Hvornår begyndte I at tage på i vægt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2010

Koen.

thilde-tusindfryd skriver:

Lige et lille regnestykke fra en af mine fagbøger til jer, som mener, det er normalt at tage over 20 kg. på. Det er nogle udregninger fra Nordiske Næringstofanbefalinger 2006, som er det man officielt går ud fra, som en normal vægtøgning hos gravide.

Foster 3,3 kg

Moderkage 0,64 kg

Fostervand 0,8 kg

Øget blodvolumen, livmoder og brystvæv 2,8 kg.

Ekstracellulært væske 1,5 kg

Feddeponering 3,3 kg.

Vægtøgning ialt igennem de 9 md. 12,34 kg.

Derfra skal man trække de ekstra kcal, man forbrænder pga. graviditeten:

Energi omsætning af vægtøgning 145 MJ (145.000 kJ)

Øgning af BMR 160 MJ (160.000 KJ)

Ialt 305 MJ for hele perioden

Som man ser lagres det meste i foster og feddepoter og man skal tage højde for allerede eksisterende fedtdepoter, således at overvægtige anbefales end mindre vægtstining.

Det resulterer i følgende anbefalinger for vægtøgning:

Undervægtige BMI under 18,5  12,5-18 kg

NOrmalvægtige BMI 18.5-25   11,5-16 kg

Overvægtige BMI 25-30   7-11,5 kg.

Svært overvægtige BMI over 30  min. 6 kg.

Men der er ingen grund til som overvægtig at øge vægten, hvis man sørger for, at det man spiser er sundt, så baby får de næringsstoffer den skal ha. Der sker heller ikke noget ved at tabe sig småt (fx 1kg. pr. md), men større vægtstigniner skal man afholde sig fra, fordi kroppen så ændrer sin forbrænding til fedtforbrænding, som giver nogle bistoffer som kan være skadelige for fosteret.

Ja man skal selvfølgelig spise sundt ovs. men hvis man som jeg havde kvalme til uge 16 nonstop så spiste man altså det man kunne få ned! så var det ligemeget om det var en agurk eller det var en skumbanan

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2010

oo

Det var store udsving. Hvorfor tabte du så meget i 1. trimester ? Var det pga. opkast og kvalme ?

Mht. at tabe det hele igen ved fødslen, mon ikke, at det afhænger af ens startvægt ? Du ser ikke umiddelbart ud til at have problemer med vægten ellers - hvis det er dig på profilbilledet. Ku godt forestille mig, at det er anderledes, hvis man i forvejen kæmper med vægten. For så er der en tendens til at tage på og at have svært ved at tabe sig. Derfor kan det være sværere for overvægtige at smide de ekstra kg efter en graviditet.

ja det var oga opkastninger, der var massive i 1. trimester og mere "normale" i 2. og 3. trimester.

nej, det er ikke mig på profilbilledet men jeg kan sige, at min pre-graviditetsvægt var 97 kg og min nuværende vægt er 84 kg, så jeg er bestemt klassificeret som overvægtig (og jeg ammer ikke)

Anmeld

10. december 2010

Missi

Ja, det med vand i kroppen som en væsentlig faktor, har jeg hørt om. Og at det kan gøre det svært at holde vægten.

Har du prøvet med vanddrivende urtethe ?

det vil jeg slet ikke tænke på før jeg har født

Vandrivende gør en utrolig træt og det er jeg i forvejen, og man skal osse passe på ikke at tænke for meget over vægten, selvfølgelig hvis du kommer over 12 kg så skal man passe lidt mere på..  men det hele er noget der forsvinder igen efter du har født..

Jeg har fået vandrivende til efter fødselsen, da det er noget jeg altid døjer med

Anmeld

10. december 2010

mortilnoahogmelina

Jeg tror vikerlig det er meget forskelligt fra person til person .

- Og omn man evt lidt af kvalme + opkast .

Jeg havde selv de første 20 uger kun taget 5 kg på . Men på bare to uger tog jeg lige 5 kg på . Jeg er nu i uge 37 og har lige rundet +15  

Anmeld

10. december 2010

thilde-tusindfryd

Tjuhl skriver:

ja det var oga opkastninger, der var massive i 1. trimester og mere "normale" i 2. og 3. trimester.

nej, det er ikke mig på profilbilledet men jeg kan sige, at min pre-graviditetsvægt var 97 kg og min nuværende vægt er 84 kg, så jeg er bestemt klassificeret som overvægtig (og jeg ammer ikke)

Nå ok. Så var jeg da helt ved siden af der

Men interessant. Det er klart, at hvis man har problemer med meget kvalme og opkastninger i 1. trimester, så må man tabe sig. Uanset hvad udgangsvægten er.

Anmeld

10. december 2010

Muffinmus

Første gang tog jeg på hele vejen igennem og tog 25 kg på i alt.

anden gang tog jeg først på fra uge 17, dvs jeg havde taget 1,5 kg på indtil uge 17, resten kom faktisk mellem uge 20-38, og tog 17 kg på i alt.

Anmeld

10. december 2010

Moar2011

Hmm, jeg startede med at veje 40kg og min vægt nu sir 44 - måske jeg spiser for meget :s

Anmeld

10. december 2010

Kløver

Jeg har indtil videre kunnet holde vægten - og har faktisk tabt mig en smule, uden at det har været pga. opkastninger - men jeg har fået at vide, at det nok bliver svært at holde vægten hele vejen igennem, fordi man så skal tabe sig ret meget (7-15 kg), så fosteret m.m. stadig kan øge i vægt.

Men hvornår begynder vægtøgningen typisk ?

Hvornår begyndte jeres vægt at stige ?

min vægt begyndte at stige lidt da jeg var knap 20 uger henne og er nu i 29 graviditetsuge og har taget ca 4-5 kg på de sidste 1-2 kg er kommet de sidste 2 uger

Anmeld

10. december 2010

Kløver

Babyklar skriver:

Hmm, jeg startede med at veje 40kg og min vægt nu sir 44 - måske jeg spiser for meget :s

jeg læste i min bog at de fleste i uge 16 ville have taget ca 4-6 kg på så vidt jeg husker, men det er jo meget forskelligt, kommer jo også an på om man er meget tynd, normaltvægtig eller overvægtig. Er man tynd, må man godt tage 18-10 kg på, er man normalvægtig er dte meget normalt at tage ca 15-18 kg på, men er man overvægtig må man helst ikke tage mere end 8-10 kg på måske det kan give lidt rettesnor at gå efter

Anmeld

10. december 2010

heaven

jeg var i uge 24 da jeg så småt begyndte at tage lidt på..... endte med at tage 6 kg på i alt...

Har en veninde der har termin nytårsaften, hun har kun taget 2,7 kg på indtil videre...

så det er vist meget forskelligt, kender også eksempler på det modsatte...

Jannie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.