godt uden gråd", men hovedsagligt går den ud på at du gør hvad du plejer også når han er liiige ved at falde i søvn så lægger du ham. Så vil han vågner igen og brokke sig så tager du ham op og så fremledes. Alt sammen i et mørkt rum der er stille og kedeligt (mor kigger ikke i øjene eller lave sjove lyde)

2. når han vågner om natten : tag ham ikke op. For det betyder FEST! Så sæt dig ved siden af ham eller endnu bedre læg dig på en madras, hold ham hånden og sig "sshhhh", kig ham ikke i øjene, sige lyde eller tænde lyset.

3. føre protokol så du kan se hvor meget bedre hans søvn bliver dag for dag med denne teknik.

4. Indstiller dig på at sådan er det med børn og det vil ske igen og igen Så I kan ligeså godt lære at håndtere det.

5. Lade far overtage halvdelen af puttesituationen. Herhjemme fungerer det bedst med skiftevis pusle/put men det er individuelt.

Have fun og vær stærk!

Hejsa.

Mange tak for svaret, Kirle! Den metode virker dog i mine øjne som om den måtte have den præcis modsatte effekt? Det er jo det vi har gjort tidligere - altså putte ham liiige før han er helt væk, og det har ikke virket, tværtimod  Om natten er det så også det vi gør (fra nu af).

Er spændt på om der snart er en effekt eller om det bliver endnu et kikset forsøg på at genvinde kontrol herhjemme 

Mvh

Rosa

Anmeld

29. december 2010

Enayia

Rosa skriver:

Hey folkens.

Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på at hvis denne debat løber af sporet som de forrige som hat omhandlet godnat-og-sov-godt-metoden så bliver den lukket omgående, så please - hold en ordentlig tone! Jeg hverken mishandler mit barn eller ignorerer hans behov eller alt det andet der så tit sniger sig ind i debatten om den bog (som jeg ikke har læst).

Jeg har fået rådet fra en MEGET kompetent familierådgiver-dame (uddannet sygeplejerske, SP og familievejleder) med mange års erfaring, at vi smpelthen skulle til at skrue ned for serviceniveauet herhjemme om natten. En dreng på 8 mdr KAN SAGTENS sove igennem 8-10 timer på dagens måltider, lidt vand og en tør ble, sagde hun efter at have hørt om vores situation. Bum!

Forklaring:

Den sidste tid er nattesøvnen totalt gået fløjten og vores søn på snart 8 mdr og 8 kg sover KUN hvis vi vugger ham i søvn, hvilket ofte tager op til en time med rasende gråd og sparken (jeg er en lille pige på 160cm og min ryg er efterhånden helt i smadder). Han vågner om natten og græder i timevis, men hvis vi tænder lyset og snakker med ham så er han HELT i hopla og pludrer, griner og snakker til den lyse morgen.

Han har væske på begge ører og sover med hovedet hævet og får børnepanodil, så han er nogenlunde smertedækket, og det er altså ikke derfor. Han har simpelthen bare "glemt" hvordan man falder i søvn selv. 

Jeg har ellers været hårdnakket modstander af den ovennævnte metode, men jeg er OGSÅ modstander af at min søn skal græde 5-6 timer i døgnet og vugges i søvn. Jeg har i mange (7) uger nu kæmpet med alle de blide metoder - uden held. Og vi er ved at gå helt i smulder herhjemme...

Vi har 3 timer sammen om aftenen hvor der er ro - derudover tager Niklas pt. nattevagten (han har ferie til nytår) og jeg tager over kl 7 og har ham resten af dagen mens Niklas hviler ud og sunder sig... Ved hver af de 3-4 lure om dagen gentager cirkuset sig med gråd, pylleri og laaaange vuggeture. Det er bare så uholdbart.

Det er mere synd at han græder sig i søvn til hver eneste lur / nat fra nu af og flere måneder (år?) frem, end at han græder de 45 minutter et par dage i træk hvor jeg går ind til ham og laver en "op og ned" hvert 5-7 minut. Med "op og ned" mener jeg at jeg går ind helt roligt, tager ham op og krammer ham, siger "rooolig skat, jeg er lige her", svinger ham stille frem og tilbage og lægger ham ned igen når han er faldet til ro og trækker vejret roligt (det tager faktisk kun ca. 30 sekunder). Men så snart han er tilbage i sengen så græder han jo igen - usch, det er hårdt.

Under natten må vi så kun give ham vand fra nu af, tage ham over i vores seng, men ikke vugge og gå frem og tilbage med ham som vi plejer. 

Det er godt nok noget af et kompromis, men nu er vi der hvor intet andet hjælper, og jeg har en slatten og træt lille fyr det meste af dagen. Det tidspunkt han er allermest kæk på er faktisk timerne inden sengetid, og tit har jeg bare lyst til at lade ham være oppe, selvom han sidder og gaber og gnider øjne   

Nå piger - er der andre derude som har gjort noget lignende, og virkede det?

Nu har jeg godt ikke selv en lille en herhjemme, men jeg synes sgu det er helt i orden! Selfølgelig er det synd de skal græde, men som du siger, er det bedre i en lille periode end i en tid der bliver trukket i lang-drag.

Der er rigtig rigtig mange som pakker deres børn ind i boble-plastic og alt er bare uha så synd!

Den lille fis ved jo godt han kan få alt mulig ekstra opmærksomhed selvom det er nat, og det finder de lynhurtig ud af at bruge

Rigtig mange gange held og lykke med det! Håber i alle snart kan få en ordenlig nats søvn!

Knus Enayia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.