At dømme andre og/ eller hinanden!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2010

N&J

qp skriver:

Ja jeg kan så ikke forstå hvordan man bliver et bedre menneske af, at dømme en person frem for flere

Jo det er da geniraliserende, at dømme flere over en kam - men det er jo ikke mindre fordømmende, at dømme en person!  eller?

Kom faktisk til at tænke på et citat jeg stødte på da jeg skrev om dødstraf, det var en amerikansk dødsdømt fange der siger: De slår mig ihjel, for at vise at det er forkert at slå ihjel.. ret så sigende syntes jeg, og selv om det er ret langt væk fra din oprindelige mening, så er det lidt i samme kontekst. Fordi selv om vi måske helst ikke vil, så dømmer vi jo, men der er stadig forskel på, i mit hoved, at dømme en persons holdninger frem for at dømme personen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2010

qp

Limya skriver:

hvilke beviser har du?

jeg kæmper for mit tørklæde , fordi det har jeg ret til...

jeg synes du kommer med mange ting om hvad islam tillader og ikke tillader, uden at have beviser med, og det er i mine øjne dybt forkert.

Tror ikke det handler så meget om hvad der er ret eller forkert men mere omkring de fordomme man har

Anmeld

7. februar 2010

qp

NikitasMoar skriver:

Kom faktisk til at tænke på et citat jeg stødte på da jeg skrev om dødstraf, det var en amerikansk dødsdømt fange der siger: De slår mig ihjel, for at vise at det er forkert at slå ihjel.. ret så sigende syntes jeg, og selv om det er ret langt væk fra din oprindelige mening, så er det lidt i samme kontekst. Fordi selv om vi måske helst ikke vil, så dømmer vi jo, men der er stadig forskel på, i mit hoved, at dømme en persons holdninger frem for at dømme personen. 

Jeg er godt klar over jeg brugte ordet "had" i starten af tråden - og det er nok så meget sagt, jeg tænker mere på "ikke at bryde sig om" pga fordomme man har

Men ellers har du meget ret i det du skriver

Anmeld

7. februar 2010

N&J

qp skriver:

Jeg er godt klar over jeg brugte ordet "had" i starten af tråden - og det er nok så meget sagt, jeg tænker mere på "ikke at bryde sig om" pga fordomme man har

Men ellers har du meget ret i det du skriver

Anmeld

8. februar 2010

Dinna88

qp skriver:

Jeg mener nu egentlig bare fordomme generelt, hvorfor folk har dem er der jo mange årsager til. Du skriver, at religiøse folk er ufattelig naive - men at du ikke dømmer dem da du tror på religionsfrihed... hehe.... Jamen er det ikke, at dømme når du udtrykker en mening om, at de er naive?

Okay, men så er fordomme noget skidt all i all ^^ 

Muligvis var det formuleret forkert - Religion er spild af tid, efter min mening. (Jeg er antiteist) Og jeg kan sagtens finde på at sige til folk at jeg synes det er pisse naivt at være religiøs, men jeg vil aldrig bede dem om at prøve på at ændre sig. Det er ikke selve folket jeg "dømmer" snarere religion generelt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.