ER det pinligt/flovt at være på kh...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2010

Miss.Sunshine

Maja84 skriver:

normalt siger de man ikke må eje noget af værdi, men måske det er fordi du er på barsel, så bude du nemlig høre under barselsdagpenge, men kan jo godt være der er andre regler i forhold til barsel, frem for alm kh, der er jo flere kasser inden for det at få kh

Det er altså ikke rigtigt, kontanthjælp er én kasse og det er det.

Selvom du er på barsel får du stadig kontanthjælp. Der er intet der hedder barselspenge.

Vedr formue i form af hus og lign, så er der mange ting der spiller ind. Bla om du kan optage lån i dit hus, kan du IKKE det,beregnes det IKKE som formue og kommer ikke med i en beregning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2010

Sofia

Nalle skriver:

Selvom man er gift, kan den anden part sagtens få kontanthjælp, som suplere mandens inkomst.

Min kæreste har arbejde, jeg er på barsel, aldrig om jeg vil føle mig flov over det!

Måske der er forskel når du er på barsel :-)

Det fremgår eksempelvis af aktivlovens § 2, at man ikke kan få KH, hvis ens ægtefælle kan forsørge en, men hvor mange penge/værdier ægtefællen har til forsørgelsen spiller jo også ind.

Se fx http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Kontanthjaelp/Regler.aspx

Derudover synes jeg da bestemt heller ikke du skal være pinlig over det, det siger jeg intet om. 

Anmeld

17. december 2010

B&J

jeg startede på kontanthjælp lige efter min HG da jeg havde det rigtigt dårligt og havde brug for en pause... fordi der var en mand der blev slået ihjel i min opgang...

også efter jeg havde taget en pause kom jeg i praktik i foderland fant ud af jeg var gravid og de ville gerne have mig i mens jeg var gravid jubii  også fik jeg daniel og skal gerne snart i arbejde men men men nu skal min operation lige overståes og håber snart jeg kan komme ud igen men syntes bestemt ikke det er pinligt

Anmeld

17. december 2010

Diana...

Maja84 skriver:

ahh okay, tænkte nok der var noget der

Så at være gift og på kontant hjælp er absolut ikke det fedeste og på ingen måder noget man kan leve af på længere sigt. Så det ville undre mig hvis der var nogen gifte der bare gik på kontanthjælp for at gå hjemme for her fungere det ikke. 

Anmeld

17. december 2010

Aves..

Miss.Sunshine skriver:

Selvom du er på barsel får du stadig kontanthjælp. Der er intet der hedder barselspenge.

Vedr formue i form af hus og lign, så er der mange ting der spiller ind. Bla om du kan optage lån i dit hus, kan du IKKE det,beregnes det IKKE som formue og kommer ikke med i en beregning.

Men så skal man jo tjekke op jævnligt på om der er værdi i et hus, det gør man ikke i praksis, tror jeg...

Anmeld

17. december 2010

Kløver

Miss.Sunshine skriver:

det med kh er altså rigtigt nok, for de sad og diskuterede dengang hvad for en kasse jeg hørete i, og det havde noget at gøre med hvor pengene kom fra, men skal da ikke kunne sige at det ikke er lavet om, siden, for det er da trods alt næsten et år siden.

jeg ved ikke lige hvordan og hvorledes med kh og så at gå på barsel, men jeg ved at der er noget som hedder barselpenge, det er det alle får når de kommer på barsel, har lige været ned og snakke med dem i dag, og hun sagde alle får barselsdagenge, uanset om man er i job eller som jeg, på fleks.ledighedsydelse, om det gælder kh ved jeg så intet om, om man bliver på kh, eller gå op og får barselsdagpenge

vidste godt mange ting spillede ind, men har ikke selv prøvet at stå som ejer af hus, mens jeg har været på kh, så kan ikke sige hvordan det fiungerer, men lyder da logisk nok, men ved jo ikke om de på trods af ingen friværdi alligevel kan tvinge en til at sælge feks hus

Anmeld

17. december 2010

Nalle

Sofia skriver:

Præcis.. For udgangspunktet er nemlig man ikke kan få KH, hvis man har en formue på over 10.000. Så kan man jo forsørge sig selv for de penge i stedet. Men der kan være andre regler når man er på barsel, tror jeg også.

Og bor du to sammen, er det 20.000 for mig og kæresten har begge stået i den situration var vi begge var tvunget til at være på kh.

Anmeld

17. december 2010

Kløver

Diana... skriver:

Så at være gift og på kontant hjælp er absolut ikke det fedeste og på ingen måder noget man kan leve af på længere sigt. Så det ville undre mig hvis der var nogen gifte der bare gik på kontanthjælp for at gå hjemme for her fungere det ikke. 

hehe jo da, dem jeg kendte som gik mange år på kh var så heller ikke gift med nogle

Anmeld

17. december 2010

Sofia

Nalle skriver:

Og bor du to sammen, er det 20.000 for mig og kæresten har begge stået i den situration var vi begge var tvunget til at være på kh.

Præcis, det er 10.000 pr. person

Anmeld

17. december 2010

Nalle

Sofia skriver:

Præcis, det er 10.000 pr. person

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.