Hvad med alle de andre der har behov for hjælp i samf?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2010

Shibby

Jeg husker et perspektiv fra 90erne. En tid hvor IVF endnu ikke var acceptabel i de flestes øjne. Et perspektiv hvor "de voksne" ikke diskuterede pengene,-men det fremmede ved at et barn blev lavet i en petriskål.

Vi havde en dreng i familien der kom til verden for 15 år siden. Dengang var verden en helt anden,-priserne var noget helt andet,folk dømte anderledes dengang, der var endda familiemedlemmer der omtalte ham som det uægte barn! Jeg husker tydeligt en dag i december hvor vi sad på hans værelse. Jeg var 14,han var 4½. Den dag var der nogen der talte over sig og min grandfætter (det ord eksisterede dengang) spurgte hvad kunstigt barn betød. 14 år gammel og jeg måtte svare på det spørgsmål.

Jeg svarede :" Der findes ikke noget kunstigt. Du trækker jo vejret lissom mig. Voksne er dumme nogle gange"

Såå..Jeg forstår det følelsesmæssige..Hvad forældrene måtte høre på af lort,og ikk mindst det lort min grandfætter måtte høre på engang imellem.

I dag er tiden en anden,og jeg er glad for at IVF overhovedet er blevet acceptabelt. Det letter trykket på de kommende forældres skuldre i forhold til hvad andre gennemgik dengang denne her mulighed for et stort tabu fordi det var så ukendt.

Pga vores situation i Danmark har jeg dog samme holdning som trådstarteren 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2010

SpunkenJo

Jbk skriver:

Nej, det foregik privat, så Dorthe har ikke ret. Vi havde forsøgt ,mange år og stod i en stor sorg omkring det ikke at kunne få eget barn efter vi havde forsøgt længe...jeg kender alt til det psykiske aspekt i det og ikke mindst sorgen ved ikke at kunne få et barn sammen og det fik vi så heller ikke....havde det været nu så kunne vi have fået et barn SAMMEN....vi måtte overveje hvad vi ville og hvordan og som alle jer andre barnløse skriver så er det psykiske i det der trækker tænder ud.

Vi havde fået styr på det økonomiske, men det psykiske var det voldsomme og er det egentlig stadig så mange år efter....men jeg mener stadig at det er helt ok at man selv skal betale, det er trods alt det mindste i al den kaos som barnløshed giver for et par.

For os endte vores forhold og det har kostet så meget for min søn...

Nå, men ville lige fortælle min historie...og jeg har al sympati for jer andre der står i det...synes bare ikke det med pengene skal blandes ind i det følelsesmæssige, det er to forskellige ting.

Tak for klarhed

Jeg kan godt lide din måde at anskue verden på.

Anmeld

25. oktober 2010

Maja88

qp skriver:

Allerførst!.... - Nogle mener, at det er en menneskeret at få børn, de føler sig berettiget til at få børn på trods af, at naturen måtte mene det modsatte.  Men hvorfor skal børn sættes i verden med alle midler og magt for, at berige andres egoistiske behov for oplevelser og ubetinget kærlighed? Hvorfor skal børn ikke have ret til, at være mennesker i sin egen ret?

Jeg må erkende, at jeg ikke er tilhænger af " det er en sygdom og derfor bør det offentlig betale”! Der er da et utal af sygdomme som det offentlige ikke betaler for - eks. psykolog, tandlæge, fysioterapi o.a.

Har man eks. nogle psykiske skavanker får man et tilskud fra det offentlige men det er stadig alt for dyrt, at rende til psykolog hvis man er middelklasselønnet/ pensionist/ studerende/ kontanthjælpsmodtager?

I forhold til sidstnævnte så mener jeg absolut det er vigtigere, at samfundet tager hånd om de psykisk svage som allerede er eksistenser i vores samfund frem for, at bringe nye individer til.

Der render eksempelvis mennesker rundt i gaderne hvis tænder nærmest er gået i forrådnelse, mange kan ikke komme i betragtning til forskellige jobs pga. dette - hvorfor skal de ikke hjælpes frem for enlige eller par der ikke kan få børn?

Jeg tror at de fleste af jer nok vil have opfanget min holdning til emnet hvis i har læst mit indlæg igennem, - men for mig kunne det være rigtig interessant, at høre hvilke tanker i har omkring overnævnte?

bare lige en side bemærkning. Alle ansatte under region midjylland har ret til gratis psykolog hjælp

Anmeld

25. oktober 2010

SpunkenJo

dorthemus skriver:

Der understregede du så lige min pointe igen....jeg mener IKKE, at man kan adskille det så skarpt. Som jeg har skrevet andetsteds i denne debat, så sidder der altså RIGTIGE mennesker ude bag skærmene med problematikkerne helt inde på livet...et kæmpe ønske om at få det barn, som jeg og vel også dig, tager som en naturlig del og konsekvens af livet.

Jeg anfægter jo på ingen måde at man ikke skal ave muligheden for fertilitetsbehandling. Hvis jeg gjorde det kan jeg forstå du mener mit menneskesyn er skævt. Men at jeg mener man selv skal betale for det har intet med det at gøre. Det er økonomi!

Og jeg syns vi har mange andre samfundsgrupper der kan nyde godt af alle de penge der går til fertilitetsbehandling. Folk som allerede ER en del af samfundet.

