Hvornår begyndte I at tage på i vægt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2010

Moar2011

Maja84 skriver:

jeg læste i min bog at de fleste i uge 16 ville have taget ca 4-6 kg på så vidt jeg husker, men det er jo meget forskelligt, kommer jo også an på om man er meget tynd, normaltvægtig eller overvægtig. Er man tynd, må man godt tage 18-10 kg på, er man normalvægtig er dte meget normalt at tage ca 15-18 kg på, men er man overvægtig må man helst ikke tage mere end 8-10 kg på måske det kan give lidt rettesnor at gå efter

jeg fik afvide til NF-scanning, at jeg var en pæn tynd pige . og jordemoderen igår sagde at 4kg på næsten 4mdr ikk er for meget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

thilde-tusindfryd

JustMe skriver:

Hvorfor skal man trække de ekstra forbrændte kalorier gennem graviditeten fra? Det bliver jo 8-9 kg for 305.000 kJ

Dernæst: 305.000 kJ i alt på 40 uger giver ca 270 kcal ekstra om dagen i gennemsnit... Hvorfor siger man så nogle steder kun 150 kcal ekstra de første 20 uger og 250 kcal ekstra de sidste 20 uger? Det giver nemlig kun groft regnet 225.000 kJ på hele graviditeten (jeg har her regnet i runde tal med 1 kcal = 4 kJ, da jeg ikke har de eksakte tal ).

Håber, du har tid og lyst til at svare, da jeg er supernysgerrig, når der er noget, min hjerne ikke kan få til at passe sammen

Grunden til at du skal trække den ekstra forbrænding fra er, at graviditeten giver en højere forbrænding. Og denne højere forbrænding er medregnet i den anbefalede vægtstigning.

Forklaret på en anden måde:

Graviditet er en ekstra belastning for kroppen, som kræver en højere energi-indtag end normalt. Udgangspunktet er her en normalvægtig, dvs. en kvinde der ikke har udpræget store fedtdepoter at tage af. Hun har brug for noget ekstra energi i form af øget kostindtag.

Man regner så ud, hvad kroppen helt præcis har brug for ekstra ved at beregne at kroppen har brug for ekstra energi til at danne ekstra blodmængde, øget brystvæv og øge livmodervolumen, danne moderkage og foster, væske og øge fedtdepoterne, så der er ekstra at tage af i tilfælde af perioder uden mad (kroppen er jo indstillet på sulteperioder fra naturens hånd). Det regner man sammen til at være en vægtøgning på 12,34 kg og denne vægtøgning koster en ekstra energiomkostning på 145 MJ (for hele graviditetsperioden), dvs. kroppen forbrænder 145 MJ mere end normalt i perioden.

Udover det sker der også en øgning i BMR (basalstofskiftet), sandsynligvis pga. vægtøgningen - overvægtige har også et højere BMR end normalvægtige. Total bliver det forhøjet forbrændning på 305 MJ for hele perioden, dvs. 275,5 MJ pr. døgn. Men det er rigtigt, at man forbrænder mere i 2. og 3. trimester end i 1. trimester, så det er ikke præcis 275,5 MJ hvert døgn hele perioden igennem. Det afhænger jo også af individuelle vægtstigninger. Som vi kan se her, så er der jo stor forskel på, hvornår kvinder tager på i vægt åbenbart. Så forbrændningen følger selvfølgelig barnets vækst og vægtøgningen.

Håber det var svar på dit spørgsmål ?

Anmeld

11. december 2010

thilde-tusindfryd

Lige en ekstra kommentar:

Grunden til at man så anbefaler overvægtige en mindre vægtstigning end den nævnte er, at man skal tage højde for, hvorvidt der er fedtdepoter i forvejen at tage af. Men det betyder selvfølgelig ikke, at man bare kan lade være at spise, for så mangler man vitaminer og mineraler, især dem der ikke kan lagres i kroppen, og man aktiverer forbrændingsstoffer, som ikke er gode for fosteret (de såkaldte keton-stoffer). Men et mildt vægttab (1kg/md) eller vægtstabilitet er ikke noget problem, hvis det man så spiser, er sunde ting med vitaminer og mineraler og de næringsstoffer, som er vigtige (calcium, jern, d-vitamin osv.)

