Hvornår begyndte I at tage på i vægt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2010

Dorthe1986

lillespurv20 skriver:

Kender mange der har taget så meget på!!

Ja det er da meget normalt at rigtig meget på

Min lillebitte, tynde, spinkle niece hun tog 20 kg på Men jeg kunne ikke se det på hende

Men ja ville bare give dig ret i, at der er mange, der tager rigtig meget på

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2010

Aprilmor11

Jeg har taget 2 kg på og er i dag 20+6 uger henne

Anmeld

10. december 2010

Moar2011

Jeg er 15+3 og har ca taget 4kg på  tror det meste sidder på maven og brysterne.

Anmeld

10. december 2010

Koen.

Dorthe1986 skriver:

Ja det er da meget normalt at rigtig meget på

Min lillebitte, tynde, spinkle niece hun tog 20 kg på Men jeg kunne ikke se det på hende

Men ja ville bare give dig ret i, at der er mange, der tager rigtig meget på

Nemlig Det er helt normalt og når man tænker på babys vægt, moderkage, vand, blod ovs så vejer det jo os en del

Anmeld

10. december 2010

Moar2011

Aprilmor11 skriver:

Jeg har taget 2 kg på og er i dag 20+6 uger henne

WOW

hvordan kan du kun tag så lidt på?

Anmeld

10. december 2010

thilde-tusindfryd

Lone H. skriver:

Tog først på fra uge 18 ca og derfra og så til jeg fødte tog jeg 38 kg på.. 

38 kg ????    det lyder godt nok voldsomt. Håber sandelig jeg så i det mindste kan holde mig under 7 kg. For så mange kg. kommer jeg vist aldrig af med igen, når det har taget mig et halvt år at smide 8-9kg.

Anmeld

10. december 2010

LRJ

thilde-tusindfryd skriver:

38 kg ????    det lyder godt nok voldsomt. Håber sandelig jeg så i det mindste kan holde mig under 7 kg. For så mange kg. kommer jeg vist aldrig af med igen, når det har taget mig et halvt år at smide 8-9kg.

Ja det er helt vildt, men var os undervægtig inden Men har tabt de 20 af dem

Anmeld

10. december 2010

birthee

da jeg ventede frederik, tog jeg ca. 20 kg... af dem er de ca. 2 blevet siddende... indtil nu har jeg taget 5,3 kg på, og er idag 23+2... denne gang har jeg også haft en del mere kvalme end da jeg ventede frederik, men til gengæld har jeg ikke lidt af opkast - det har bare været dejligt!!! Jeg håber da ikke jeg tager alt for meget på, tænker da lidt at nu har jeg stadig 13 kg at tage af, i forhold til da jeg ventede frederik, men det skulle jeg også gerne kunne holde!!! som det sidder, bekræfter det mig bare i at sygeplejersken nok har ret i det hun mener vi venter

Anmeld

10. december 2010

thilde-tusindfryd

Lige et lille regnestykke fra en af mine fagbøger til jer, som mener, det er normalt at tage over 20 kg. på. Det er nogle udregninger fra Nordiske Næringstofanbefalinger 2006, som er det man officielt går ud fra, som en normal vægtøgning hos gravide.

Foster 3,3 kg

Moderkage 0,64 kg

Fostervand 0,8 kg

Øget blodvolumen, livmoder og brystvæv 2,8 kg.

Ekstracellulært væske 1,5 kg

Feddeponering 3,3 kg.

Vægtøgning ialt igennem de 9 md. 12,34 kg.

Derfra skal man trække de ekstra kcal, man forbrænder pga. graviditeten:

Energi omsætning af vægtøgning 145 MJ (145.000 kJ)

Øgning af BMR 160 MJ (160.000 KJ)

Ialt 305 MJ for hele perioden

Som man ser lagres det meste i foster og feddepoter og man skal tage højde for allerede eksisterende fedtdepoter, således at overvægtige anbefales end mindre vægtstining.

Det resulterer i følgende anbefalinger for vægtøgning:

Undervægtige BMI under 18,5  12,5-18 kg

NOrmalvægtige BMI 18.5-25   11,5-16 kg

Overvægtige BMI 25-30    7-11,5 kg.

Svært overvægtige BMI over 30  min. 6 kg.

Men der er ingen grund til som overvægtig at øge vægten, hvis man sørger for, at det man spiser er sundt, så baby får de næringsstoffer den skal ha. Der sker heller ikke noget ved at tabe sig småt (fx 1kg. pr. md), men større vægtstigniner skal man afholde sig fra, fordi kroppen så ændrer sin forbrænding til fedtforbrænding, som giver nogle bistoffer som kan være skadelige for fosteret.

Anmeld

10. december 2010

thilde-tusindfryd

Men anbefalingerne og udregninger tager selvfølgelig ikke højde for væskeophobninger. Og det har sikkert en stor betydning, men er så heller ikke reelt vægtøgning, fordi man taber al væsken igen ved fødslen og kort derefter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.