At dømme andre og/ eller hinanden!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2010

dorthemus

Tjuhl skriver:

jeg vælger IKKE at lukke øjnene for fordomme, jeg vælger at forsøge at nedbryde dem VED AT ÅBNE MINE ØJNE!!!!!

farvel farvel frøken qp, jeg vil ikke sidde her og hidse mig op mens jeg desperat forsøger at holde på en graviditet. hvorfor starter du ikke en debat om hvordan vi kan lære vores børn IKKE AT DØMME istedet for at snakke om at alle gør det?! det ville da være langt mere konstruktivt og relevant

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2010

qp

mariamiss6 skriver:

okay jeg tænker måske også lidt klarere nu

Nåh men så lad også mig tage udgangspunkt i muslimer....

Jeg har ikke noget imod muslimer som sådan, eller folk der for den sags skyld kommer fra et muslimsk land....

Jeg har noget imod deres måde at have for eksempel kvinder og børn på.

Jeg synes det er forkasteligt at når børn kommer til verden har de alt den frihed de vil have, og så jo ældre de bliver tager man mere og mere frihed fra pigerne, og giver drengene åbenlys magt over samme. Det sker faktisk ret tidligt i barndommen, at kønsrollerne opdeles på den måde. og det er forfærdeligt.

Jeg gik i 10. klasse med en pige, som kom fra Somalia. Hun blev engang overfaldet af en bror der var flere år yngre end hende, fordi hun kun havde fået 9 i en blækregnings opgave. Det er sgu da sindssygt...
Hendes brødre farvede hendes hår grønt engang, mens hun sov. og de fik ikke ballade for det.

Ungerne har heller ingen respekt for deres mor, i rigtig mange tilfælde, og det synes jeg også er klamt.

De må ikke deltage i religionsundervisning, fordi de intet må lære om den kristne tro, eller andre trosretninger.

Nogle af de unge sendes ud af landet, for enten at lemlæste deres kønsdele, eller for at blive gift med vildt fremmede mennesker. Kun fordi det er et godt parti for familien....

Så altså, jeg kan nødvendigvis godt være venner eller veninde med en muslim, og møde familien med et bredt og respektfuldt smil, men jeg kan ikke holde alt den undertrykkelse ud, og i nogle tilfælde den ekstreme fanatiske religions føring de har, mange af dem....

Pyyha ja du mangler sgu ikke fordomme lige hvad angår muslimer!  Og ja der er nok meget rigtig i mange af tilfældene, - eller det vi hører via medierne osv osv. Men for muslimer der lever mere frit og ikke har så mange love og regler må det da være enormt belastende, med alle vores fordomme omkring hvem de er og den måde de fører deres liv på.

Anmeld

7. februar 2010

qp

Sussie&Lilje skriver:

Jeg må indrømme at jeg er desværre ikke et hak bedre end alle andre, for jeg dømmer da ... men jeg tror nu også vi allesammen dømmer hinanden på den ene eller anden måde, det kan være et kort øjeblik nede i supermarkedet hvor vi ser en mor med hendes børn og hun gør noget vi ikke bryder os om, religion, hudfarve mm ....

Jeg er dømmende når det kommer til religion, men fx ikke hudfarve.

Religion går mig simpelthen på ofte! Jehovas Vidner, Islam osv .. men det er ganske enkelt fordi jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i deres måde at tænke på, så ja, der er jeg dømmende.

Men som sagt tror jeg ikke at der er nogen der kan kalde sig hellige på det område

Tror du har meget ret i, at det ofte handler om "det de er" fremfor hvem de er - for når man kender en person med en muslimsk baggrund, så er det jo ikke "det" man ser... der møder du mennesket og ikke religionen

Anmeld

7. februar 2010

mariamiss6

Pyyha ja du mangler sgu ikke fordomme lige hvad angår muslimer!  Og ja der er nok meget rigtig i mange af tilfældene, - eller det vi hører via medierne osv osv. Men for muslimer der lever mere frit og ikke har så mange love og regler må det da være enormt belastende, med alle vores fordomme omkring hvem de er og den måde de fører deres liv på.