Anmeld

11. december 2010

thilde-tusindfryd

Og grunden til at tynde eller undervægtige kvinder gerne må tage mere på, er selvfølgelig omvendt for at undgå at graviditeten tærrer for meget på kvindens egne resserver, så hun går hen og bliver underernæret og syg og det i værste fald også går ud over fosteret.

Anmeld

11. december 2010

Kløver

Babyklar skriver:

jeg fik afvide til NF-scanning, at jeg var en pæn tynd pige . og jordemoderen igår sagde at 4kg på næsten 4mdr ikk er for meget

nej det er det heller ikke, det er meget forskelligt hvor meget man tager på, tror bare man skal kigge i spejlet og holde lidt øje, hvis man synes vægten stiger meget, eller evt snakke med lægen om det

Anmeld

11. december 2010

Carina1977

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg har indtil videre kunnet holde vægten - og har faktisk tabt mig en smule, uden at det har været pga. opkastninger - men jeg har fået at vide, at det nok bliver svært at holde vægten hele vejen igennem, fordi man så skal tabe sig ret meget (7-15 kg), så fosteret m.m. stadig kan øge i vægt.

Men hvornår begynder vægtøgningen typisk ?

Hvornår begyndte jeres vægt at stige ?

Hmm nu kastede jeg meget op, så jeg tog faktisk først på ca. 1 måned før jeg skulle føde. Jeg nåede kun at tage 2 kilo på. Vejede så også 14 kilo mindre da jeg havde født....eller dvs. 16 kilo mindre, hvis jeg tager de 2 kilo med

Anmeld

12. december 2010

thilde-tusindfryd

Min vægt er steget lidt de sidste par dage  Men jeg ved ikke, om det bare er naturlig udsving (vi taler jo max. 1 kg) eller om det er fordi foster m.m. begynder at øge vægten mere end jeg har energi-underskud naturligt.

Så er det enten på med vandreskoene og ud og få noget mere motion eller også reducere mere i fedtindtaget. Nu har jeg også været til julefrokost igår  men syns nu egentlig, jeg spiste fornuftigt, så det burde ikke være derfor. Men min erfaring er, at bar lidt sparring på fedtet, kan altså gøre en stor del. Og så ikke spise sig mæt til bristepunktet, men stoppe når man ikke er sulten mere. Der er jo en forskel, som mange ikke er bevidste om, eller mærker, eller vælger at ignorere

Anmeld

12. december 2010

CiSo

Åhh, nu skal jeg tænkes tilbage.... Tror jeg begyndte at kunne se en lille ændring på vægten da jeg var omkring 15-20 uger henne..

Anmeld

12. december 2010

JustMe

Yep jeg fødte naturligt - med presseveer i 5,5 time, så jo, jeg svedte lidt. Synes det er utroligt hvad kroppen kan.

Men alligevel, selvom alle 25 kg røg af ret hurtigt ser kroppen jo anderledes ud - i hver fald min.

Så tror jeg sagtens du kan have svedt et par kilo af dér. Min svigermor vejede sig engang lige før og efter en løbetur = 1,5 kilo mindre efter turen

Bortset fra det, sikke en omgang! Stakkels dig...5½ times presseveer

Mon ikke fedtet også flytter sig under graviditeten på samme måde, som det kan gøre vha. nogle diæter?

Anmeld

12. december 2010

Aves..

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg har indtil videre kunnet holde vægten - og har faktisk tabt mig en smule, uden at det har været pga. opkastninger - men jeg har fået at vide, at det nok bliver svært at holde vægten hele vejen igennem, fordi man så skal tabe sig ret meget (7-15 kg), så fosteret m.m. stadig kan øge i vægt.

Men hvornår begynder vægtøgningen typisk ?

Hvornår begyndte jeres vægt at stige ?

Da jeg rundede 20 uge var jeg stadig under startvægt men jeg nåede da at tage 25 kg på de sidste 20 uger, det er da flot..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.