At dømme andre og/ eller hinanden!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2010

oo

qp skriver:

Ja jeg kan så ikke forstå hvordan man bliver et bedre menneske af, at dømme en person frem for flere

Jo det er da geniraliserende, at dømme flere over en kam - men det er jo ikke mindre fordømmende, at dømme en person!  eller?

at generalisere er at udpensle sin egen uvidenhed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2010

qp

Tjuhl skriver:

aj nu må du *fandme* stoppe! man vælger selv hvordan man vil møde verden og om man vil lade sin negativitet være den dominerende faktor i ens verdens og menneske syn.

Jeg er sgu ikke en ener på nogen måde i den henseende!

mit allerførste indlæg i denne tråd var et direkte svar til dit debatoplæg, at du vælger at overse det indlæg, er sådan set din egen fejl, men jeg vil dælme ikke kaldes naiv og en ener, fordi der sidder en sur frøken i den anden ende! det syntes jeg simpelthen er udtryk for DIN uvidenhed, at du vælger at kalde mig det.

og så vil ejg afslutningsvis sige, at JO gu fanden dømmer jeg andre, men jeg dømmer primært mennesker som i mine øjne er uvidende og dårligt oplyst.

sorry, men jeg blir faktisk pissesur over at du skal tale sådan ned til stort set alle der svarer herinde i din "debat".

Om du vælger, at lukke øjnene for fordomme fjerner ikke et problem som er og altid vil være der. Det ligger indgroet i alle os mennesker, nogle mere end andre. At man så som dig vælger ikke, at lade det være dominerende, det er fint, men det er vel ikke ensbetydende med, at vi andre ladet det være en determinerende faktor i vores måde, at leve på...?! Dette er jo en debattråd der handler om fordomme, racisme osv osv....

Anmeld

7. februar 2010

oo

og så har jeg sagt alt hvad jeg har at sige i den her debat, der er simpelthen 50.000 langt mere positive ting at bruge min tid på end at sidde og mundhakkes og snakke om negativt menneskesyn!

Anmeld

7. februar 2010

qp

Tjuhl skriver:

at generalisere er at udpensle sin egen uvidenhed.

Ja men omvendt, kan det at dømme et enkelt menneske ganske vidst være ret uvidende også. Mennesker kan genfortælle deres følelser og oplevelser - alle er dog ikke lige gode til det.... Og vi kommer aldrig til at føle hvad de føler og se hvad de ser.

Anmeld

7. februar 2010

oo

qp skriver:

Om du vælger, at lukke øjnene for fordomme fjerner ikke et problem som er og altid vil være der. Det ligger indgroet i alle os mennesker, nogle mere end andre. At man så som dig vælger ikke, at lade det være dominerende, det er fint, men det er vel ikke ensbetydende med, at vi andre ladet det være en determinerende faktor i vores måde, at leve på...?! Dette er jo en debattråd der handler om fordomme, racisme osv osv....

jeg vælger IKKE at lukke øjnene for fordomme, jeg vælger at forsøge at nedbryde dem VED AT ÅBNE MINE ØJNE!!!!!

farvel farvel frøken qp, jeg vil ikke sidde her og hidse mig op mens jeg desperat forsøger at holde på en graviditet. hvorfor starter du ikke en debat om hvordan vi kan lære vores børn IKKE AT DØMME istedet for at snakke om at alle gør det?! det ville da være langt mere konstruktivt og relevant

Anmeld

7. februar 2010

qp

Tjuhl skriver:

og så har jeg sagt alt hvad jeg har at sige i den her debat, der er simpelthen 50.000 langt mere positive ting at bruge min tid på end at sidde og mundhakkes og snakke om negativt menneskesyn!

Så fint som du kan sige det... hehe! Tag lige en slapper ik, du har da selv valgt at indgå i denne tråd som debattør !  

Anmeld

7. februar 2010

qp

Tjuhl skriver:

jeg vælger IKKE at lukke øjnene for fordomme, jeg vælger at forsøge at nedbryde dem VED AT ÅBNE MINE ØJNE!!!!!

farvel farvel frøken qp, jeg vil ikke sidde her og hidse mig op mens jeg desperat forsøger at holde på en graviditet. hvorfor starter du ikke en debat om hvordan vi kan lære vores børn IKKE AT DØMME istedet for at snakke om at alle gør det?! det ville da være langt mere konstruktivt og relevant

Synes du ik du er lidt langt ude nu???

Anmeld

7. februar 2010

Mor til Frederic og Freya

qp skriver:

Tak for en godt indlæg for fortæller rigtig meget om vores "uvidende fordomme" - hvis du forstår hvad jeg mener

ja jeg oplever den bagvendt.

De er vandt til hvordan vi tænker og mener om dem. De tænker så nu kommer der en kæmpe gæv ærke dansker med ben i næsen og skal fortælle hvad han mener om os, vores kultur osv.

Ud hopper lille mig og møder dem med et smil og et hej. Ret sjovt at se deres ansigter...

Anmeld

7. februar 2010

mariamiss6

qp skriver:

Nej det er korrekt, men som jeg skrev i starten af denne tråd tager jeg eks muslimerne som eksempel - det er lidt udfra det eksempel, at jeg spørger

okay jeg tænker måske også lidt klarere nu

Nåh men så lad også mig tage udgangspunkt i muslimer....

Jeg har ikke noget imod muslimer som sådan, eller folk der for den sags skyld kommer fra et muslimsk land....

Jeg har noget imod deres måde at have for eksempel kvinder og børn på.

Jeg synes det er forkasteligt at når børn kommer til verden har de alt den frihed de vil have, og så jo ældre de bliver tager man mere og mere frihed fra pigerne, og giver drengene åbenlys magt over samme. Det sker faktisk ret tidligt i barndommen, at kønsrollerne opdeles på den måde. og det er forfærdeligt.

Jeg gik i 10. klasse med en pige, som kom fra Somalia. Hun blev engang overfaldet af en bror der var flere år yngre end hende, fordi hun kun havde fået 9 i en blækregnings opgave. Det er sgu da sindssygt...
Hendes brødre farvede hendes hår grønt engang, mens hun sov. og de fik ikke ballade for det.

Ungerne har heller ingen respekt for deres mor, i rigtig mange tilfælde, og det synes jeg også er klamt.

De må ikke deltage i religionsundervisning, fordi de intet må lære om den kristne tro, eller andre trosretninger.

Nogle af de unge sendes ud af landet, for enten at lemlæste deres kønsdele, eller for at blive gift med vildt fremmede mennesker. Kun fordi det er et godt parti for familien....

Så altså, jeg kan nødvendigvis godt være venner eller veninde med en muslim, og møde familien med et bredt og respektfuldt smil, men jeg kan ikke holde alt den undertrykkelse ud, og i nogle tilfælde den ekstreme fanatiske religions føring de har, mange af dem....

Anmeld

7. februar 2010

Ox.

Jeg må indrømme at jeg er desværre ikke et hak bedre end alle andre, for jeg dømmer da ... men jeg tror nu også vi allesammen dømmer hinanden på den ene eller anden måde, det kan være et kort øjeblik nede i supermarkedet hvor vi ser en mor med hendes børn og hun gør noget vi ikke bryder os om, religion, hudfarve mm ....

Jeg er dømmende når det kommer til religion, men fx ikke hudfarve.

Religion går mig simpelthen på ofte! Jehovas Vidner, Islam osv .. men det er ganske enkelt fordi jeg simpelthen ikke kan sætte mig ind i deres måde at tænke på, så ja, der er jeg dømmende.

Men som sagt tror jeg ikke at der er nogen der kan kalde sig hellige på det område

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.