Så altså, jeg kan nødvendigvis godt være venner eller veninde med en muslim, og møde familien med et bredt og respektfuldt smil, men jeg kan ikke holde alt den undertrykkelse ud, og i nogle tilfælde den ekstreme fanatiske religions føring de har, mange af dem....  <---- Se lige hvad jeg også skrev.... det andet var bare erfaringer....

Hvis jeg direkte havde en holdning mod alle der var muslimer, så kunne jeg jo sige ud med lortet, det er KUN dem der er skyld i alt den ballade der nu er i DK... Men sådan mener jeg det ikke... Jeg mener dog, at hvis en fremmedarbejder (muslim eller ej) gang på gang udøver kriminalitet - grov kriminalitet - så bør de sendes ud af landet, fordi vi har muligheden, hvis de ikke vil indordne sig. Jeg kan ikke se vi skal betale for folk, som har et andet "hjem", i fængslerne, hvis de ikke er interesseret i at blive integreret i DK alligevel. Og her mener jeg ikke at de skal droppe den muslimske trosretning og blive kristne, men de må indordne sig under de danske love og regler, og opføre sig ordentligt...
Nåh så blev det til en længere smøre om kriminelle i stedet for - DEM har jeg RIGTIG mange fordomme over for.....

Jeg kan ikke lide fanatiske muslimer, fremmedarbejdere som selv siger højt (og er stolt af det), at de ikke vil integreres i det land de bor i. Og ej heller frihedsberøvelsen af deres kvinder.

Så ja, jeg sidder måske med mange fordomme, de gælder dog ikke alle muslimer, de gælder de muslimer som nægter at lade sig integrere og følge de danske love.

i øvrigt har jeg flest dårlige erfaringer med blandt andet tyrkere, og kroatere (tror jeg nok de var, nu blev jeg faktisk i tvivl om de sidste) Men jeg har sandelig da også gode erfaringer, med alle slags fremmedarbedere, uanset religion (er kroatere overhovedet muslimer- det tror jeg faktisk ikke).

Og du har ret, dem der giver os de gode erfaringer, og gerne vil integreres, er sikkert pisse trætte af alt den medie belastning der er af deres kultur og religion. Men de er helt sikkert også lige så trætte af de mennesker der ødelægger det for dem, selvom det er nogle af "deres egne" Men så er det vel op til dem at sprede budskabet i deres egen familie og omgangskreds... Og det kan man måske gøre ved blandt andet at tillade og fremmane sine børn integration, og lade dem deltage i det der er den danske kultur.

Jeg forlanger ikke de skal droppe ramadanen og holde jul med os andre, det står folk frit for jo. Men der er da så meget andet man kan gøre....

Hvorfor for eksempel kæmpe for at beholde tørklæde og den slags på, når der i den danske lov står at man ikke må tildække sit ansigt? og der i koranen intet sted står at du SKAL bære tørklæde?

Anmeld

7. februar 2010

wamse

qp skriver:

Ok men hvorfor er du et bedre menneske end den der dømmer når du selv dømmer?

Jamen jeg skriver ikke at jeg er et bedre menneske, men at jeg ville føle mig som et bedre menneske, det er der i min verden en stor forskel på!

Jeg vælger at dømme den enkelte på den enkeltes opførsel/meninger og ikke en gruppe for noget de på ingen måde ville kunne ændre på.  

Anmeld

7. februar 2010

Unalisa

okay jeg tænker måske også lidt klarere nu

Nåh men så lad også mig tage udgangspunkt i muslimer....

Jeg har ikke noget imod muslimer som sådan, eller folk der for den sags skyld kommer fra et muslimsk land....

Jeg har noget imod deres måde at have for eksempel kvinder og børn på.

Jeg synes det er forkasteligt at når børn kommer til verden har de alt den frihed de vil have, og så jo ældre de bliver tager man mere og mere frihed fra pigerne, og giver drengene åbenlys magt over samme. Det sker faktisk ret tidligt i barndommen, at kønsrollerne opdeles på den måde. og det er forfærdeligt.

Jeg gik i 10. klasse med en pige, som kom fra Somalia. Hun blev engang overfaldet af en bror der var flere år yngre end hende, fordi hun kun havde fået 9 i en blækregnings opgave. Det er sgu da sindssygt...
Hendes brødre farvede hendes hår grønt engang, mens hun sov. og de fik ikke ballade for det.

