Hvornår begyndte I at tage på i vægt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2010

JustMe

thilde-tusindfryd skriver:

Min vægt er steget lidt de sidste par dage  Men jeg ved ikke, om det bare er naturlig udsving (vi taler jo max. 1 kg) eller om det er fordi foster m.m. begynder at øge vægten mere end jeg har energi-underskud naturligt.

Så er det enten på med vandreskoene og ud og få noget mere motion eller også reducere mere i fedtindtaget. Nu har jeg også været til julefrokost igår  men syns nu egentlig, jeg spiste fornuftigt, så det burde ikke være derfor. Men min erfaring er, at bar lidt sparring på fedtet, kan altså gøre en stor del. Og så ikke spise sig mæt til bristepunktet, men stoppe når man ikke er sulten mere. Der er jo en forskel, som mange ikke er bevidste om, eller mærker, eller vælger at ignorere

Du behøver da ikke spare på fedtet (det sunde fedt gør i hvert fald ikke noget) for at holde vægten? Jeg ville nærmere skyde på, at det ville hjælpe bedre at skære lidt kalorier fra i form af mættet fedt eller simple kulhydrater (og så beholde de komplekse kulhydrater i kroppen)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

JustMe

Grunden til at du skal trække den ekstra forbrænding fra er, at graviditeten giver en højere forbrænding. Og denne højere forbrænding er medregnet i den anbefalede vægtstigning.

Forklaret på en anden måde:

Graviditet er en ekstra belastning for kroppen, som kræver en højere energi-indtag end normalt. Udgangspunktet er her en normalvægtig, dvs. en kvinde der ikke har udpræget store fedtdepoter at tage af. Hun har brug for noget ekstra energi i form af øget kostindtag.

Man regner så ud, hvad kroppen helt præcis har brug for ekstra ved at beregne at kroppen har brug for ekstra energi til at danne ekstra blodmængde, øget brystvæv og øge livmodervolumen, danne moderkage og foster, væske og øge fedtdepoterne, så der er ekstra at tage af i tilfælde af perioder uden mad (kroppen er jo indstillet på sulteperioder fra naturens hånd). Det regner man sammen til at være en vægtøgning på 12,34 kg og denne vægtøgning koster en ekstra energiomkostning på 145 MJ (for hele graviditetsperioden), dvs. kroppen forbrænder 145 MJ mere end normalt i perioden.

Udover det sker der også en øgning i BMR (basalstofskiftet), sandsynligvis pga. vægtøgningen - overvægtige har også et højere BMR end normalvægtige. Total bliver det forhøjet forbrændning på 305 MJ for hele perioden, dvs. 275,5 MJ pr. døgn. Men det er rigtigt, at man forbrænder mere i 2. og 3. trimester end i 1. trimester, så det er ikke præcis 275,5 MJ hvert døgn hele perioden igennem. Det afhænger jo også af individuelle vægtstigninger. Som vi kan se her, så er der jo stor forskel på, hvornår kvinder tager på i vægt åbenbart. Så forbrændningen følger selvfølgelig barnets vækst og vægtøgningen.

Håber det var svar på dit spørgsmål ?

Den er jeg helt med på allerede Mit spørgsmål gik egentlig kun på, hvordan det kan være, at div. hjemmesider siger hhv. 150 kcal og 250 kcal, når det åbenbart ifølge fagbøgerne er mere...men det kan du jo selvfølgelig ikke vide, kan jeg godt se nu, haha!

Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor man skal trække det forøgede forbrug fra det totale antal kg vægtforøgelse. Hvorfor skal man trække det fra? I bund og grund er det vel bare et spørgsmål at de 8-9 kg skal sponsoreres via øget madforbrug for ikke at blive taget fra moderens depoter...hvor de resterende 3-4 kg så er fostervægten?

Eller er vi i bund og grund enige, men taler bare forbi hinanden?

Anmeld

12. december 2010

thilde-tusindfryd

JustMe skriver:

Den er jeg helt med på allerede Mit spørgsmål gik egentlig kun på, hvordan det kan være, at div. hjemmesider siger hhv. 150 kcal og 250 kcal, når det åbenbart ifølge fagbøgerne er mere...men det kan du jo selvfølgelig ikke vide, kan jeg godt se nu, haha!

Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor man skal trække det forøgede forbrug fra det totale antal kg vægtforøgelse. Hvorfor skal man trække det fra? I bund og grund er det vel bare et spørgsmål at de 8-9 kg skal sponsoreres via øget madforbrug for ikke at blive taget fra moderens depoter...hvor de resterende 3-4 kg så er fostervægten?

Eller er vi i bund og grund enige, men taler bare forbi hinanden?

Du skal trække det fra den beregning, jeg stillede op, fordi de kg vægtforøgelse er inden man beregner den ekstra energi-omsætning. Hvor den stigning i vægt, som du normalt måske får fra læge eller sygeplejerske, der har man indregnet ekstra forbrændingen.

Ved ikke, om jeg kan forklare det bedre.

Mht. de angivelser du taler om 150 og 250, så kan jeg ikke svare på det. Kender ikke de hjemmesider, du henviser til.

Anmeld

13. december 2010

sandratobias

1. gang tog jeg 17 kg på på de 31 uger jeg var gravid... 

Denne gang: de første 3-4 måneder havde jeg taget 1 kg på... Nu siger vægten +8... 

Sandra Uge - 29+1

Anmeld

13. december 2010

JustMe

Du skal trække det fra den beregning, jeg stillede op, fordi de kg vægtforøgelse er inden man beregner den ekstra energi-omsætning. Hvor den stigning i vægt, som du normalt måske får fra læge eller sygeplejerske, der har man indregnet ekstra forbrændingen.

Ved ikke, om jeg kan forklare det bedre.

Mht. de angivelser du taler om 150 og 250, så kan jeg ikke svare på det. Kender ikke de hjemmesider, du henviser til.

Måske vi så skulle lade det ligge her, for jeg forstår det stadig ikke. Jeg kan godt se, at den ekstra forbrænding dikterer et højere energiindtag for at undgå, at kvinden taber i vægt. Men jeg kan stadig ikke se, hvad det har med vægtstigningen at gøre

Men never mind

Anmeld

13. december 2010

Diana...

Jeg er i uger 34 og er stadig på minus 3 kilo. Men har været helt ned på minus 10 kg. Men min vægt har stået stille længe nu. 

Anmeld

13. december 2010

NessaXenia

jeg er 18+1 og jeg syntes det er begyndt så småt at komme snigende..

det er helt okay, tænk hvis det bare sad dér.. - BUM

Anmeld

13. december 2010

Lolli

Jildes skriver:

Da jeg rundede 20 uge var jeg stadig under startvægt men jeg nåede da at tage 25 kg på de sidste 20 uger, det er da flot..

25 kg på 20 uger - dælme godt klaret!

Anmeld

25. december 2010

Tinehh

Jeg er nu 26+3 uger henne og har rundet +10kg..

Anmeld

26. december 2010

Zibi_84

Dejligt at jeg kunne læse med. Havde præcis samme spørgsmål;o) Er nemlig i uge (15) i morgen, og har ikke taget et gram på(brokker mig bestemt ikke))

Godt Nytår alle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.