Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

Sommerfuglelarven

Zette skriver:

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Der er jo forskel på udtalelsen af Nadia/Nadja og Nathja - du udtaler jo D'et i det ene og T(h)'et i det andet, så det kan jeg ikke se skulle være så underligt, når nu forældrene bedst kan lide det udtalet Nathja.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Kløver

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Hehe jeg har også haft et lignende emne oppe at vende, kan godt forstå man vil kalde sine børn noget specielt, og mna måske ikke gider top 10, men ja senest har jeg set navnet Aya, blive stavet Aija, synes også det var en sjov måde at stave det på.

kigger man på nye godkendte navne, må bla nu bruge drengenavne som aragon og legolas, og pigenavne som rosina og panik ??? heldigvis fik et par nej til at kalde deres datter for rhododenbusk.

Så også for lang tid siden, om en der ville kalde deres barn for Kenya patricia hvis det var og pige og så for ??? Zulu (kan ik huskel det første) hvis det blev en dreng, og var af danske forældre, heller ikke min smag, så er jo kun godt vi er forskellige, men ja synes også der er grænser

Det kan blive så indviklet det er svært at kalde på sit eget barn, selv hedder maja, og er ofte blevet stavet med i ??? som i maia.... har et specielt efternavn som altid skal staves, derfor glæder jeg mig til den dag jeg bliver gift med manden, så jeg kn få et mere lige ud af landevejen, efternavn i enden

Her overvejer vi navnene

Caroline

Malou

Dana

Daniel

Mikkel

Tobias

ps min mening er absolut heller ikke at støde noget, kun give udtryk for egen holdning, forhåbentligt uden at træde på andre

Anmeld

22. juli 2010

Maddox

Jeg hedder Anja, og det har jeg heldigvis ALDRIG behøvet at stave  

Min datter hedder Filippa - valgt med den stavemåde, som er lige ud ad landevejen, ALLIGEVEL har folk skrevet det som Philippa, Philipha, Phillipa, Fillipa, og Felippa...hmm  Filippa opdager dog hurtigt (og højlydt) hvis noget har skrevet det forkert..

Min søn hedder Silas - og det er der indtil nu ikke nogen, som har stavet forkert

Har en kusine, hvis datter hedder Rebekah - det tog laaang tid , før jeg fandt ud af den rigtige stavemåde

Anmeld

22. juli 2010

bagger26

Jeg syntes det helt fint at folk vil have specielle navne, navne som gud og hver mand ikke hedder. Men kan heller ikke helt sætte mig ind i det med at de skal staves specielt, når nu det kan gøre på en anden måde, det bliver kun til irritation for bæreren af navnet.

Selv hedder jeg Christine, og bliver ALTID spurgt om hvordan det staves, og hvis de ikke spørg så staver de det ALTID enten Kristine/kristina.. SÅ jeg har selv prøvet at undgå det for mine børn så de hedder noget så simpelt som Mads og Sofia, har med vilje valgt stavemåden Sophia fra for det skaber kun problemer. 

Det er jo selvfølgelig op til folk selv hvad de vælger af navne og stavemåder til deres børn, men ved bare hvor træt af det jeg har været.

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Sommerfuglelarven skriver:

Der er jo forskel på udtalelsen af Nadia/Nadja og Nathja - du udtaler jo D'et i det ene og T(h)'et i det andet, så det kan jeg ikke se skulle være så underligt, når nu forældrene bedst kan lide det udtalet Nathja.

Okay forskellen er SÅ MINIMAL at det ikke kan høres... Jeg kalder hende sku Nadja når hun tiltales OGSÅ selvom det er Nathja...

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Tjuhl skriver:

jeg synes mest af alt det bærer præg af manglende forståelse for bogstavernes lyde når man staver på smarte måder - og JO det irritere også mig grænseløst! vores navne er lige ud af landevejen - også vores mellemnavne. vores efternavn (Juhl) skal altid staves (min læge havde endda stavet det Hjul på vandrejournalen ). vores børnenavne + mellemnavne er også lige ud af landevejen

HELT enig! Forstår det simpelthen ikke...

Og pænt ærgeligt at juhl blev til Hjul!

Anmeld

22. juli 2010

oo

Zette skriver:

HELT enig! Forstår det simpelthen ikke...

Og pænt ærgeligt at juhl blev til Hjul!

jep! jordemoderen sagde jeg lige selv skulle rette det, for til hjemmefødsel skrev hun bare af fra vandrejournalen når hun skulle skrive babys navn - også kunne den ende med at hedde Hjul istedet for Juhl

Anmeld

22. juli 2010

Kløver

Tjuhl skriver:

jep! jordemoderen sagde jeg lige selv skulle rette det, for til hjemmefødsel skrev hun bare af fra vandrejournalen når hun skulle skrive babys navn - også kunne den ende med at hedde Hjul istedet for Juhl

Ej det er da surt, at ens barn pludselig kan komme til at hedde noget andet, pga en skrivefejl

Synes da heller ikke juhl er så svært, troede at hvis man endelig skulle skrive det forkert, ville det blive jul uden h, selvom juhl virker meget, lige ud af landevejen

Anmeld

22. juli 2010

Svei

Zette skriver:

Jeg fatter det heller ikke....og HADER mit efternavn som jeg altod skal stave...er glad for jeg bare hedder Eva ellers...lige til...præcis som mine drenges...ok, Konrad kan staves med C men det mest almindelige er med K og også det andre skriver...så..

Men er helt enig, forstår det heller ikke og skjal man være anderledes så skal det da være lyden og ikek udseendet, vel...altså når vi taler om navne..

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Eva. skriver:

Jeg fatter det heller ikke....og HADER mit efternavn som jeg altod skal stave...er glad for jeg bare hedder Eva ellers...lige til...præcis som mine drenges...ok, Konrad kan staves med C men det mest almindelige er med K og også det andre skriver...så..

Men er helt enig, forstår det heller ikke og skjal man være anderledes så skal det da være lyden og ikek udseendet, vel...altså når vi taler om navne..

Ved jo godt at mange navne skal staves - og det var nu ikke det der var min undren. Navne som Christian/Kristian Kamilla/Camilla skal man jo stadig stave... det er de der sammensatte navne og seriøst overdrevet mellemnavne folk fyrer af.... dem kan jeg bare ikke tage!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.