Ungerne har heller ingen respekt for deres mor, i rigtig mange tilfælde, og det synes jeg også er klamt.

De må ikke deltage i religionsundervisning, fordi de intet må lære om den kristne tro, eller andre trosretninger.

Nogle af de unge sendes ud af landet, for enten at lemlæste deres kønsdele, eller for at blive gift med vildt fremmede mennesker. Kun fordi det er et godt parti for familien....

Så altså, jeg kan nødvendigvis godt være venner eller veninde med en muslim, og møde familien med et bredt og respektfuldt smil, men jeg kan ikke holde alt den undertrykkelse ud, og i nogle tilfælde den ekstreme fanatiske religions føring de har, mange af dem....

INGEN RESPEKt for deres mødre? den sætning synes jeg du burde  tage det i dig igen...indenfor religionen har mødre krav på en dyb respekt

I profeten Muhammeds scw tid var der en mand der kom og spurgte ham: Oh Guds sendebud, hvem er den person , som har den størst ret over mig med hensyn til venlighed og opmærksomhed: Han svarede, DIn mor, og derefter hvem: Han svarede igen din Mor, og derefter hvem? Han svarede: din Mor.  4.gang sagde han din far. det viser blot hvor stor plads mødre har i den muslimske verden. 

den anden ting er, at vi faktisk skal lære Alle religioner

Anmeld

7. februar 2010

Unalisa

mariamiss6 skriver:

Hvorfor for eksempel kæmpe for at beholde tørklæde og den slags på, når der i den danske lov står at man ikke må tildække sit ansigt? og der i koranen intet sted står at du SKAL bære tørklæde?

hvilke beviser har du?

jeg kæmper for mit tørklæde , fordi det har jeg ret til...

jeg synes du kommer med mange ting om hvad islam tillader og ikke tillader, uden at have beviser med, og det er i mine øjne dybt forkert.

Anmeld

7. februar 2010

mariamiss6

Limya skriver:

hvilke beviser har du?

jeg kæmper for mit tørklæde , fordi det har jeg ret til...

jeg synes du kommer med mange ting om hvad islam tillader og ikke tillader, uden at have beviser med, og det er i mine øjne dybt forkert.

Ifølge dansk lov, må du faktisk ikke engang bære en hættetrøje og tage hætten over ansigtet - altså de der stoooore hætter der kan skjule dit ansigt...

Det står i loven - maskehuerne er også forbudte....

De eksempler jeg kommer med, er ikke "uden beviser" som sådan. Det er ting jeg har erfaret ved fremmedarbejdere jeg kender/har kendt.

De fleste af mine onkler, og ungernes farfar har arbejdet i et ungdomsfængsel.... Når der er 8 indsatte er maks 2 af dem danskere.... Danskerne er sådan nogenlunde til at tale med - ikke ensbetydende med at de kan "rettes op" - hvor imod de unge fremmedarbejdere overhovedet ikke er til at snakke ordentligt med, fordi de ikke vil integreres, og derfor mener de de ikke behøver følge de danske love og retningslinier.

for min skyld må i sådan set selv bestemme om i vil gå med det tørklæde eller ej, men sig ikke, at der står i koranen, at du som muslim SKAL bære tørklæde, hvis du ikke vil misbehage din gud.

Jeg siger ikke at ALLE er sådan som jeg giver eksempler på, men jeg fordømmer dem der ER sådan.... Jeg synes det er direkte klamt, at lade sine lorte teenagesønner banke deres næsten voksne datter, fordi hun KUN får 9 i blækregning, i en dansk skole, der snakker et sprog hun kun har haft 4 år til at lære fuldt ud.... og det havde været klamt uanset om det var kristne, muslimer, jehovas vidner, eller atæister - men det sker oftest inden for islam, når den muslimske families overhoveder er fanatikere....

Du har også fint ret til at kæmpe for dit tørklæde, gør du da bare det, men følg OGSÅ reglerne der er udstukket i det danske land... Hvis en butik siger 'he rkan du ikke arbejde, for vi bryder os ikke om at vores ansatte går med tørklæde' så kan du vælge et andet job, eller at lade tørklædet bliver hjemme....
Når så en butik bøjer sig, og siger: 'fint... men så skal du bruge det her tørklæde, med butikkens logo på og du må ikke dække dit ansigt' Så synes jeg man skal gøre det...
Ikke at du ter dig sådan, det aner jeg intet om, men det er der altså andre der gør....

