At dømme andre og/ eller hinanden!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2010

qp

Laulund92 skriver:

Nu kan ingen af os jo komme med en holdning, eftersom du ikke skriver hvorfor du dømmer dem. Der kan jo være et hav af grunde. Jeg synes f.eks. religiøse folk er ufatteligt naive, men jeg tror fuldt ud på religionsfrihed - og jeg dømmer dem aldrig.

Men derudover synes jeg at folk der dømmer ud fra en religion og har visse meninger baseret på dette, er utroligt indadseende, snæversynede og så burde de vel bare stemme på DF (: Men jaja...

Jeg mener nu egentlig bare fordomme generelt, hvorfor folk har dem er der jo mange årsager til. Du skriver, at religiøse folk er ufattelig naive - men at du ikke dømmer dem da du tror på religionsfrihed... hehe.... Jamen er det ikke, at dømme når du udtrykker en mening om, at de er naive?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2010

qp

Luna3 skriver:

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene - det er ihvertfald svært at skrive et svar som ikke kan misforståes.............  Jeg prøver dog alligevel.

Jeg arbejder sammen med en tyrkisk kvinde, og på mange områder har hun ændret mit synspunkt på min ellers "fordumsfulde" indstilling til muslimer. Men en ting er helt sikkert hun har mindst lige så mange fordomme som jeg, hvis ikke flere!!

Et andet eksempel kan også være at jeg lige har været ude og se på 2 lejligheder, de har begge en belligenhed jeg førhen har fordømt, var ude og se dem og åhhhh hvilke lejligheder

Så væk med fordommene og frem med åbne øjne og lyst sind

/Ditte

Jamen det var just netop min pointe, at vi sgu egentlig alle sammen er lige gode om det

Anmeld

7. februar 2010

qp

mariamiss6 skriver:

man kan jo ikke elske alle, og heller ikke elske alles holdninger og meninger...

det er jo ikke helt det samme som at dømme - eller jo, så dømmer man 1 person til at være noget/nogen man ikke kan holde af eller enes med.....

Nej det er korrekt, men som jeg skrev i starten af denne tråd tager jeg eks muslimerne som eksempel - det er lidt udfra det eksempel, at jeg spørger

Anmeld

7. februar 2010

qp

Rosa skriver:

Jeg må indrømme at jeg ikke er på baby.dk for at debattere emner som er ret meget mere seriøse end hvad min og andres livmoder måske og måske ikke indeholder. Jeg beklager hvis qp /trådstarter ikke får så meget modspil på denne tråd som ønsket, den er sgu lidt tam kan jeg godt se, men når jeg f.eks. som nu logger på kl næsten 2 om natten så giiiiider jeg ikke skrive et langt indlæg om min holdning til fordomme - selvom jeg absolut har en holdning, både fagligt og personligt...

Men jeg har læst tråden alligevel...

Godnat, og sov godt!

Rosa

Jamen det er da fint, at du ikke er her for at debattere andet end din livmoder - men ehm... så forstår jeg ikke din pointe med dit indlæg i min tråd ...

Anmeld

7. februar 2010

qp

Perl skriver:

hmm.. altså vi er alle forskellige og har ret til hver vores mening.. kan dog blive stædig og irriteret når jeg ikke er enig.. men det betyder da ikke folk er et mindre menneske end mig! alle har ret til en mening.

Bare fordi folk ikke har den samme mening, så kan de ikke være mindre værd i venskab heller.. har flere gange haft oplevelsen af at første gang jeg møder folk at man kommer ud i nogle samtaler hvor man slet ikke er enig. Men derfor er man blevet gode venner alligevel

Nu vil jeg smutte i seng nat nat

Nej det har du helt sikkert ret i og jeg er da enig med dig. Men jeg tænker - udfra denne tråds start, hvis du eks stødte ind i et menneske som havde et fremmedhad til muslimer (et eksempel)... ville du så føle dig som et bedre menneske end den anden? For det er jo lidt "forbudt/ tabu" at være racist.

Anmeld

7. februar 2010

wamse

qp skriver:

Nej det har du helt sikkert ret i og jeg er da enig med dig. Men jeg tænker - udfra denne tråds start, hvis du eks stødte ind i et menneske som havde et fremmedhad til muslimer (et eksempel)... ville du så føle dig som et bedre menneske end den anden? For det er jo lidt "forbudt/ tabu" at være racist.

Så smed du lige et spørgsmøl jeg kunne forholde mig til 

hvis du eks stødte ind i et menneske som havde et fremmedhad til muslimer (et eksempel)... ville du så føle dig som et bedre menneske end den anden?

Ja jeg ville føle mig som et bedre menneske, end et mennesker der ikke kunne se ud over hudfarve/religion/seksualitet.

Jeg ville føle mig som et bedre menneske/mere rummelig menneske, hvis personen dømte andre p.g.a. disse faktorer, men hvis en personen havde en personlig oplevelse med et enkelt individ, og derfra dømte den enkelte, ville det ikke være et problem for mig.

Håber det gav lidt mening...... 

Anmeld

7. februar 2010

oo

qp skriver:

Ja jeg kan så ikke forstå hvordan man bliver et bedre menneske af, at dømme en person frem for flere

Jo det er da geniraliserende, at dømme flere over en kam - men det er jo ikke mindre fordømmende, at dømme en person!  eller?

men hvorfor overhovedet bruge sin tid på at gå rundt og dømme andre? det er nok der jeg falder af vognen

Anmeld

7. februar 2010

oo

Skouboe skriver:

Enig..

Og kom lige til at tænke på at du må igang med at læse Ronja Røverdatter for din mave så h*n ved hvor det kælenavn h*n er blevet stemplet med for evigt kommer fra...

ja jeg har den også stående fremme og jeg var SÅ tæt på at købe den i svendborg på film dagen før vi fandt ud af det hele - coinsidence?? I think not!!

Anmeld

7. februar 2010

qp

wamse skriver:

Så smed du lige et spørgsmøl jeg kunne forholde mig til 

hvis du eks stødte ind i et menneske som havde et fremmedhad til muslimer (et eksempel)... ville du så føle dig som et bedre menneske end den anden?

Ja jeg ville føle mig som et bedre menneske, end et mennesker der ikke kunne se ud over hudfarve/religion/seksualitet.

Jeg ville føle mig som et bedre menneske/mere rummelig menneske, hvis personen dømte andre p.g.a. disse faktorer, men hvis en personen havde en personlig oplevelse med et enkelt individ, og derfra dømte den enkelte, ville det ikke være et problem for mig.

Håber det gav lidt mening...... 

Ok men hvorfor er du et bedre menneske end den der dømmer når du selv dømmer?

Anmeld

7. februar 2010

qp

Tjuhl skriver:

men hvorfor overhovedet bruge sin tid på at gå rundt og dømme andre? det er nok der jeg falder af vognen

Frøken Tjuhl - velkommen til den virkelig verden!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.