Anmeld

25. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
SpunkenJo skriver:

Jeg anfægter jo på ingen måde at man ikke skal ave muligheden for fertilitetsbehandling. Hvis jeg gjorde det kan jeg forstå du mener mit menneskesyn er skævt. Men at jeg mener man selv skal betale for det har intet med det at gøre. Det er økonomi!

Og jeg syns vi har mange andre samfundsgrupper der kan nyde godt af alle de penge der går til fertilitetsbehandling. Folk som allerede ER en del af samfundet.

Jeg underkender ikke din holdning, men dem der bruges penge (i fertilitetsbehandlings sammenhæng) på ER da også en del af samfundet allerede??? det er jo ikke (ønske)børnene der nyder godt af pengene, det er de par der ønsker sig et barn?

Anmeld

25. oktober 2010

SpunkenJo

Caroline86 skriver:

Jeg underkender ikke din holdning, men dem der bruges penge (i fertilitetsbehandlings sammenhæng) på ER da også en del af samfundet allerede??? det er jo ikke (ønske)børnene der nyder godt af pengene, det er de par der ønsker sig et barn?

Det jeg mener er, at vi ikke skal bruge samfundskroner på at sætte flere børn til verden når der lige nu ikke er penge til at betale for ældre, svage mm.

Jeg er med på at flere sandundsborgere vil give flere skatteydere, men jeg tvivler på at dem som har brug for fertilitetsbehandling vil bælge børn fra bare fordi de selv skal betale for det.

Anmeld

25. oktober 2010

AnneH

Det jeg mener er, at vi ikke skal bruge samfundskroner på at sætte flere børn til verden når der lige nu ikke er penge til at betale for ældre, svage mm.

Jeg er med på at flere sandundsborgere vil give flere skatteydere, men jeg tvivler på at dem som har brug for fertilitetsbehandling vil bælge børn fra bare fordi de selv skal betale for det.

Nu er der jo allerede andre lande som har indført brugerbetaling og her har det vist bla. i tyskland at antallet behandlinger halveret. Og derved også antaller af fødsler.

Det vil igennemsnit komme til at koste 26.000 kr. pr ivf forsøg. Og der ikke mange som det lykkes for i første forsøg. Det er mange penge på en gang. Det er jo nok de færreste som lige kan hive dem op af lommen, og i disse tider hvor mange banker vil så bare lige sige ja til at låne pengene?? Også til noget som man ikke er sikker på giver et positivt resultat.

Så jeg kan ikke forstå at vi har en regering som råber på at vi skal have flere børn også samtidig spare på et område som giver samfundet 3000 børn om året.
Hvis vi kommer til at mangle flere ender det jo ikke her med bruger betaling.

Mener heller ikke at vi skal sparer penge på de ældre eller andre udsatte grupper og jeg mener at barnløse er en udsat gruppe. man kan altså ikke sparer sig ud af alle problemer, nogle gange er man nødt til at bruge penge på at tjene penge.

Anmeld

25. oktober 2010

SpunkenJo

AnneH skriver:

Nu er der jo allerede andre lande som har indført brugerbetaling og her har det vist bla. i tyskland at antallet behandlinger halveret. Og derved også antaller af fødsler.

Det vil igennemsnit komme til at koste 26.000 kr. pr ivf forsøg. Og der ikke mange som det lykkes for i første forsøg. Det er mange penge på en gang. Det er jo nok de færreste som lige kan hive dem op af lommen, og i disse tider hvor mange banker vil så bare lige sige ja til at låne pengene?? Også til noget som man ikke er sikker på giver et positivt resultat.

Så jeg kan ikke forstå at vi har en regering som råber på at vi skal have flere børn også samtidig spare på et område som giver samfundet 3000 børn om året.
Hvis vi kommer til at mangle flere ender det jo ikke her med bruger betaling.

Mener heller ikke at vi skal sparer penge på de ældre eller andre udsatte grupper og jeg mener at barnløse er en udsat gruppe. man kan altså ikke sparer sig ud af alle problemer, nogle gange er man nødt til at bruge penge på at tjene penge.

Den der med at bruge penge for at tjene er jeg helt for. Men istedetfor at bruge dem på fertilitetsområdet ville jeg hellere bruge dem på at "rydde op". Sørge for at flere passede et arbejde fremfor dagpenge og kh, få inddrevet skat fra folk som "gemmer sig" fx. I udlandet. Sørge for at skattesnydere og folk som modtager kh OG arbejder sort bliver fundet. Brug penge der og samfundet vil kunne tjene gode penge nu og her.

Min mening vedr. Egenbetaling for fertilitetswhandling vil ikke ændre sig.

Men man kunne måske overveje at onstrukturere området, således det blev priatiseret og priserne mere "konkurrencedygtige", og priserne altså derefter.

Det kunne være en måde at gøre det billigere på måske...

Anmeld

25. oktober 2010

dorthemus

SpunkenJo skriver:

Undskyld, men de mennesker der er i fertilitetsbehandling eller ønsker at komme det, er da også en del af samfundet!!

Anmeld

25. oktober 2010

dorthemus

SpunkenJo skriver:

Hvem har du tænkt dig skal passe dig og alle andre andre når vi engang blir gamle?? Som det ser ud nu, så blir der flere og flere  gamle mennesker og ikke nok børn blir født....og dét er da ikke sundt for samfundsøkonomien.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.