Hvorfor ikke i øvrigt bare bruge en smart hat i stedet for???? hvorfor SKAL det være et alt-dominerende stort tørklæde???

Jeg tlnker tit på en stakkels tyrkisk pige i min gamle folkeskole klasse. Vi gik til svømning noget tid, i stedet for gymnastik, og hun fik med nød og næppe lov til at lære at svømme.... Men hun skulle sandelig være fuldt påklædt under hele seancen, fordi hun ikke engang måtte vise sine ankler. Stakkels hende, det må eddermame have været hårdt, hun var jo kun en lille pige, stort set....

Anmeld

7. februar 2010

mariamiss6

Limya skriver:

INGEN RESPEKt for deres mødre? den sætning synes jeg du burde  tage det i dig igen...indenfor religionen har mødre krav på en dyb respekt

I profeten Muhammeds scw tid var der en mand der kom og spurgte ham: Oh Guds sendebud, hvem er den person , som har den størst ret over mig med hensyn til venlighed og opmærksomhed: Han svarede, DIn mor, og derefter hvem: Han svarede igen din Mor, og derefter hvem? Han svarede: din Mor.  4.gang sagde han din far. det viser blot hvor stor plads mødre har i den muslimske verden. 

den anden ting er, at vi faktisk skal lære Alle religioner

hvis i skal lære om alle religioner, hvorfor må mange muslimske børn så ikke deltage i religionstimerne i den danske folkeskole????

Og hvis mor er den man skal vise højest respekt i familien, hvordan kan det så være at det er kvinderne der er undertrykte????

jeg orker egentlig ikke blive ved at diskutere det som sådan...

Jeg vil bare sige, at det er MIN holding, og jeg er ikke racist, jeg bryder mig bare ikke om folk der FORLANGER at bo i DK og FORLANGER respekt, men NÆGTER at lade sig integrere og NÆGTER at opføre sig ordentligt...

Som sagt, hvis du er glad og tilfreds med dit tørklæde, så bær det dog.... Jeg selv kunne aldrig drømme om det, og jeg synes også det bør stå 100% klart over for alle muslimske piger at det ER deres helt eget valg. At ingen mand i verden har ret til at bestemme hvor vidt hendes hår må vises frem.

og for en god ordens skyld, jeg er atæist, tror på intet, og synes i øvrigt at den kristne tro er lige så latterlig som den muslimske....

I bund og grund er det jo den samme historie, som nogen en gang har fundet på, og som bare har vundet respekt hos mange mennesker verden over.

Anmeld

7. februar 2010

N&J

qp skriver:

Jeg sidder og tænker på had til forskellige andre mennesker og jeg vælger her, at tage muslimerne som et eksempel.

Hvis jeg nu ikke bryder mig om muslimer, så er jeg racistisk overfor muslimerne og det er der sikkert mange der ville dømme mig for.

Men hvad med dem der dømmer mig, hvorfor er de bedre mennesker end jeg når de dømmer mig såvel som jeg dømmer muslimerne?

Er vi egentlig ikke alle lige gode om tingene i sidste ende?

Har ikke læst hele tråden endnu.. 

Men hvis jeg ser på det du skriver, så tænker jeg at fordi jeg dømmer dig, så hader jeg dig jo ikke. Nu er had også et meget stort ord, men selvfølgelig kan du have ret i at den der dømmer også gør noget forkert.

Men med udgangspunkt i det du skriver, så handler det for mig også om det faktum at "hade" en hel flok mennesker pga deres hårfarve, religion eller noget helt trejde. Det er for mig en helt forkert medmenneskelig syn at have som i mine øjne bunder i uvidenhed, men fordi jeg mener "du" eller hvem der nu mener sådan er uvidene eller forkert på den, betyder det jo nødvendigvis ikke at jeg dømmer personen, jeg stiller mig måske uforstående, men hvis jeg gav mig til at hade dig som person så ville jeg jo netop ikke være bedre. Der er stor forskel på, i mine øjne, at være uenige i eksempelvis dine holdninger og synspunkter og til at ikke bryde mig om dig som person fordi du mener som du gør eller tror på hvad du tror på... 

Knuz fra Cuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.