RGN skriver:
Jeg har jo altid vugget eller ammet Loke i søvn, da han ellers skreg som en gal, og det synes jeg jo ikke et lille barn skal.
Nu er han så blevet 8 måneder i dag og jeg vil mene at den grundlæggende tryghed er lagt og det er på tide at han lærte at falde i søvn selv.
Han blev først bare lagt i sengen. Da han begyndte at græde blev han taget op og trøstet. Da han faldt til ro blev han lagt ned igen. Vi sang og vuggede ham, men hver gang han var ved at falde i søvn blev han lagt ned. Hvilket han var dybt i mod. Til sidst lagde jeg ham på maven og trykkede fast med hænderne på hans krop, mens jeg talte til ham og fortalte om alle de ting vi skulle lave i morgen og pludselig sov ham. Det tog 30 min.
Dagen efter tog det 20-25 min uden gråd og på tredje dagen tog det 15 min uden gråd.
Han sover dog ikke igennem af dem grund, men vågner 2-3 gange i stedet for 4-8 gange. Man kan også mærke på ham at han sover bedre om natten. Her til eftermiddagen græd han meget igen i 5-10 min. Men tidligere i dag lykkedes det mig at lægge ham i sengen og gå ind i stuen og han faldt i søvn af sig selv.
Jeg havde ALDRIG troet det skulle lykkes, men vi er jo tættere på målet end nogensinde.
Nu ved jeg ikke hvordan du får jeres lille til at falde i søvn? For jeg tror det er alfa omega at de kan finde roen i deres seng uden vuggen eller amning. Jeg syntes bare det var så svært at tage skridtet. Det var først da jeg sad og græd af udmattelse jeg tog mig sammen. Det kom næsten som et lyn fra en klar himmel. Jeg havde nemlig også bare tonset derud af og syntes jeg klarede min enorme søvnunderskud fantastisk. Pludselig kunne kroppen bare ikke mere.
Så synes klart din kæreste skal komme ind i kampen i weekenden så du får en nattesøvn af og til. Du har i den grad behov for at sove mindst 4 timer sammenhængende mindst én gang ugentligt.
Den der med at lægge ham på maven, den må jeg prøve. Herhjemme er problemet bare når vi lægger ham så går der nok 1-1½ time før han sover, og vi er inde ved ham mange mange gange, for at lægge ham ned og vende ham om. Han græder nemlig når han får vendt sig om på maven, og det er samme problem om natten. Han vågner tit ved at han er væltet om på maven og ikke kan vende sig selv igen,...
Han får altid sin natflaske inde i sengen eller barnevognen inden han skal sove, og jeg tænker at det nok er en rigtig dum vane...
Jeg tror også vi må igang med at lære ham at sove ordentligt, spørgsmålet er bare lige hvordan.
Nu kommer vores sundhedsplejerske i næste uge til 8 mdr. tjek, så må vi lige få nogle fif af hende...
Tak for dit svar, og tillykke med at du har fået din søn til at sove bedre