ER det pinligt/flovt at være på kh...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2010

eElak

Min x var på kontanthjælp i forskellige perioder, og han hadede det. der har været nogle grunde til det - som jeg ikke vil beskrive her. 

Men der er MANGE fordomme med at være på kontanthjælp - det har både han og jeg oplevet. 

Jeg har ikke noget til overs for dem som spekulerer og udnytter systemet, men mange af KH modtagere har altså reelt brug for det. 

I forhold til inflationen er KH ret lav - f.eks. stigningen følger slet ikke udviklingen - og til næste år stiger den slet ikke. Det kan jeg kun forestille mig vil sætte mange mennesker i en svær situation - som allerede har det svært.

Når man får på kontanthjælp på barsel, er man puttet i en særlig kasse, idet at de er registreret som værende på barsel og derved ikke arbejdssøgende. De har lige så lang tid på barsel som alle andre - dvs. 46 uger. Men det hedder kontanthjælp og ikke barselspenge, man har bare ret til at holde barsel på kontanthjælp.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2010

mortilnoahogmelina

Jeg modtager ikk kontanthjælp og har aldrig gjort det , og håber så sandelig heller ikk jeg kommer til det , men alligevel vil jeg da lige komme med mit her

Jeg har sikret mig selv ved at stå i en a.kasse , man kan jo desværre væe ude for at blive fyret og især i de her tider her , lige pt er jeg på barsel og skal være det , det næste årstid , og derefter tilbage til min elevplads , nå nok om det

- Jeg kender et par stykker som er på KH af den simple årsag at de ikk gider at arbejde , og det synes jeg simpelthen er forrygt , det burde bare ik kunne lade sig gøre , så synes jeg ikk man er berettiget til at få KH . På nogen punkter synes jeg simpelthen vores system i DK er skruet helt forkert sammen , jeg ahr ikk noget imod at skulle være med til at betale for dem som er på KH af en årsag , men jeg gider sku ikk være med til at forsørge dem som bare ikk GIDER arbejde . - men det kommer jeg jo til .

Ved det var hårdt sagt og jeg kan sikkert få nogen oven i nøden for det her , men det er bare min ærlig mening .

Anmeld

19. december 2010

Aves..

Tak for alle jeres svar....

Kan se det er forskelligt om man synes det er lidt forskelligt hvordan man har det meda t være på kh, måske det er noget generations-noget, nu er jeg jo en gammel kone efterhånden og jeg ville være virkelig flov over at skulle sige jeg var på kh.

Men tak igen for svarene.

Anmeld

19. december 2010

Shoppingmor

Pernille08 skriver:

Jeg modtager ikk kontanthjælp og har aldrig gjort det , og håber så sandelig heller ikk jeg kommer til det , men alligevel vil jeg da lige komme med mit her

Jeg har sikret mig selv ved at stå i en a.kasse , man kan jo desværre væe ude for at blive fyret og især i de her tider her , lige pt er jeg på barsel og skal være det , det næste årstid , og derefter tilbage til min elevplads , nå nok om det

- Jeg kender et par stykker som er på KH af den simple årsag at de ikk gider at arbejde , og det synes jeg simpelthen er forrygt , det burde bare ik kunne lade sig gøre , så synes jeg ikk man er berettiget til at få KH . På nogen punkter synes jeg simpelthen vores system i DK er skruet helt forkert sammen , jeg ahr ikk noget imod at skulle være med til at betale for dem som er på KH af en årsag , men jeg gider sku ikk være med til at forsørge dem som bare ikk GIDER arbejde . - men det kommer jeg jo til .

Ved det var hårdt sagt og jeg kan sikkert få nogen oven i nøden for det her , men det er bare min ærlig mening .

Er temmelig enig

Anmeld

22. december 2010

Hansen97

Ægtefæller har forsørgerpligt overfor hinanden (ligesom forældre har overfor deres børn), så hvis man har en mand der kan forsørge en, er man ikke berettiget til kontanthjælp.

Syntes det er åndsvagt at kontanthjælpen ikke går efter husstandsindkomsten som alle de andre ydelser...

Man skal være gift før at det "går udover" kontanthjælpen.. Det er da forkert...

Anmeld

22. december 2010

betski

Eva:) skriver:

synes der er så mange der er på kh når jeg læser herinde og tænker lidt om det bare er det man er....førhen var det lidt noget som man ikke rigtig nævnte, det var sådan lidt "taberagtigt" at være på det såkaldte bistandshjælp...

Hvad mener I, både jer der ikke modtager hjælp og til jer der gør...er det lidt pinligt og føler I der bliver set ned på dem der modtager denne hjælp...?

Jer der modtager, kunne godt tænke mig at høre hvorfor I ikke forsørger jer selv, hvad er grunden til at I får penge fra kommunen?

VH.

Jeg har ikke læst de andre svar igennem. Men vil da lige give mit besyv med. Jeg ville ikke selv bryde mig om at være på kontanthjælp/bistand. Den eneste årsag jeg ville kunne acceptere at være på KH ville være hvis jeg blev langtidssyg og smidt ud af a-kassen. Da ville det ikke være min egen skyld. Men at være selvforskyldt i at være på KH det ville jeg hel sikkert ikke bryde mig om.

Anmeld

22. december 2010

SpunkenJo

Har aldrig været på KH, og vil på alle måder undgå nogensinde at komme.

Jeg er opdraget med at der er arbejde til den som vil arbejde uanset hvad!

Jeg har haft rigtig mange mærkelige jobs, og har også været langt nede økonomisk og benyttet mig af min kassekredit....

Men KH, nej tak!! Jeg VIL klare mig selv, og mener at bare fordi muligheden er der, skal man ikke bare bruge den! Vi har et samfund vi alle harer ansvar overfor, hvorfor KH i min verden er sidste og yderste løsning som KUN skal være en midlertidig løsning i min verden.

Jeg ser ike ned på folk der er på KH, men undrer mig neget, at nogen "vælger" at blive ved med det, fremfor at tage et job som flaskedreng i Netto!!!

Anmeld

22. december 2010

Brams

Jeg synes desværre, at man ser en tendens til at mange unge, som også bliver tidligt gravide, er på KH fordi de ikke når og få sig en uddannelse og et job efterfølgende.

Jeg ville selv føle det flovt hvis jeg kom på KH, men jeg er også opdraget til at man skal arbejde og ikke modtage noget fra det offentlige hvis man ikke absolut har brug for det.

Det betyder også, at hvis jeg engang skulle miste mit arbejde (gud forbyde det), så kan det godt være at jeg ikke kan få job i det samme felt lige med det samme, men så kan jeg jo lave noget, måske ikke lige så spændende, men dog et job indtil jeg igen kan få et job jeg virkelig gerne vil have.

Anmeld

22. december 2010

Maja88

Brams skriver:

Jeg synes desværre, at man ser en tendens til at mange unge, som også bliver tidligt gravide, er på KH fordi de ikke når og få sig en uddannelse og et job efterfølgende.

Jeg ville selv føle det flovt hvis jeg kom på KH, men jeg er også opdraget til at man skal arbejde og ikke modtage noget fra det offentlige hvis man ikke absolut har brug for det.

Det betyder også, at hvis jeg engang skulle miste mit arbejde (gud forbyde det), så kan det godt være at jeg ikke kan få job i det samme felt lige med det samme, men så kan jeg jo lave noget, måske ikke lige så spændende, men dog et job indtil jeg igen kan få et job jeg virkelig gerne vil have.

Anmeld

22. december 2010

MariaJ

Jeg synes det er godt at samfundet har et økonomisk sikkerhedsnet, og at ingen risikerer at stå helt uden indtægt, hvis de ikke kan arbejde. Når det er sagt ville jeg ville da selv være rigtig ked af at være på offentlig forsørgelse i længere tid, og det er da heller ikke noget jeg lige umiddelbart ser for mig kommer til at ske, men helt udelukke det kan man jo ikke. Der er jo ingen der ved, om ens eget liv forandrer sig i en ugunstig retning. 

Det der undrer mig mest herinde er nok at der er SÅ mange der ikke har en uddannelse, og dermed meget lettere havner på kontanthjælp. Det er muligt at jeg er utrolig snævertsynet og ser verden gennem meget priviligerede briller, men med alle de muligheder der findes for at få alle mulige forskellige slags uddannelser, er det simpelthen ubegribeligt for mig at så mange vælger at sige at, uddannelse det er bare ikke noget for mig. Mange forklarer det med at de er blevet gravide i en ung alder, men i mine øjne giver det at være forældre, og dermed have ansvaret for et andet menneskes liv, da bare endnu bedre grund til at sikre sig og sine bedst muligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.